Fördelar med att dricka vitlökste varje morgon!

Vitlökste. Har du någonsin provat det? Vi har flera gånger pratat här på bloggen om de fantastiska fördelarna med vitlök på tom mage, men den här gången vill vi erbjuda ett medicinskt recept som har funnits sedan uråldriga tider.
Fördelar med att dricka vitlökste varje morgon!

Senaste uppdateringen: 11 februari, 2019

Vitlökste var vanligt i antika Grekland och användes framförallt för att stärka kroppen, gynna hälsan och tillhandahålla folk med energi och ungdomlighet.

Det kan utan tvivel verka lite överdrivet, men du vet förmodligen redan att vitlök är en naturlig antibiotika och källa till antioxidanter… så varför inte prova detta vitlökste, som är både gott och unikt?

De fantastiska egenskaperna hos vitlökste

Vi har redan skrivit artiklar om fördelarna med att äta en vitlöksklyfta på tom mage varje morgon, men det finns ett intressant alternativ som är mycket lättare att få i sig: vitlökste. Vill du veta allt det kan ge dig?

  • Vitlökste är ett perfekt komplement för att gradvis tappa vikt. Teet är ett rensande medel som låter kroppen lösa upp överflödigt fett. Kom också ihåg att det kan hjälpa till att snabba upp ämnesomsättningen om du gör det till en vana att dricka det varje morgon; då tar det inte bara hand om din hälsa utan även din figur.
  • Vitlökste är även en ekonomisk och effektiv kur för att förbättra hjärthälsan. Det stimulerar  cirkulationen, minskar det dåliga kolesterolet (LDL), utvidgar blodkärlen och hjälper dig att undvika arterioskleros.
  • Vet du hur många vitaminer du får i dig bara genom att dricka en kopp vitlökste om dagen? Många! Du får i dig vitamin A, B1, B2 och C, såväl som utmärkta antioxidanter som är perfekta för att ta hand om din syn och hud, vilket vidare hjälper dig att undvika för tidigt åldrande
  • Som du redan vet är vitlök en utmärkt, naturlig antibiotika. Det betyder att den kan hjälpa till att förebygga irriterande förkylningar och stärka ditt immunologiska system för att undvika andra sjukdomar. Det är faktiskt känt att grekiska soldater drack vitlökste efter sina strider för att läka infektioner. De “mirakel” de tillskrev vitlökste var med andra ord inte alls så konstiga som man kan tro.

Hur bereder man vitlökste?

Vitlökste

Vi bjuder nedan på ett recept på en kopp vitlökste. Notera allt du behöver för att drycken ska bli riktigt god utan att ge dig dålig andedräkt:

Ingredienser

  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 dl vatten
  • En liten bit riven ingefära (3 g)
  • 1 matsked citronsaft
  • 1 matsked honung

Beredning

  • Koka upp vattnet. Medan du väntar skär du vitlöken i småbitar, men du kan även pressa den – det är helt upp till dig. På så sätt tas egenskaperna bäst upp under beredningen.
  • När vattnet har börjat koka kan du tillsätta 3 g riven ingefära och vitlöken. Låt koka i minst 15-20 minuter. Efter det stänger du av värmen och låter teet stå i runt 10 minuter eller mer.
  • Sila innehållet och behåll vattnet. Nu behöver du bara tillsätta en matsked naturlig citronsaft och honungen för att söta ditt avkok, eller te.
  • Du behöver inte oroa dig över dålig andedräkt heller. Genom att ha i ingefära och citron försvinner lukten i munnen.

När bör du dricka den?

Grönt-te

Du kan dricka det varje morgon på tom mage, strax efter att du har klivit upp. Du kommer att få samma resultat som om du skulle äta råa vitlöksklyftor, men drar även nytta av ett hälsosamt avkok på ingefära och citron. Ett enkelt, hälsosamt recept som är fullt av antioxidanter, vitaminer och mineraler.

Vad sägs som att göra som de antika grekerna och börja dricka vitlökste varje dag?

Detta kanske intresserar dig
Så effektivt är vitlök för viktminskning
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Så effektivt är vitlök för viktminskning

Är du ute efter att gå ner några kilon? Visste du att du kan använda vitlök för viktminskning? Du kommer att bli förvånad över hur effektivt det är...



  • AA. VV. (2002). Diccionario integral de Plantas Medicinales. Madrid: RBA Libros.
  • Balch, P. A. (2000). Prescription for Nutritional Healing, 3ª ed. New York: Avery.
  • Salunkhe, D. K., and Kadam, S. S. (1998). Handbook of Vegetable Science and Technology. New York: Marcel Dekker.
  • Richard S. Rivlin, Historical Perspective on the Use of Garlic, The Journal of Nutrition, 131(3), 951S–954S, https://doi.org/10.1093/jn/131.3.951S
  • Ebrahimi, T., Behdad, B., Abbasi, M.A. et al. (2015). RETRACTED ARTICLE: High doses of garlic extract significantly attenuated the ratio of serum LDL to HDL level in rat-fed with hypercholesterolemia diet. Diagnostic Pathology, 10(74). https://doi.org/10.1186/s13000-015-0322-0
  • Majewski, M. (2014). Allium sativum: facts and myths regarding human health. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 65(1),1-8. https://www.researchgate.net/publication/263431830_Allium_sativum_facts_and_myths_regarding_human_health
  • Garba, I., Umar, A. I., Abdulrahman, A. B., Tijjani, M. B., Aliyu, M., Zango, U. U. and Muhammad, A. (2014). Phytochemical and antibacterial properties of garlic extracts. Bayero Journal of Pure and Applied Sciences, 6(2), 45-48. http://dx.doi.org/10.4314/bajopas.v6i2.10
  • Guo, J. J., Kuo, C. M., Chuang, Y. C., Hong, J. W., Chou, R. L. and Chen, T. I. J. J. (2012). The effects of garlic-supplemented diets on antibacterial activity against Streptococcus iniae and on growth in orange-spotted grouper. Epinephelus coioides. Aquaculture, 364–365, 33-38. https://doi.org/10.1016/j.aquaculture.2012.07.023
  • Mozaffari Nejad, A. S., Shabani, S., Bayat, M., and Hosseini, S. E. (2014). Antibacterial Effect of Garlic Aqueous Extract on Staphylococcus aureus in Hamburger. Jundishapur journal of microbiology7(11), e13134. https://doi.org/10.5812/jjm.13134