Ångestattack: nyckelpunkter för att lugna ner sig

maj 14, 2018
Att lära sig att kontrollera andningen och komma ihåg att attackerna är tillfälliga är viktigt för att kontrollera ångestattacker.

Om du är en nervös person eller om du känner någon som drabbas av en ångestattack då och då ska du vara uppmärksam på den här artikeln. Följande nyckelpunkter kan hjälpa personen att lugna ner sig.

Vad är en ångestattack?

Vad är en ångestattack

Först och främst ska vi klargöra vad en ångestattack, eller panikattack, är. När du vet det vet du om personen faktiskt fått en eller inte.

  • En ångestattack är vanligare än man kanske tror. Generellt inträffar de när kroppen producerar för mycket adrenalin, vilket kommer in i blodomloppet.
  • Attacken uppstår vanligtvis på grund av rädsla. Kom ihåg att i fall med irrationell rädsla vet man ofta inte vad källan är eller hur man kan ta kontroll över den.
  • Krisen brukar vara i 15-30 minuter.

Vi rekommenderar att läsa: 6 sätt att kontrollera stress och ångest utan läkemedel

1. Lär dig att känna igen symptomen

När en person har ångest beror det vanligtvis på flera anledningar, något till slut stressar dem så mycket att de inte klarar av det längre. Som sagt finns det inte alltid en logisk och verklig orsak.

En attack uppvisar alltså fysiska symptom. Mer specifikt upplever de som ofta får ångestattacker följande:

  • Takykardi
  • Negativa tankar
  • En känsla av att drunkna eller till och med hjärtinfarkt
  • Buksmärta
  • Yrsel
  • Svettningar

2. Kontrollera andningen

Andas för att öka kontrollen

Det är viktigt att upptäcka symptomen, men även att lära sig att andas ordentligt. Andning är en av nyckelpunkterna i att kontrollera en ångestattack.

Om du kontrollerar din andning kan du få ditt bultande hjärta under kontroll.

  • Andas in i fem sekunder, håll andan i sju sekunder, andas ut i åtta sekunder och upprepa cykeln i fem minuter, eller så länge du behöver.

3. Försök att skjuta negativa tankar åt sidan

Ångestattacker är ofta kopplade till upprepande negativa tankar. Därför är det viktigt att veta hur man slutar att tänka på detta sätt.

För att göra dig av med upprepande negativa tankar ska du andas som i övningen ovan, men också tänka positivt samtidigt som du lämnar negativa energier bakom dig med varje andetag.

4. Upprepa lugnande fraser

Lugnande fraser kan hjälpa

Använd lugnande fraser för att lugna dig själv eller personen som har en ångestattack. Alla har specifika fraser som fungerar bäst för just dem. Idén är att ha en fras som har en lugnande effekt, för att på så sätt stoppa ångestattacken.

  • Att upprepa för sig själv att allt är bra och att det inte finns någon anledning att vara nervös.
  • Det är också bra att tänka att du kommer lugna ner dig inom kort.
  • Kom ihåg att du har kontroll över situationen.

5. Leta efter ett säkert utrymme

Om du inte är hemma ska du leta efter ett utrymme där du kan tackla ångestattacken. Om du känner dig utsatt bland folk kommer det bara förvärra situationen.

  • Det är väldigt viktigt att leta efter en diskret plats så snart som möjligt.

Läs även: Att ge utrymme är inte feghet, det är vishet

6. Fly inte

Det är viktigt att veta under en ångestattack. Du får inte ignorera situationen.

  • Fly inte. Att fly från det kommer bara ge bränsle till rädslan.
  • Du måste koncentrera dig på andningen, och inom bara några minuter kommer attacken passera, varpå du mår bra igen.

7. Vänd dig inte till ritualer

Ängslig kvinna

Associera inte en kommande ångestattack med någon form av ritual som saknar vetenskaplig grund. Ångestkriser försvinner av sig själva. Ge dem tid och lär dig hur du andas ordentligt – det är viktigt för att lugna ner dig.

  • Genom att göra det ger du bara utrymme för en uppsättning vidskepelser som du normalt sett inte skulle tro på. Det förvärrar bara ångesten.

Dessa steg är allt du behöver för att kontrollera och upptäcka en ångestattack på ett bättre sätt.

MER FÖR DIG