Är vitamin D nyckeln till god muskelfunktion?

29 februari, 2020
Har du någonsin känt att din kropp inte reagerar som den ska? Det kan bero på brist på vitamin D vilket bidrar till god muskelfunktion. 

Har du någonsin känt att din kropp inte orkar med så mycket som du tycker den borde när du utför en fysisk aktivitet? Om så är fallet kan det vara dags att öka ditt intag av vitamin D. Detta hjälper dig att få god muskelfunktion.

Du kan behöva göra några förändringar i bland annat din träningsrutin och din kost. Du kan även eventuellt behöva ge din kropp vissa extra näringsämnen för att förbättra prestandan.

På det ämnet har en studie ledd av universitetet i Birmingham i Storbritannien funnit att ökade nivåer av D-vitamin kan vara avgörande för muskelvävnadens prestanda. De tittade på skillnaden mellan inaktivt och aktivt D-vitamin.

Denna undersökning fann att sannolikheten för mycket inaktivt vitamin D var mycket lägre hos kvinnor som hade hälsosamma mängder kroppsfett och var i god form.

Betydelse av vitamin D för god muskelfunktion

Deras studie är baserad på tidigare fynd om förhållandet mellan inaktivt vitamin D och kroppssammansättning.

I studien deltog 116 friska frivilliga individer mellan 20 och 74 år gamla. Forskarna mätte deltagarnas nivåer av aktivt och inaktivt D-vitamin. De registrerade också vissa fysiska egenskaper, såsom kroppsmassa och kroppsfett.

Men de kom fram till att aktivt vitamin D inte är kopplat till kroppsfett. Snarare är det relaterat till mager kroppsmassa.

De noterade också att deltagare med större muskelmassa och mager kroppsmassa hade högre nivåer av aktivt vitamin D i blodomloppet.

En av författarna till studien förklarade att det finns en sannolikhet att kroppsfett är kopplat till höga nivåer av inaktivt D-vitamin. Och enligt studien är mager kroppsmassa “nyckeln” till höga nivåer av detta näringsämne.

Mager kroppsmassa, den del av kroppen som inte består av fett, utgörs av dina muskler, inre organ, vävnader och ben.

Forskarna menar att det är viktigt att förstå hela bilden med även övriga mekanismer i deras studie. Deras mål är att hjälpa till att ta fram nya studier för att undersöka vilka som är de optimala nivåerna för vitamin D och muskelvävnad.

De tillade också att det är lättare än någonsin att förstå mekanismerna för hur D-vitamin stärker benen. Det finns emellertid ett behov av att fortsätta forska på denna funktion med avseende på kroppens muskler.

Du kan vara intresserad: 6 misstag som hindrar dig från att få ökad muskelmassa

Vitamin D och god muskelfunktion

träning för musklerna

Också en studie publicerad av The American Journal of Clinical Nutrition har kommit fram till att ett kontinuerligt underskott av D-vitamin leder till muskelsvaghet. Samtidigt minskar nivåerna av detta vitamin hos äldre människor med tiden.

Denna forskning visade emellertid att muskelsvaghet förbättrades med intaget av vitamin D-tillskott. Faktum är att detta vitamin är nödvändigt för att benen ska absorbera kalcium på rätt sätt och minska bildning av kroppsfett.

Dessutom har vitamin D otaliga fördelar för vår kropp och hälsa, bland annat följande:

Ett hälsosamt immunsystem

D-vitamin är ett mikronäringsämne som snabbt och effektivt hjälper till att aktivera immunsystemets celler.

Friska tänder och ben

Att ha höga nivåer av detta mikronäringsämne hjälper dig att få friska tänder och ben, vilket gör dem starka och motståndskraftiga.

Det ansvarar för att kalcium absorberas av dina ben och är nödvändigt för att bibehålla benkonsistens genom åren. Dessutom skyddar det dig mot skador och frakturer.

vitamin d behövs för god muskelfunktion

Ett hälsosamt nervsystem

Kalcium är ett mycket viktigt mineral för människokroppen. Att ha rätt nivåer minskar risken för osteoporos. Det är också nödvändigt för korrekt överföring av vissa nervstimuli.

Se också: 6 mycket viktiga vitaminer du måste inkludera i din kost

Korrekt muskelfunktion

Som vi förklarat ovan är vitamin D nyckeln till god muskelfunktion. Genom en balanserad kost, fysisk träning och hälsosam exponering för solen kommer du att kunna upprätthålla tillräckligt höga nivåer av detta mikronäringsämne i kroppen.

På så sätt minskar du risken för allvarliga skador eller frakturer och lindrar muskelsmärta. Du kommer också att öka din styrka, hastighet och uthållighet när du utför någon fysisk aktivitet.

D-vitaminbrist

Brist på D-vitamin är ett problem för många människor över hela världen. Det är vanligtvis relaterat till en stillasittande livsstil inomhus, åldrande, en dåligt balanserad kost och låg exponering för solen.

Ett underskott av detta vitamin kan orsaka eller vara associerat med följande skadliga effekter för din hälsa och muskelfunktion:

  • Tarm- och tjocktarmscancer
  • Artrit
  • Diabetes
  • Hjärt- och kärlsjukdomar
  • Muskelsvaghet
  • Skador hos idrottare
  • Frakturer
  • Muskelvärk

Ingenting i överskott

Tänk alltid på hur viktigt det är att upprätthålla balans. För mycket D-vitamin kan vara lika skadligt som ett underskott. Detta mikronäringsämne kan börja lagras i artärerna och orsaka problem, såsom åderförkalkning.

Innan du tar något vitamin D-tillskott, gå till en specialist och kontrollera om det verkligen är ett problem. På detta sätt kan du vara säker på att du tar hand om din kropp korrekt och upprätthålla god muskelfunktion.

  • Zhang L., Quan M., Cao ZB., Effect of vitamin D supplementation on upper and lowe limb muscle strenght and muscle power in athletes: a meta anaylisis. PLoS One, 2019.
  • Janssen H., Samson MM., Verhaar HJJ., Vitamin D deficiency, muscle function, and falls in elderly people. The American Journal of Clinical Nutrition, 2002.