De 10 bästa livsmedlen för antiåldrande

Antiåldrande

Om du äter en balanserad kost kommer du att märka att din kropp fungerar som bäst. Att ge din kropp ordentlig näring och välja livsmedel för antiåldrande kommer att göra en skillnad både på insidan och utsidan. Du kommer att se ungdomligare och fräschare ut.

Alla dåliga vanor kommer att få din kropp att se äldre ut mycket snabbare. Konsumtion av tobak, alkohol, dålig kost med mera kommer att försämra din kropp så småningom. Så om du vill se yngre ut under en längre tid, läs denna artikel där du lär dig vilka som är de bästa livsmedlen och vanorna för att uppnå detta. Livsmedel för antiåldrande med antioxidativa egenskaper är viktigast eftersom de hindrar fria radikaler från att skada celler i vår kropp, vilket innebär att de förebygger ett tidigt åldrande av vävnader.

Vilka livsmedel har antioxidativa egenskaper?

De livsmedel för antiåldrande som vi listar nedan innehåller stora mängder antioxidanter och har även andra positiva effekter för vår hälsa som vi också kommer att tala om. Inkludera dem i din kost och njut av de många fördelar som de erbjuder. På det här sättet kommer du att uppnå en sund kropp inifrån och ut.

Vitlök

Vitlök 2Vitlök innehåller bland sina ingredienser två huvudämnen som är ansvariga för dess bidrag till hälsan hos kroppen: allicin och diallyl svavelväte.

Förutom sina antioxidativa egenskaper har vitlök också förmågan att stärka immunförsvaret och förebygga vissa typer av cancer.

Broccoli

Det innehåller massor av vitaminer, har en rensande effekt samt anticancerogena egenskaper.

Tomater

Tomater 2De bidrar till att minska kolesterol och förebygga infektioner.

Grönt te

Det skyddar hjärtat och minskar mängden kroppsfett.

Tranbär

TranbärFungerar som ett antibiotikum och har antiinflammatoriska effekter.

Vindruvor

De har diuretiska, antitumöra och laxativa effekter.

Körsbär

KörsbärDe ger ett stort antal vitaminer, är milt laxerande och förebygger vissa typer av cancer.

Kiwi

Har en hög halt av C-vitamin. Skyddar hälsan hos artärerna och därmed hjärtat.

Baljväxter

BaljväxterDe är en stor källa till protein, fibrer, vitaminer och mineraler.

Kakao

Det har en hög halt av magnesium, påverkar sinnesstämningen på ett bra sätt och förbättrar koncentrationsförmågan.

Alla dessa livsmedel har förmågan att förhindra degenerering och celldöd. De slåss direkt mot ämnen som är skadliga för vår kropp, även om de naturligtvis inte kan bära hela ansvaret ensamma. Det krävs ett lagarbete för att få bästa resultat – i detta fall undvika de förtida effekterna av åldrandet.

En balanserad kost bör alltid åtföljas av motion och bra hydrering. Endast på detta sätt kommer kroppen att kunna fungera optimalt samt absorbera näringsämnen och eliminera avfall effektivt. Så nu vet du det; konsekvens i att följa dessa goda vanor resulterar i en sund kropp med ett fräschare och ungdomligare utseende. Och eftersom ungdom återspeglas i huden mest av allt bör du hålla några tips i minnet för att ta hand om den varje dag.

Undvik överexponering för solen. Även om du inte går ut med avsikt att sola måste du använda solskydd; även under molniga dagar. Rådgör med din läkare om den rekommenderade skyddsfaktorn för din hudtyp.

Vänj dig vid att återfukta huden och att aldrig gå och lägga dig med smink på. Krämerna du använder bör alltid vara lämpliga för din hudtyp. För att rengöra ditt ansikte, använd om möjligt särskild tvål och ansiktsprodukter speciellt framtagna för att avlägsna föroreningar utan att skada huden. Du måste också ta bort döda celler; så exfoliera huden i ansiktet och på kroppen minst 2 gånger i månaden.

Andra tips…

Gelatin är ett annat starkt rekommenderat alternativ för att upprätthålla en frisk och fräsch hud. Eftersom kollagen är dess huvudkomponent är det mycket fördelaktigt för att se yngre ut under längre tid. Hår, naglar, muskler och senor blir också gynnade vid regelbundet intag av gelatin.

Undvik tobak; inte bara för att det skadar lungorna, men också för att det får dig att se äldre ut samt torkar ut huden på hela kroppen, vilket kommer att vara mer tydligt i ditt ansikte. Du kommer att präglas av förtida rynkor i högre grad än icke-rökarna. Huden hos rökare är inte ordentligt syresatt och detta innebär att näringstillförseln till den påverkas i hög grad.