Förhållandet mellan kaffe och hunger

· november 23, 2015
Förhållandet mellan kaffe och hunger har studerats och forskare har kommit fram till att kaffe utan koffein är bäst för att stilla hunger.

En grupp forskare har undrat över om konsumtion av kaffe gör dig mer eller mindre hungrig. Lär dig om förhållandet mellan kaffe och hunger i följande artikel. Resultaten kommer överraska dig!

Kaffe – den populäraste drycken

Studier visar att vår hunger och aptit kontrolleras av invecklade system som påverkas av vad vi äter och dricker. En grupp vetenskapsmän ville ta reda på om den populäraste drycken i världen även påverkar vår hunger.

Många använder sig av vanligt kaffe för att kontrollera sin aptit. Det är sant att kaffe ger dig stora mängder energi och gör dig mer alert. Det förbättrar till och med din fysiska prestationsförmåga och minskar aptiten. Det finns dock studier som visar att det är bäst att välja koffeinfritt, eller extrakt från grönt te, om du vill gå ner i vikt.

Kaffe-med-dopp
Är kaffe nyttigt? Det beror på. Alla har inte samma ämnesomsättning för kaffe. Vad du bör veta är att denna dryck modifierar dina neurotransmittorer och hormoner (främst kortisol och insulin). Det är därför kaffe gör de flesta mer ”vakna” medans en del ”somnar”. Detta kan ändras beroende på hur mycket du dricker, vad klockan är, din ålder, hur du är byggd fysiskt, mm.

Förhållandet mellan kaffe och hunger 

Dina hormoner påverkar din aptit och mättnad. Av denna anledning kan du bli hungrigare vid vissa tider på dagen än andra. Kvinnor äter till exempel mer när de är hungriga eller menstruerar. Män äter å andra sidan mer när de är under press eller stressade. Tre hormoner tar hand om hungern: ghrelin, leptin och peptid YY. Det första utsöndras i magen, det andra syntetiseras i fettceller och det tredje hittas i tarmarna.

Kaffe-kopp

Hur kan kaffe hjälpa eller motverka viktnedgång? Genom att modifiera varje hormon. Samma sak händer med ditt humör. Har du någonsin lagt märke till att du lätt blir arg eller har kort stubin när du är hungrig, men att du återigen blir glad efter att du ätit? Det finns ett spanskt talesätt som säger att ”en full mage gör hjärtat glatt”.

Hypoteser

Forskare har övervägt två hypoteser för att ta reda på förhållandet mellan kaffe och hunger:

  • Hypotes #1: Kaffe (med eller utan koffein) minskar hunger, leptin och ghrelin, och ökar mättnad och peptid YY.
  • Hypotes #2: Samma effekter som i den första hypotesen, med undantaget att de endast varar i 60-120 minuter efter att du ätit. Det är den tid kroppen behöver för matsmältning.
Ånga-från-varmt-kaffe

Studien

En grupp volontärer drack kaffe och förklarade sedan hur de kände sig i tre timmar efteråt. Slutsatserna de kom fram till var:

  • Koffein kan användas för att minska aptiten. Dock orsakade typen utan koffein lägst nivå av hunger (tillsammans med de två hormonerna) och en ökning av peptid.
  • Högre nivåer av peptid YY betydde mindre hunger. Personerna i experimentet sade att de inte hade någon aptit i tre timmar. Deras nivåer av PYY minskade efter en och en halv timme.
  • Ett annat intressant fynd var att minskningen av hunger och ökningen av peptid höll sig på samma nivåer tills efter konsumtion av glukos. Av detta kan vi dra slutsatsen att komponenterna i kaffe inte modifierar matsmältningen.

Anledningen till att kaffe stillar hungern kan vara ’att det modifierar mättnadshormonet.

Det är värt att nämna att kaffe har många antioxidanter, vilket är anledningen till att det är fördelaktigt för din hälsa. Vissa komponenter är dock negativa för vissa personer, specdiellt i för stor mängd. Om du ”litar” på koffein för att minska din aptit bör du överväga en annan strategi.

I första hand borde du dricka kaffe utan koffein och äta hälsosamma livsmedel som har samma effekt på din kropp. Det kan vara ett äpple eller banan, en ”bar” med spannmål, eller en grönsak.

Faktorer som gör dig hungrig

Du bör komma ihåg att det finns olika faktorer som gör dig hungrig:

  • En bristfällig frukost som inte innehåller frukt, mjölkprodukter och spannmål.
  • När din mage vänjer sig vid att äta vid alla tidpunkter.
  • Att vara uttråkad och ha brist på motivation.
  • Ångest eller stress.
  • Hormon- eller körtelförändringar (graviditet, menstruation, sköldkörtelproblem), mm.

Du kan inte förvänta dig att kaffe ska vara en magisk lösning för din aptit. Om du inte äter ordentligt varje dag blir det mer troligt att din mage ber om mer och mer mat. Men det verkar i alla fall som att kaffe, utan koffein, har förmågan att stilla hungern.