5 övningar som kan förbättra ditt förhållande

februari 5, 2019
Oavsett om det är ett gammalt förhållande eller ett nytt måste du se till att ta hand om det varje dag för att hålla det starkt. Låt inte dina rutiner släcka din passion.

Varje förhållande börjar fullt med lycka och energi. Men det kan snabbt bli till raka motsatsen om du inte tar hand om det ordentligt. Ibland kan ditt förhållande börja gå utför på grund av rutin eller helt enkelt försummelse.Det är därför vi idag vill dela med oss av fem övningar som kan hjälpa till att förbättra ditt förhållande innan det blåser bort med vinden.

Förbättra ditt förhållande

Det spelar ingen roll när du beslutar att utöva dessa övningar eller hur ofta du träffar den andra personen. Det som verkligen spelar roll är att du gör det till en vana att göra övningarna regelbundet.

1. Organisera din omgivning

nyförälskat par

Har du någonsin märkt att du inte kan koncentrera dig när allt omkring dig står i kaos? Ibland blir det även en påminnelse om att ditt eget liv eller ditt sinne behöver städas lite. Därför är det mycket viktigt att ta hand om ditt hem och de utrymmen du delar med din partner för att hålla förhållandet i balans.

Harmoni är väldigt viktigt, så ägna lite tid åt att sortera det som finns omkring dig. Om du lever i kaos är risken stor att dina förhållanden blir kaotiska. Försök att förbättra ditt förhållande genom att ta hand om din omgivning.

2. Skriv brev

Har du någonsin skrivit ett brev till din partner? I dessa dagar kan det som något från svunna tider, när det användes som ett sätt att uttrycka sin kärlek för den man älskade. Även om det ses som något från det förflutna kan det vara väldigt fördelaktigt att skriva.

Att skriva låter dig frigöra dig själv, släppa saker och fånga de djupaste känslorna du har för någon. Du kan erkänna dina sanna känslor och uttrycka hur du känner för din partner i ett brev. Du tänker förmodligen att din partner redan vet hur du känner, men det är ett av de största misstag man kan begå.

3. Krama varandra varje dag

par som kramas

När du har varit med din partner i flera år börjar tecknen på tillgivenhet ofta minska. Vissa par är till och med motvilliga till att visa tillgivenhet på allmän plats eftersom de tycker det är pinsamt. Intressant nog är det vanligtvis inte så i början av förhållandet.

Det är därför vanan att dela en kram varje dag är en övning som påminner dig om att aldrig ignorera varandra. En kram för dig och din partner närmre varandra, och låter er dessutom visa hur mycket ni älskar varandra.

4. Planer kan även göras separat

Din partner är en del av ditt liv, men det finns stunder när ni inte alltid måste vara tillsammans. Det finns många som tror att de måste vara med personen jämt när de är i ett förhållande – stort misstag. Ni måste inte alltid dela samma vänner. Oavsett om du är kvinna eller man kommer du ha personer omkring dig som din partner kanske inte vill vara med, för att de har olika intressen.

Du delar ditt liv, du har valt att följa samma väg framåt, men det betyder inte att ni måste sitta fast vid höften. Att ha sina egna ytor är viktigt för ett hälsosamt förhållande.

5. Älska utan att skynda

förälskat par

Att älska är en njutbar händelse som bör åtnjutas utan att skynda. Arbete, förpliktelser och tajta scheman kan dock göra det svårt ibland. Även om det är svårt måste ni försöka öronmärka tid för varandra och för njutning.

Om ni försöker göra det med tidspress blir det bara en dålig rutin och kanske ni till och med lämnar det bakom er helt. Det finns alltid mer att lära sig om kroppen. Låt inte sex bli en mekanisk akt. Njut också av det!

Är du redo att börja med dessa övningar för att förbättra ditt förhållande? Ett förhållande kan inte gå framåt på egen hand: det behöver omvårdnad, skämmas bort och, viktigast av allt, två personer som verkligen är hängivna till det. Om dessa saker inte existerar i ert förhållande kanske ni ska göra några förändringar.

Dessa övningar kommer framförallt hjälpa dig att visa din partner hur mycket du älskar honom eller henne. Börja utöva dem idag och se hur mycket starkare ditt förhållande blir.

Jakubiak, B. K., & Feeney, B. C. (2016). A Sense of Security: Touch Promotes State Attachment Security. Social Psychological and Personality Science. https://doi.org/10.1177/1948550616646427

Kimmes, J. G., & Durtschi, J. A. (2016). Forgiveness in Romantic Relationships: The Roles of Attachment, Empathy, and Attributions. Journal of Marital and Family Therapy. https://doi.org/10.1111/jmft.12171

Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2013). Attachment Theory as a Framework for a Positive Psychology of Love. In Positive Psychology of Love. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199791064.003.0006

Stanton, S. C. E., & Campbell, L. (2014). Psychological and physiological predictors of health in romantic relationships: An attachment perspective. Journal of Personality. https://doi.org/10.1111/jopy.12056