Farväl till ledsmärtor: 5 testade botemedel

ledsmärta

Lider du av ledsmärtor? Vi är säkra på att det har hänt dig tidigare: du vaknar upp trött, som om du har ansträngt dig hela natten. Bara att röra på händerna gör ont, och att gå nedför trappan gör ont i knäna.

Hur kan du bota dessa fasansfulla ledsmärtor? Vi ger dig fem beprövade metoder för att lindra ditt lidande och minska smärtan.

Tips för att lindra ledsmärtor

Många lider av ledsmärtor på grund av reumatism, artrit och osteoartrit. Det är inte alltid en garanti att smärtan kan lindras, men vi kan lära dig att leva med den med hjälp av några strategier som har lindrande effekter.

Vi bör alltid följa vad våra läkare säger och inte överdriva användningen av antiinflammatoriska medel, eftersom de kan orsaka skadliga bieffekter. Vi kan försäkra dig att det finns naturliga botemedel som kan hjälpa!

1. Ingefära dagligen

Ingefära

En nyligen genomfört studie från University of Miami visade att två kapslar ingefära varje dag kan hjälpa dig med ledsmärtor och inflammation. Fördelarna med ingefära är större än ibuprofens (men utan bieffekterna som orsakar magsmärtor och cirkulationsrisker). Ingefära kan hittas i de flesta butiker, samt hälsokostaffärer eller örtaffärer, och det rekommenderas att du konsumerar den dagligen. En matsked ingefära två gånger dagligen med ett glas vatten uppfyller den rekommenderade dosen.

2. Varning för vissa livsmedel

vitamin-e

Vi är säkra på att du hört talas om vitamin E och dess fantastiska effekter rent generellt samt när det kommer till att bekämpa artrit. Det är perfekt att ta två kapslar om dagen, vilka du kan köpa i ditt lokala apotek eller i hälsokostbutiker. Du kan även hitta vitamin E i bladgrönsaker, men för att få en bra dos rekommenderas det att du tar två kapslar dagligen.

5. Livsmedel som minskar smärta och förbättrar humöret

Mjölk1

Det är viktigt att förbättra din livskvalitet. Detta kan inte uppnås utan bra näringsintag, eftersom näringsämnen inte bara kommer minska din smärta, utan även hjälpa till att förbättra ditt humör. Så vad är riktlinjerna?

  • Konsumera färsk mat (frukt och grönsaker): Säg nej till frusen och färdiglagad mat som kan innehålla kemikalier som förvärrar ledinflammation.
  • Torkade frukter: Nötter som mandlar, pistasch, mm. ger oss mycket energi och är väldigt nyttiga.
  • Citronsaft: Det ger oss antioxidanter och är mer effektivt om det dricks på morgonen.
  • Fiskleverolja: Denna klassiska källa för bland annat omega-3 har visat sig vara effektiv för att bekämpa effekterna av ledsmärtor. Glöm inte att inkludera en tesked i din dagliga diet.
  • Ekologisk äppelcidervinäger: Den hjälper helt enkelt till att lindra smärtan och rekommenderas även för din hälsa.
  • Quinoa och amarant: Har du provat någon av dessa tidigare? De är superlivsmedel och utmärkta grödor som tillhandahåller fantastiska fördelar varje dag. De kan dessutom lindra ledsmärtor.