Farväl till ledsmärtor: 5 testade botemedel

ledsmärta

Lider du av ledsmärtor? Vi är säkra på att det har hänt dig tidigare: du vaknar upp trött, som om du har ansträngt dig hela natten. Bara att röra på händerna gör ont, och att gå nedför trappan gör ont i knäna.

Hur kan du bota dessa fasansfulla ledsmärtor? Vi ger dig fem beprövade metoder för att lindra ditt lidande och minska smärtan.

Tips för att lindra ledsmärtor

Många lider av ledsmärtor på grund av reumatism, artrit och osteoartrit. Det är inte alltid en garanti att smärtan kan lindras, men vi kan lära dig att leva med den med hjälp av några strategier som har lindrande effekter.

Vi bör alltid följa vad våra läkare säger och inte överdriva användningen av antiinflammatoriska medel, eftersom de kan orsaka skadliga bieffekter. Vi kan försäkra dig att det finns naturliga botemedel som kan hjälpa!

1. Ingefära dagligen

Ingefära

En nyligen genomfört studie från University of Miami visade att två kapslar ingefära varje dag kan hjälpa dig med ledsmärtor och inflammation. Fördelarna med ingefära är större än ibuprofens (men utan bieffekterna som orsakar magsmärtor och cirkulationsrisker). Ingefära kan hittas i de flesta butiker, samt hälsokostaffärer eller örtaffärer, och det rekommenderas att du konsumerar den dagligen. En matsked ingefära två gånger dagligen med ett glas vatten uppfyller den rekommenderade dosen.

2. Varning för vissa livsmedel

Mjölk1

Notera följande livsmedel: det är bäst att eliminera dem från din diet eller konsumera dem i små kvantiteter.

  • Laktos: Detta innehåller mjölkprotein, vilket kan bidra till ledinflammation. Även om du verkligen älskar mjölk och yoghurt borde du försöka att gradvis ta bort dem från din diet för att hjälpa dig förbättra din livskvalitet.
  • Rött kött: Försök att helt och hållet eliminera rött kött. Det är inte hälsosamt rent generellt och kan även orsaka kolesterolproblem i artärerna.
  • Vete: Överraskad? Nyligen genomförda studier har visat att vete och andra grödor innehåller gluten som kan orsaka ledsmärtor och inflammation hos personer som lider av artrit. Vad är lösningen? Minska mängden gluten i din diet lite i taget tills du kan eliminera det, vilket bör ge dig lindring. Det finns vissa som inte upplever någon effekt alls, men å andra sidan finns det många som hävdar att deras livskvalitet förbättrats efter att de eliminerade gluten från sin diet.
  • Ägg: Se till att din konsumtion av denna biprodukt, som innehåller kolesterol i gulan, inte är för stor, eftersom den bland annat kan förvärra inflammation i lederna. Trots att det är sant att ägg är nyttiga och innehåller mycket protein kan de ofta ge oönskade bieffekter.
  • Varning för potatisväxter: Känner du till termen? När vi talar om potatisväxter refererar vi till tomater, pepparfrukter, aubergine, mm. Dessa råa grönsaker kan orsaka frigiditet i det muskuloskeletala systemet, migrän och ledinflammation. Detta på grund av en giftig alkaloid vid namn solanin – en beståndsdel som kan orsaka inflammation hos framförallt personer som redan lider av sjukdomen. Den bästa grönsaken du kan konsumera är morötter.

3. Morgonte

Grönt-te

Är du ett fan av grönt te? Om så är fallet har du tur! Dess antioxidanter har visat sig förebygga och bekämpa artrit såväl som ledsmärtor. Glöm inte att dricka det varje morgon!

4. Vitamin E: Din största bundsförvant

vitamin-e

Vi är säkra på att du hört talas om vitamin E och dess fantastiska effekter rent generellt samt när det kommer till att bekämpa artrit. Det är perfekt att ta två kapslar om dagen, vilka du kan köpa i ditt lokala apotek eller i hälsokostbutiker. Du kan även hitta vitamin E i bladgrönsaker, men för att få en bra dos rekommenderas det att du tar två kapslar dagligen.

5. Livsmedel som minskar smärta och förbättrar humöret

Mjölk1

Det är viktigt att förbättra din livskvalitet. Detta kan inte uppnås utan bra näringsintag, eftersom näringsämnen inte bara kommer minska din smärta, utan även hjälpa till att förbättra ditt humör. Så vad är riktlinjerna?

  • Konsumera färsk mat (frukt och grönsaker): Säg nej till frusen och färdiglagad mat som kan innehålla kemikalier som förvärrar ledinflammation.
  • Torkade frukter: Nötter som mandlar, pistasch, mm. ger oss mycket energi och är väldigt nyttiga.
  • Citronsaft: Det ger oss antioxidanter och är mer effektivt om det dricks på morgonen.
  • Fiskleverolja: Denna klassiska källa för bland annat omega-3 har visat sig vara effektiv för att bekämpa effekterna av ledsmärtor. Glöm inte att inkludera en tesked i din dagliga diet.
  • Ekologisk äppelcidervinäger: Den hjälper helt enkelt till att lindra smärtan och rekommenderas även för din hälsa.
  • Quinoa och amarant: Har du provat någon av dessa tidigare? De är superlivsmedel och utmärkta grödor som tillhandahåller fantastiska fördelar varje dag. De kan dessutom lindra ledsmärtor.