6 faktorer som orsakar högt kolesterol

januari 12, 2018
Även om det finns vissa aspekter kopplat till kolesterol som du inte kan kontrollera kan du alltid förbättra vissa vanor och hålla dig aktiv för att undvika stora problem.

Högt kolesterol är ett tillstånd som kan skada hjärthälsan eftersom det bildar skadliga substanser på väggarna i artärerna. Men vad är det egentligen som orsakar högt kolesterol?

Denna lipid, som utsöndras naturligt av levern, hjälper din kropps cellaktiviteter. Vidare behöver din kropp det för att bilda galla, producera hormoner och andra viktiga uppgifter.

Dessvärre kan problem börja uppstå när kroppen absorberar för mycket dåligt kolesterol (LDL) eller förlorar sin förmåga att syntetisera och använda det ordentligt.

Som ett resultat ökar risken för arterioskleros. I allvarliga fall kan du drabbas av hjärtattack, leverproblem och andra problem som minskar din livskvalitet.

Det mest oroväckande är att många ignorerar det och inte är medvetna om vad som orsakar högt kolesterol.

Det är därför vi idag vill berätta om 6 faktorer som påverkar denna ökning.

1. Kostvanor som orsakar högt kolesterol

Dåliga kostvanor

Dina kostvanor har mycket att göra med huruvida dina kolesterolnivåer är höga eller inte. Att äta väldigt feta eller processade livsmedel kan influera ditt kolesterol. En kost som är rik på grönsaker och hälsosamma fetter gör det lättare att kontrollera.

  • Det är viktigt att se över din kost och identifiera livsmedel som kan öka mängderna av denna lipid i blodomloppet.
  • Du bör även öka din konsumtion av omega-3-fettsyror, vitamin E och essentiella aminosyror.

Läs: 4 smoothies för att kontrollera dina kolesterolnivåer

2. Att leda en stillasittande livsstil

Att leda en stillasittande  livsstil är en av de största aspekterna som orsakar högt kolesterol. När du inte är aktiv förlorar din kropp sin förmåga att omvandla fettkällor till energi, vilket får fettet att ansamlas.

  • Regelbunden fysisk aktivitet – minst 30 minuter om dagen – kommer hjälpa dig att kontrollera ditt kolesterol.
  • Kardiovaskulära övningar, såsom promenader eller cykling, kan hjälpa till att avsevärt minska kolesterolet.

3. Att vara överviktig eller lida av fetma

Överviktiga löper högre risk

Personer som är överviktiga eller lider av fetma löper högre risk att drabbas av högt kolesterol jämfört med personer som bibehåller en stabil och hälsosam vikt. Ansamlingen av fett i kroppen minskar din förmåga att göra dig av med denna lipid från dina artärer. Därför ökar det risken för att plack bildas.

Det är viktigt att du håller koll på din kroppsvikt. Om du är överviktig ska du anamma en hälsosammare livsstil som främjar bättre kontroll.

  • Att minska din BMI med minst 10% kan hjälpa till att förebygga allvarliga kardiovaskulära åkommor.

4. Stress

Vidare kan dålig stresshantering potentiellt orsaka högt kolesterol och kardiovaskulära sjukdomar. Utöver att påverka din emotionella hälsa kan denna naturliga fiende till kroppen påverka processerna som tar bort lipider från artärerna.

Vidare löper personer som lider av stress högre risk att välja onyttiga livsmedel för att motverka de negativa, mentala effekterna.

  • Det är därför det är viktigt att anamma dagliga avslappningstekniker och andningsövningar.
  • Vidare kan du överväga att välja hälsosamma livsmedel som främjar mentalt välmående. De gör det genom att förbättra ditt humör och förebygga högre kolesterol.

Besök den här artikeln: 5 andningstekniker för att sänka ditt höga blodtryck

5. För hög alkoholkonsumtion

Undvik alkohol

Att dricka för mycket alkohol är en faktor som associeras med risk för högt kolesterol. Gifterna påverkar trots allt hjärtat, dina artärer och din lever.

Undvik att dricka för mycket alkohol oavsett tillfälle. Om du har problem med ett beroende ska du söka professionell hjälp för att övervinna det.

6. Familjehistorik

En annan faktor för högt kolesterol är din familjehistorik eller genetiska bakgrund. En person med familjemedlemmar som drabbats löper mer än dubbelt så hög risk att själva drabbas någon gång i livet.

Därför bör du anamma en hälsosam livsstil i tidig ålder och begränsa ditt intag av kolesterolrika livsmedel i så stor utsträckning som möjligt.

Denna plan bör inkludera regelbundna medicinska undersökningar som kan hjälpa dig att upptäcka hur allvarligt problemet är.

Känner du igen några av faktorerna? Oroar du dig över att drabbas av högt kolesterol? Undvik livsmedel som innehåller det, var fysiskt aktiv och ha hälsosamma vanor.

MER FÖR DIG