Förhållandet mellan kaffe och hunger

En grupp forskare har undrat över huruvida konsumtion av kaffe gör dig mer eller mindre hungrig. Lär dig om förhållandet mellan kaffe och hunger i följande artikel. Resultaten kommer överraska dig!

Kaffe – den populäraste drycken

Det finns fakta som visar att vår hunger och aptit kontrolleras av invecklade system som påverkas av vad vi äter eller dricker (inklusive kaffe). En grupp vetenskapsmän ville ta reda på om den populäraste drycken i världen även påverkar vår hunger.

Många använder sig av vanligt kaffe för att kontrollera sin aptit. Det är sant att kaffe ger dig stora mängder energi och gör dig mer alert. Det förbättrar till och med din fysiska prestationsförmåga och minskar aptiten. Det finns dock studier som visar att om du vill gå ned i vikt är det bäst att välja koffeinfritt.

Kaffe-2

Var försiktig, för om du spenderar hela dagen med att dricka kaffe kommer du få svårt att vila. Experter i ämnet säger att för att tappa vikt är det bäst att dricka extrakt från grönt te.

Så är kaffe nyttigt? Det beror på. Alla har inte samma ämnesomsättning för kaffe. Vad du måste veta är att denna dryck modifierar dina neurotransmittorer och hormoner (främst kortisol och insulin). Det är därför kaffe gör de flesta mer ”vakna” medan andra ”somnar”. Detta kan ändras beroende på hur mycket du dricker, vad klockan är, din ålder, hur du är byggd fysiskt, mm.

Gör kaffe dig hungrig eller inte?

Dina hormoner påverkar din aptit och mättnad. Av denna anledning kan du bli hungrigare vid vissa tider på dagen än andra. Kvinnor äter till exempel mer när de är hungriga eller menstruerar. Män äter å andra sidan mer när de är under press eller stressade.

Kaffe-3

Det finns tre hormoner som har hand om hungern: ghrelin, leptin och peptid YY. Det första utsöndras i magen, det andra syntetiseras i fettceller och det tredje hittas i tarmarna.

När det kommer till kaffe – kan det hjälpa dig att tappa vikt, eller inte? Hur? Genom att modifiera varje hormon. Samma sak händer med ditt humör. Har du någonsin lagt märke till att du lätt blir arg eller har kort stubin när du är hungrig, men att du återigen blir glad efter att du ätit? Det finns ett spanskt talesätt som säger att ”en full mage gör hjärtat glatt”.

Forskare har övervägt två hypoteser för att ta reda på förhållandet mellan kaffe och hunger:

  • Hypotes #1: Kaffe (med eller utan koffein) minskar hunger, leptin och ghrelin, och ökar mättnad och peptid YY.
  • Hypotes #2: Samma effekter som i den första hypotesen, med undantaget att de endast varar i 60 minuter efter att du ätit eller till och med de 120 minuter kroppen behöver för matsmältning.

Kaffe-4

En grupp volontärer drack kaffe och förklarade sedan hur de kände sig i tre timmar efteråt. Slutsatserna de kom fram till var:

  • Koffein må användas för att minska aptiten, men typen utan koffein orsakade lägst nivå av hunger (tillsammans med de två hormonerna) och en ökning av peptid.
  • Högre nivåer av peptid YY betydde mindre hunger. Personerna i experimentet sade att de inte hade någon aptit i tre timmar, men deras nivåer av PYY minskade efter en och en halv timme.
  • Ett annat intressant fynd var att minskningen av hunger och ökningen av peptid höll sig på samma nivåer tills efter konsumtion av glukos. Av detta kan vi dra slutsatsen att komponenterna i kaffe inte modifierar matsmältningen.

Kanske är anledningen till varför kaffe stillar hungern att det modifierar mättnadshormonet.

Det är värt att nämna att kaffe har många antioxidanter, vilket är anledningen till att det är fördelaktigt för din hälsa. Vissa komponenter är dock negativa för vissa personer, och speciellt om de dricker för mycket av det. Om du ”litar” på koffein för att minska din aptit bör du överväga en annan strategi.

I första hand borde du dricka kaffe utan koffein och äta andra mer hälsosamma livsmedel som har samma effekt på din kropp. För vissa är detta ett äpple, för andra en ”bar” med spannmål; vissa gillar en banan, medan andra väljer tomat.

Å andra sidan bör du komma ihåg att det finns andra faktorer som gör dig hungrig. Till exempel en bristfällig frukost som inte innehåller frukt, mjölkprodukter och spannmål, eller när din mage vänjer sig vid att äta vid alla tidpunkter, att vara uttråkad och ha brist på motivation, ångest eller stress, hormon- eller körtelförändringar (graviditet, menstruation, sköldkörtelproblem), mm.

Du kan inte förvänta dig att kaffe ska vara en magisk lösning för din aptit. Om du inte äter ordentligt varje dag blir det mer troligt att din mage ber om mer och mer mat.

Men det verkar i alla fall som att kaffe, utan koffein, har förmågan att stilla hungern.