En perfekt diet för att tappa vikt under klimakteriet

10 februari, 2019
För att nå dina mål får du inte ge upp och börja leta efter alternativ. Var ihärdig och målmedveten!

Ja, det är möjligt att tappa vikt under klimakteriet. Allt handlar om att ha vissa faktorer i åtanke och leta upp de bästa lösningarna för dig personligen. Varje kvinna vill se ung ut och ha fin figur, oavsett hur gammal hon är.

Under klimakteriet övergår du från ett reproduktivt skede till ett icke-reproduktivt skede. Av detta skäl händer en serie förändringar i kroppen; många personer går upp vikt, vilket ses som jobbigt eller obekvämt. Det är därför kvinnor letar efter den bästa dieten för att tappa vikt under klimakteriet, så att de kan återställa sin självkänsla och också förbättra självförtroendet.

Ja, det är möjligt att tappa vikt under klimakteriet

Även om det inte finns någon regel som kan appliceras på varje kvinna så finns det vissa kostmässiga rekommendationer som är perfekta riktlinjer för alla. Dessa inkluderar hälsosamma livsvanor, såsom att hålla vätskebalansen, få tillräckligt med träning och givetvis att bibehålla en nyttig kost som tillhandahåller kroppen med fördelarna den behöver – detta är grundpelarna för en framgångsrik diet.

Din kropp fungerar baserat på dina vanor, så om du har gott om dåliga vanor kommer du inte se bra resultat. Som man brukar säga: du är vad du äter.

Det handlar inte om att gå till extrema nivåer och helt eliminera ett eller annat livsmedel. Det handlar om att hjälpa kroppen att få i sig högkvalitativ näring.

Idag vill vi dela med oss av en väldigt enkel diet som är lätt att följa. Du kommer märka att du med lite ansträngning och bra attityd inte bara kan tappa vikt under klimakteriet, utan även må bättre och åtnjuta bättre hälsa.

Den perfekta dieten

1. Begränsa dina kolhydrater

olika sorters kolhydrater upplagt i hjärtskålar

När du går till matbutiken och börjar leta efter allt på din lista, är det bäst att undvika kolhydrater. Detta kommer hjälpa dig att påbörja din diet på ett bra sätt och också få kroppen att må bra. Vi talar om till exempel pasta, ost, smör, friterad mat och många andra produkter. Dessa får dig att ansamla fett och bidrar därför till viktuppgång – och det vill du inte, eller hur?

2. Lägg till mer grönsaker i dina måltider

variaton av grönsaker i hög

Under klimakteriet kommer du märka av massor av förändringar – även i din aptit – som kommer göra övergången till en ny diet kämpigare. Grönsaker är som tur är en bra källa för antioxidanter, vitaminer och mineraler. De bästa att inkludera för att tappa vikt under klimakteriet är:

  • Tomater
  • Morötter, rika i vitamin A, E och D
  • Broccoli, den bästa källan för antioxidanter
  • Lök, med gott om protein, mineraler, antioxidanter och till och med kalcium
  • Pepparfrukter, som kan lägga till i nästan alla rätter för en exotisk smak

3. Det är inte en myt, du behöver kalcium

olika livsmedel med kalcium

Du känner förmodligen redan till följande tema när det kommer till klimakteriet: kalciumintag. Men oroa dig inte, för de goda nyheterna är att det inte behöver handla om att knapra piller och tillskott för att tillgodogöra sig detta mineral. Till exempel mjölk, naturell yoghurt och nötter är perfekta för detta ändamål. Glöm inte att din kost också bör balanseras med en bra träningsrutin. En stillasittande livsstil är inte din vän, oavsett om du försöker tappa vikt under klimakteriet eller fortfarande är i 20-årsåldern.

4. Minska mängden rött kött och ät mer fisk

uppskuret rött kött

Under klimakteriet omvandlar din kropp rött kött till överflödiga kolhydrater. Dessa ansamlas därefter generellt i bukregionen, vilket är kontraproduktivt om du vill tappa vikt. Du kan ersätta rött kött med till exempel fisk och skaldjur. Dessa “havets frukter” tillhandahåller hälsosamma fördelar och är dessutom utsökta. Det finns dessutom gott om recept för tillagning av fisk.

Ge dessa tips en chans och försök att nå ditt viktmål under klimakteriet.

  • Menopause and midlife health changes. In: Hazzard’s Geriatric Medicine and Gerontology. Halter JB, et al. 6th ed. New York, N.Y.: The McGraw-Hill Companies; 2009.
    http://www.accessmedicine.com.
  • Dietary Guidelines for Americans. U.S. Department of Health and Human Services and U.S. Department of Agriculture. March 8, 2016.2015-2020
    http://health.gov/dietaryguidelines/2015/guidelines.
  • Losing weight. American Heart Association. March 7, 2016.
    http://www.heart.org/HEARTORG/HealthyLiving/WeightManagement/LosingWeight/Losing-Weight_UCM_307904_Article.jsp#.Vt5ITOZjZDQ.