6 livsmedel som håller din hjärna aktiv

Visste du att mörk choklad (ju renare desto bättre) hjälper till att förbättra din hjärn- och hjärthälsa? Att äta det regelbundet hjälper oss även att må bättre.

Hur är det med minnet? Och din motståndskraft mot stress? Är det svårt att koncentrera sig? Om du känner att dina livsstilsval har brister och att din hjärna kanske behöver ett bättre sätt att tillgodogöra sig energi och näring behöver du inte leta längre. Här ger vi dig enkla riktlinjer som du inte bör missa om du vill hålla hjärnan aktiv.

Vikten av diet och hjärnhälsa

Kom ihåg ett viktigt faktum om hjärnan: det är ett av de organ som kräver mest energi – nästan 20%. Därför borde vi inte försumma den och bör lägga fokus vid vilka livsmedel vi kan konsumera för att hjälpa dess funktioner och förbättra cirkulationen för att undvika möjliga blodproppar. Vi bör även ge den rätt näring så att dess funktioner inte påverkas negativt. Ett tydligt exempel på hur vi försummar vårt näringsintag är när vi går hemifrån på morgonen utan att ha ätit frukost.

Att hoppa över frukost eller att inte äta rätt rent generellt kan göra det svårt att koncentrera sig eller kan till och med orsaka huvudvärk. Du bör tänka på vilka livsmedel hjärnan behöver för att hålla sig aktiv, frisk och ung. Vill du veta vilka de är?

Hälsosamma livsmedel för en aktiv hjärna

1. Havregryn

Havregryn

Gillar du havregryn? Det är utmärkt för din hjärna och du kan äta det som du vill – i dess naturliga form eller som hälsosamt havrevatten, för att bara nämna några. Det innehåller många proteiner och aminosyror som är utmärkta för hjärnan, tillsammans med omättade fetter, vitamin B1, B3, folsyra, vitamin E, kalium, selen, fosfor och magnesium. Utöver att förbättra våra hjärnfunktioner, inklusive att förbättra minnet, är det utmärkt för hjärtat.

2. Bananer

Bananer

Hur många bananer har du hemma just nu? Du bör aldrig vara utan dem. De är rika på glukos, som är vitalt för att ge din hjärna energi. De innehåller även vitamin B6, folsyra och essentiella mineraler som magnesium, kalcium, fosfor och självklart kalium.

Bananer är väldigt energirika och är ett nyttigt livsmedel som även innehåller lösliga fibrer, vilket hjälper till att främja goda tarmrörelser och förebygger förstoppning. Avslutningsvis förbättrar bananer vårt minne och förbättrar humöret tack vare dess stora mängder vitamin B6. En liten varning dock: bananer rekommenderas inte om du har diabetes.

3. Broccoli

Broccoli

En av de nyttigaste och mest rekommenderade grönsakerna. Broccoli är en av de där fantastiska korsblommiga grönsakerna, tillsammans med blomkål och brysselkål, som är rika på protein, fibrer, vitamin A, C, E, K och alla värdefulla komponenter som tillhör B-vitaminerna.

Genom att vara rik på vitamin B3 och B6 är det utmärkt för att vårda och förbättra vårt minne. De äts bäst när de är ångade eller råa eftersom det låter dem överföra sina egenskaper på bästa sätt.

4. Valnötter

Valnötter

Det här visste du säkert redan. Valnötter är de nötter som är mest rekommenderade av läkare för vår hälsa, då de förbättrar kolesterolnivåerna och hjärnkapaciteten. Men vad är deras hemlighet? De innehåller linolensyra, omega-3, fibrer, vitamin B1, B2, B3, B6, folsyra, magnesium, koppar, selen, flavonoider och självklart vitamin E. De är nyttiga för både hjärtat och hjärnan, men ät bara 3-4 om dagen, för de innehåller rätt många kalorier.

5. De nyttiga, oljiga fiskarna

Oljig-fisk

Hur mycket fisk bör du äta per vecka? Det är viktigt att det är oljig fisk. Anledningen till att oljig fisk alltid rekommenderas är på grund av dess innehåll av essentiella fleromättade fetter som omega-3, vilket gör dem viktiga för hjärt- och hjärnhälsan. Det bästa är att äta oljig fisk 3-4 gånger per vecka. Alla i familjen bör äta det, barn som vuxna.

6. Choklad

Mörk-choklad

Är du glad över att vi inkluderade choklad på listan? Den kan inte utelämnas, men självklart måste du konsumera den med måtta, och kom ihåg att den nyttigaste chokladen är den med mest kakao.

Det sägs att det bästa är att äta 30 gram mörk choklad per dag. Den är en utmärkt antioxidant, innehåller kalium, kalcium, och magnesium samt alla vitaminer från B-gruppen. Om vi äter den regelbundet och utan att överdriva ger den hjärtat och hjärnan väldigt nyttiga näringsämnen.

Bara en liten bit av denna utsökta läckerhet ger dig en omedelbar känsla av välmående, detta tack vare endorfiner – de ämnen som utsöndras av hjärnan när vi är glada eller äter vår favoritmat. Det råder ingen tvekan om att en liten bit choklad om dagen är nyttigt!

För en mer aktiv, friskare och yngre hjärna bör du alltid komma ihåg att inkludera dessa livsmedel i din diet. Glöm heller inte bort att dricka gott om vätskor och ha en aktiv livsstil. Håll dig aktiv fysiskt, men även mentalt. Utveckla din nyfikenhet genom att läsa böcker, vårda dina intressen och bli upprymd över livet varje dag.

En bra morot är en önskan att lära sig nya saker och att ha en bra diet gör mycket för hjärnhälsan. Tänk om vi började ta bättre hand om oss själva redan idag?