7 vanor som förebygger osteoporos

· oktober 31, 2018
Vid sidan om att allmänt vara dåliga för vår hälsa, har tobak och alkohol även en negativ effekt på vårt skelett. Detta kan orsaka utveckling av osteoporos.

Osteoporos är en kronisk sjukdom i skelettet som ökar risken för frakturer, allvarlig smärta och uppkomsten av andra symtom som kan påverka livskvaliteten negativt. Det är därför viktigt att vidta tidiga åtgärder som förebygger osteoporos.

Den huvudsakliga orsaken till osteoporos är brist på kalcium och D-vitamin, men det kan också vara kopplat till hormonella förändringar, trauma och genetiska faktorer.

Osteoporos utvecklas genom att den interna mikroarkitekturen i benen börjar luckras upp. Detta leder till en lägre bendensitet, en försämrad förmåga att stödja kroppen och en förlust av styrka.

Benen i höfterna, ryggraden och händerna är ofta påverkade, men det kan börja i vilken kroppsdel som helst som har benstomme.

Även om det är mer vanligt hos äldre, kan sjukdomen även utvecklas i förtid som resultat av dåliga vanor och exponering till gifter.

Det mest oroväckande är att de första stegen i sjukdomen inte för med sig överväldigande symtom. Därför är det många som inte inser att det finns ett problem förrän det har gått ganska långt och flera komplikationer har utvecklats.

Därför är det viktigt att följa en hälsosam livsstil och anamma så många vanor som möjligt som reducerar risken att få osteoporos.

Ta reda på vilka de är här!

7 vanor som förebygger osteoporos

1. Öka konsumtionen av kalciumKalcium förebygger osteoporos

Kalcium förebygger frakturer. Kalcium är ett av de essentiella mineralämnen som hjälper dig att upprätthålla densiteten i skelettets ben, hindrar deras försvagning och minskar risken för frakturer.

Korrekt absorbering av kalcium förstärker benstommen och hindrar utvecklingen av komplikationer associerade med inflammatoriska obalanser. 

Medan du kan ta kosttillskott av kalcium rekommenderas ändå naturliga källor, såsom:

  • Mjölk och mjölkprodukter
  • Korsblommiga grönsaker
  • Soja
  • Nötter
  • Lök
  • Kallvattenfisk och skaldjur
  • Citrusfrukter
  • Hallon

2. Försäkra dig om god absorption av D-vitamin

Korrekt absorption av D-vitamin är en viktig faktor som förebygger frakturer och stoppar frisläppning av kalcium från benstommen.

D-vitamin hjälper dig att behålla kalcium i benstommen och underlättar tarmarnas absorption av mineralämnen. Dessutom hindrar det att för mycket av dessa mineralämnen försvinner från kroppen genom urinen.

D-vitamin absorberas oftast då man exponeras för solljus i 15 till 20 minuter, men det kan också erhållas från intag av hälsosam mat.

Bland de bästa källorna för D-vitamin finner du:

  • Ägg
  • Lax
  • Fikon
  • Berikade gryn
  • Svamp
  • Mjölkprodukter

3. Undvik tobak

Sluta röka för att förebygga osteoporos

Både aktiva och passiva rökare löper en högre risk att lida av osteoporos senare i livet.

Tobak är gjort av kemiska substanser som, förutom att de reducerar bendensiteten, påverkar tarmarnas absorption av kalcium negativt.

  • Att undvika tobak förebygger osteoporos, och det innebär att hålla sig borta från alla former av tobak.

4. Motionera regelbundet

Regelbunden motion från en ung ålder är en viktig vana för många ändamål, bland annat för att det förebygger osteoporos senare i livet.

Denna vana bekämpar de negativa effekterna av stillasittande, förebygger övervikt och hjälper dig att hålla benen starka så att du undviker skador och frakturer.

  • 30 minuter, minst tre gånger i veckan, är nog för att åtnjuta motionens fördelar.

5. Se över din kroppshållning

Håll koll på hållningen

Tusentals människor ignorerar hur viktigt det är att ha god kroppshållning för att kunna förebygga osteoporos och inflammatoriska sjukdomar.

Även om det inte direkt har signifikant inverkan, kan dålig hållning orsaka skador och försvagade ben.

  • Ta en extra titt på din hållning när du går och när du sitter, och kolla i vilken ställning din kropp är när du sover.

6. Undvik konsumtion av alkoholhaltiga drycker

Gifterna som finns i alkoholhaltiga drycker ökar förslitning av benstommen. Därför är alkohol en riskfaktor för osteoporos som bör tas i beaktande.

Det finns studier som bekräftar att konsumtion av drycker med alkohol kombinerat med andra dåliga vanor, har en stor inverkan på benhälsan.

7. Upprätthåll en sund vikt

En sund vikt förebygger osteoporos

Övervikt är en riskfaktor för osteoporos och inflammatoriska sjukdomar i benstommen, såsom artros. Därför bör vi nämna att extra vikt är absolut inte gynnsamt för benhälsan.

Fetma, precis som övervikt, sätter mycket belastning på benstommen. Det ökar risken att man utvecklar problem med skelettet som man sedan får lida av.

  • Det är viktigt att hålla god koll på sin kroppsvikt och att vidta nödvändiga åtgärder för att hålla den på en stabil nivå.

Vid sidan om de tips vi har gett här, är det bra att komma ihåg att undvika att utsätta sig för överansträngning eller risken att falla eftersom detta kan skada benstommen.

Gå gärna på regelbundna kontroller hos läkaren, speciellt om denna sjukdom har drabbat personer i din släkt.