6 hälsosamma tricks för att känna sig mätt längre

juli 9, 2017
Om du vill bli av med begär och känna dig mätt efter att ha ätit mindre, är det en bra idé att öka mängden vatten du dricker. Förutom att fylla dig, hjälper det dig att bli av med gifter.

Är det svårt för dig att känna dig mätt? Den konstanta känslan av hunger är ett av de största hindren för att gå ner i vikt. Att känna ett starkt behov av att äta hela tiden gör att du äter mer än det rekommenderade dagliga antalet kalorier. Som ett resultat innebär detta en betydande viktökning. Idag vill vi ge dig några tips som gör att man kan känna sig mätt längre.

Problemet är att många människor inte vet hur man stillar detta begär på ett hälsosamt sätt. Dessutom väljer de ofta mat som bara döljer det för tillfället. Det betyder att några minuter eller timmar senare kommer begäret att komma tillbaka och det blir nödvändigt att äta mer mat för att kontrollera det.

Vad många människor inte vet är att det finns några knep för att känna sig mätt längre. Ännu bättre, du kan göra detta utan att vända dig till högkalorialternativ som har lågt näringsvärde. De har även bra effekter för din kropp. Att använda dem kan vara en stor hjälp för att gå ner i vikt.

Är du intresserad av att lära dig om dem?

1. Öka mängden vatten du dricker

Drick mer vatten

Det har inte en enda kalori. Dessutom har det många fördelar för din kropp. Vatten är ett av de bästa hjälpmedlen för att bli av med den omättliga lusten att äta. Detta håller hela kroppen återfuktad. Samtidigt är det en del av hela din kropps viktiga funktioner, såsom blodavgiftningsprocessen.

Det rekommenderas att du dricker 6 till 8 glas per dag. Detta är inte bara för att förebygga begär. Detta stöder också din matsmältningsprocess, cellulär syresättning och kognitiv hälsa.

2. Ät livsmedel som innehåller mycket vatten

Om dricksvatten inte är din favorit kan du välja att öka intaget av ett antal frukter och grönsaker som är rika på den viktiga vätskan. Dessa livsmedel ger dig ett lägre kaloriintag. Om det inte vore nog är de fulla av viktiga näringsämnen som gynnar både hälsa och vikt.

Att inkludera dem i kosten gör att man kommer känna sig mätt längre. Dessutom, tack vare deras egenskaper, lindrar de vätske- och giftretention.

Bland dem som sticker ut bör vi nämna följande:

  • Grapefrukt
  • Ananas
  • Gurka
  • Vattenmelon
  • Morötter
  • Selleri

3. Ät proteinrika livsmedel

Proteinrik mat

Att utelämna proteiner ur kosten är ett av de vanligaste misstagen hos människor som snabbt vill gå ned i vikt. Detta viktiga näringsämne hjälper till att reparera och bygga dina muskler. Det är också en del av att bygga dina vävnader och huvudstrukturerna i din kropp.

Det har också visat sig vara en av de främsta energikällorna. Genom att äta det dröjer det längre innan du blir hungrig igen.

Några sunda källor är:

  • Nötter
  • Baljväxter
  • Fisk
  • Kyckling
  • Kalkon
  • Frön
  • Ägg
  • Mejeriprodukter

4. Öka mängden fiber du äter

Livsmedel med högt fiberinnehåll är mycket fördelaktiga för ens matsmältnings- och kardiovaskulära system, och hjälper en även att känna sig mätt längre. De minskar dessutom problem med inflammation och förstoppning.

De minskar även din kolesterolabsorption och främjar rengöring av ditt blod. Detta minimerar de komplikationer som ökar din risk för hjärtsjukdom. Detta är också en näringsgrupp som är mycket mättande och bra för din kroppsvikt. Detta beror på att det uppmuntrar matsmältningen av fetter.

Bland de livsmedel som är rika på fiber kan vi hitta:

  • Fullkorn
  • Gröna grönsaker
  • Nötter
  • Potatis
  • Frukt
  • Baljväxter
  • Frön

5. Chiafrön för att känna sig mätt längre

Chiafrön

Många tänker på dessa som en ”supermat”. Chiafrön är ett bra kosttillskott för att stilla matbegär och undvika att känna sig hungrig. Trots sin ringa storlek är de ett livsmedel som är rikt på essentiella fettsyror, antioxidanter och proteiner. Om du äter dem i måttliga mängder hjälper de dig att känna dig mätt längre.

Det bästa av allt är att de har en bra smak. Dessutom kan de kombineras med andra ingredienser. På så sätt kommer de inte att saknas i din kost.

Lägg till dem i:

  • Smoothies och juicer
  • Sallader
  • Efterrätter
  • Yoghurt
  • Glass
  • Soppor

6. Gör örtteer

Örtteer har inte socker eller tillsatta kemikalier. De är koffeinfria. Dessutom är de fulla av ämnen som är bra för din kropp. De kan göras från många växter. Inte bara stillar de hunger, de slappnar också av nervsystemet, minskar ångest och balanserar din matsmältningshälsa.

Du kan dricka dem på morgonen, antingen före eller under frukosten. Du kan även njuta av dem vid mellanmålet på eftermiddagen. Eller så du kan dricka dem när du har ett omättligt begär.

Känner du för att äta mer än du borde? Om du inte kan sluta småäta mellan måltider, använd alla dessa tips. Upptäck den stora hjälp som de är för att bekämpa begäret.

  • Borzoei, S., Neovius, M., Barkeling, B., Teixeira-Pinto, A., & Rössner, S. (2006). A comparison of effects of fish and beef protein on satiety in normal weight men. European Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1038/sj.ejcn.1602397
  • Montanari, M. (2006). Food is culture. Annual Review of Anthropology. https://doi.org/10.1093/ehjci/jey137