9 olika livsmedel som minskar stress

februari 28, 2017
Genom att inkludera dessa livsmedel i kosten kan du bekämpa stress. Det beror på att de höjer dina nivåer av serotonin och minskar din kortisolproduktion.

Stress är en naturlig reaktion i kroppen. När vi försätts i akuta situationer ökar vårt adrenalin, ett hormon som är fundamentalt i vår flykt- och kamprespons. Inte alla situationer resulterar i detta svar, men våra kroppar känner ändå ångest, hjärtklappning och muskelspänningar, vilket gör metoder som minskar stress oumbärliga.

I de flesta fallen beror denna reaktion på specifika situationer. De kan vara problematiska situationer, som att vara överarbetad eller att ständigt utsättas för obehagligt buller. Dessutom kan stressen bero på dåliga vanor, näringsbrist eller en ansamling av gifter.

Lyckligtvis finns det vissa livsmedel som minskar stress med goda resultat. De hjälper din mentala hälsa. De kan också bidra till att minska uppkomsten av stressrelaterade symptom.

Att endast införliva dessa livsmedel räcker inte för att bli av med stress. Men de är ett bra komplement för ditt humör och välbefinnande.

1. Mjölk

Mjölk kan lindra stress

Fosfolipiderna i mjölk kan hjälpa till att lyfta humöret. De kan också förbättra din kognitiva funktion och din reaktion på stress. Att dricka mjölk dagligen är en bra idé om du vill öka dina mentala och endokrina svar på stress. Det kan också hjälpa din minneskapacitet och minneslagring.

2. Blåbär

Dessa läckra bär står över resten tack vare deras antioxidanter. De innehåller nämligen stora mängder vitamin C och E. Naturlig blåbärssaft kan minska produktionen av kortisol, som är ett av hormonerna som gör stressen värre.

Blåbär innehåller även kalium, magnesium och mangan. Dessa hjälper till att lindra fysiska spänningar. När allt kommer omkring är fysisk spänning en stor del av stress.

3. Mörk choklad

Mörk choklad

Det är rekommenderat att äta 40 gram mörk choklad varje dag. Anledningen är att mörk choklad minskar adrenalin- och kortisolnivåerna. Samtidigt höjer det nivån av serotonin. Mörk choklad innehåller alltid mer än 60% kakao. Det bidrar till att bekämpa oxidativ stress, depression, trötthet och andra symptom som är relaterade till känslomässiga obalanser.

4. Rött vin

Ett glas rött vin kan hjälpa dig på många sätt. Rött vin hjälper till att skydda din hjärthälsa. Det bidrar också till att förbättra cirkulationen, lindra obalanser i nervsystemet och främja en känsla av lättnad när du har episoder av ångest.

5. Lax

Färsk lax

Lax och annan fisk är rikt på omega 3-fettsyror. Dessa bidrar till att minska inflammation och öka produktionen av signalsubstanser som serotonin. Lax har också starka antioxidanter och viktiga mineraler. Dessa ämnen bekämpar kortisol- och adrenalinproduktionen. Som ett resultat främjas kroppens reaktion på stress på ett positivt sätt.

6. Avokado

Avokado är en mycket hälsosam frukt. Det beror på att det är rikt på fettsyror, vitamin E och olika mineraler. Dessa skyddar cellulära membran och nervsystemet som helhet. En avokado om dagen kan bidra till att kontrollera blodtryck och höga nivåer av kortisol och ångest.

7. Mandlar

Mandlar och mandelmjölk

Mandlar, liksom andra torra frukter, innehåller vitamin E, B-vitaminer och hälsosamma mineraler och fetter. Dessa hjälper ditt humör och ökar dina energinivåer. Mandlar bidrar också till att lindra stress med sina fibrer. Det beror på att de kan minska matsmältningsproblem som kommer tillsammans med stress.

8. Havregryn minskar stress

Att äta havregryn till frukost hjälper dig att få en bättre dag. Du blir lugnare med mer fysisk och mental energi. Kolhydraterna de har kan också höja ditt humör. Det beror på att de främjar produktionen av serotonin i hjärnan.

Havregryn smälts långsammare, vilket gör att effekterna tar längre tid att uppnå, men de håller i sig längre.

9. Fermenterade livsmedel

Jäst mat

En av hemligheterna till att förbättra din mentala hälsa är att ta hand om dina tarmar. Din tarmflora har en stor inverkan på din hälsa. För många skadliga bakterier i tarmen påverkar din mentala hälsa. Fermenterade livsmedel har många goda bakterier. Dessa har en direkt inverkan på din hjärnas kemi. De uppmuntrar din hjärna att skicka iväg signaler om ett vanligt, hälsosamt humör via vagusnerven.

Till exempel kan du i många av dessa livsmedel hitta den probiotiska bakterien Lactobacillus rhamnosus. Denna bakterie minskar kortisol som ökar med stress.

Några livsmedel som innehåller detta är:

  • Naturell yoghurt
  • Kefir
  • Fermenterad broccoli
  • Ättiksgurka
  • Misosoppa

Att lägga till dessa livsmedel i din kost minskar stress och kan hjälpa dig att bli på bättre humör.

Prova!

Spara

  • HSE. (2008). Working together to reduce stress at work. HSE Guides.
  • Malhotra, J. D., Miao, H., Zhang, K., Wolfson, A., Pennathur, S., Pipe, S. W., & Kaufman, R. J. (2008). Antioxidants reduce endoplasmic reticulum stress and improve protein secretion. Proceedings of the National Academy of Sciences. https://doi.org/10.1073/pnas.0809677105