10 knep för användning av klackskor

januari 16, 2020
Om du är tvungen att ha klackskor på dig hela dagen och det åsamkar smärta så finns det knep som kan lindra smärtan eller få den att försvinna helt och hållet.

I denna artikel ska vi ta en titt på 10 smarta knep för användning av klackskor. Med hjälp av dessa knep kan du använda klackskor utan att drabbas av smärta.

I dagens värld är det många kvinnor som ofta är tvungna att klä sig formellt för jobbet eller till evenemang, och då väljer vissa att använda klackskor. För de flesta kvinnor är klackskor allt annat än bekväma.

Kvinnors användning av klackskor handlar inte bara om att se snyggare ut eller om att förbättra ens självförtroende, men även om att kombinera skor som passar snyggt till kläderna.

Trots många goda sidor är det många kvinnor som upplever användning av klackskor att vara ganska smärtsamt och till och med skadligt för hälsan.

Om du letar efter sätt att göra användning av klackskor enklare och mer bekvämt så har vi knepen för dig!

10 knep för bekvämare användning av klackskor

Då man använder klackskor fördelas kroppsvikten på ett annat sätt på fötterna.

Då man ökar på klackarnas höjd kan främre delen av foten komma att stödja upp till 75% mer vikt än den är van vid. Det kan leda till skada på dina fötter, knän och till och med ryggraden.

Dra nytta av fördelarna hos dessa knep och minimera de negativa sidorna av att använda klackskor.

1. Bli van vid dem

Använd inte klackskor en hel dag om du är ovan vid att använda dem. Istället ska du börja använda dem lite i taget.

Försök bli van vid dem gradvis och börja med klackskor som inte är högre än fem centimeter. Då du vant dig vid lägre klackar kan du testa lite högre.

2. Börja med breda klackar

Breda klackar i början

Det är utan tvekan bättre att börja med breda klackar innan man går vidare till smala. Genom att öka stödområdet kommer obehaget att minska.

Med tiden blir du mer van vid att använda klackskor och då kan du gå vidare till smalare och högre klackar utan att orsaka mycket smärta eller lidande.

Missa inte: 8 trick för att bära klackar hela natten lång

3. Ta små pauser

Knep för användning av klackskor

Vi rekommenderar att du tar små pauser då du använder klackar, även om de har låg klack. Det låter dina ben vila och kommer förbättra blodcirkulationen.

Ge dig själv lite massage kring vristerna om du har möjlighet till det. Då förbättrar du också cirkulationen samt lindrar möjliga kramper.

4. Ha skor som är av rätt storlek

Även om det kanske känns rätt så självklart så händer det ofta att vi använder skor som är för små eller för stora, och dessa orsakar mera smärta. Om de är för små är de smärtsamma och kan orsaka skavsår.

Om de å andra sidan är för stora åker foten fram och tillbaka i skon, och då lägger man automatiskt mer tryck på främre delen av foten eftersom man försöker hindra den från att glida ur skon.

Oberoende om skon är för liten eller för stor så är det skadligt för dig.

5. Försök hitta klackskor som har en vristspänne

Om skorna har ett spänne eller en knapp av något slag kring vristen kommer de vara mycket enklare att justera.

Då kräver det inte ansträngning från dig att hålla foten från att åka ur skon, och fötterna kommer inte att tröttna lika fort. Leta till exempel efter skor som har en T-formad modell.

6. Inlägg

I skobutiken kan man hitta små skoinlägg som placeras på två olika ställen under foten. Beroende på var det gör mest ont kan de placeras under tårna eller under hälen. Dessa skoinlägg lindrar trycket från kroppsvikten på detta område.

Vi rekommenderar att du har dem i handväskan och använder dem när det börjar kännas jobbigt.

7. Återfuktande kräm på fötterna

Fuktkräm för användning av klackskor

Det är extremt viktigt att du håller fötterna återfuktade med fuktgivande kräm så att du undviker skavsår. En kreativ lösning för användning av klackskor är att applicera lite kräm på insidan av skon så att materialet blir lite mjukare.

Läs även: 7 tips på hur klackskor kan bli smärtfria

8. Kyl ned skorna – bästa tipset!

Detta tips är perfekt om dina skor är lite för små och skadar dig.

Lägg påsar med vatten inuti skorna och lägg skorna i frysen. När vattnet fryser till is i påsarna expanderar det, och så även skorna.

9. Skor med platå

Skor med platå, eller så kallade plattformsskor, är skor med en tjockare botten. Detta trick ger dig extra längd utan att dina fötter märker något.

Platån tar bort 2 till 3 centimeter av klackens höjd, och dina fötter och ben kommer tacka dig.

10. Undvik tunna sulor

Tunna sulor ger väldigt lite stöd till foten. Sulor i stadigt gummi är bättre eftersom de absorberar en del av trycket då man går och lindrar smärtan i fötterna.

Följ dessa tips och knep för användning av klackskor så kan du se underbar ut utan att lida av smärta och obehag. Testa och berätta för oss hur du upplevde knepen!

  • Barnish MS, Barnish J“High-heeled shoes and musculoskeletal injuries: a narrative systematic review”, BMJ Open. 2016 Jan 13;6(1):e010053.
  • Spine Health Institute, Florida Hospital: “HOW HIGH HEELS AFFECT YOUR BODY“, s.f.
  • Sebastián Valderrama, Patricia Castaño Rivera, Sandra Milena Velásquez, “Revisión sobre la evolución del zapato de tacón según un contexto histórico y su efecto en la salud de sus usuarios”, ICONOFACTO VOL. 13 Nº 20 / PÁGINAS 160 – 177