5 naturliga sätt att hantera klimakteriet

· juni 25, 2018
Det är normalt att man går igenom förändringar under klimakteriet, men det finns naturliga sätt att lindra dina symptom.

Försöker du hantera klimakteriet så gott du kan?

De hormonella förändringar som uppstår under klimakteriet ger upphov till olika symptom. Denna påverkan varierar från kvinna till kvinna, men de flesta drabbas av värmevallningar, sömnproblem och en brist på energi.

Det finns i dagsläget många sätt att lindra symptomen, och det inkluderar också naturliga sätt att hantera klimakteriet.

Vi ska här dela med oss av 5 naturliga sätt.

Vad är klimakteriet?

Klimakteriet är slutpunkten för en kvinnas fertilitet, och hon kommer framöver ej längre få mens.

Det är en diagnos som ges när det har gått flera månader utan att kvinnan har fått mens, och uppstår generellt mellan 40 och 50 års ålder.

Under klimakteriet förändras de hormonella aktiviteterna, vilket leder till en minskad hormonproduktionen av exempelvis östrogen och progesteron. Det leder i sin tur till en rad fysiska och mentala konsekvenser som kan vara obehagliga om man inte vet hur man ska hantera dem.

Symptomen som uppstår vid klimakteriet

Kvinna som är varm

De månader eller år som leder upp till klimakteriet, eller menopausen, kallas övergångsåldern. Under den tiden kan kvinnor uppleva följande:

Symptomen kan dock variera från kvinna till kvinna. Mensen blir oftast oregelbunden innan den avtar helt.

Naturliga sätt att hantera klimakteriet

Det finns naturliga medel som kan minska den hormonella påverkan på kroppen. Näringsämnena hjälper dig att må bättre både fysiskt och mentalt.

Maca

Macarot i glas

Maca har på senare år använts alltmer som en naturprodukt för att hantera klimakteriet. Roten innehåller mängder av viktiga näringsämnen som lindrar några av symptomen som kan uppstå.

Maca kommer ursprungligen från Sydamerika och används för att balansera hormoner, höja ens libido och lindra ångest.

Grönt te

Grönt te som står på bord

Grönt te är känt för att vara en hälsosam dryck överlag, men man kan också använda det för att balansera metabolismen under klimakteriet.

  • Grönt te innehåller en aminosyra som kallas teanin. När substansen upptas i kroppen lindras både sömnproblemen och de nattliga svettningarna.
  • Det har dessutom mängder av antioxidanter och viktiga mineraler som skyddar hjärnan samt minskar risken för degenerativa sjukdomar och demens.
  • Teet ökar också din metabolism och hjälper dig att bibehålla en hälsosam vikt.

Nattljus

Nattljus och kapslar

Detta naturliga tillskott innehåller viktiga fettsyror och antioxidanter som förbättrar många aspekter av hälsan.

Nattljus rekommenderas för att lindra kontinuerlig huvudvärk och de plötsliga humörsvängningar som uppstår innan och efter menopausen.

Isoflavoner från soja

Kapslar och träsked

Isoflavoner från soja har blivit allt mer populära som tillskott för kvinnor som har påbörjat klimakteriet.

Isoflavonerna innehåller en hög koncentration av fytoöstrogener, vars kemiska struktur påminner om naturligt östrogen.

  • Dessa komponenter balanserar hormonaktiviteten och lindrar de symptom som uppstår vid en minskad hormonproduktion.
  • De motverkar också nattliga svettningar och förbättrar ens allmänna fysiska och mentala välmående.

Observera: De rekommenderas inte för personer som är allergiska mot soja, eller personer som har problem med sköldkörteln. Det är viktigt att du pratar med din läkare innan du bestämmer dig för att ta dem.

Valeriana

Valeriana är en växt som hjälper dig att hantera klimakteriet och lindra den ångest som uppstår.

Valeriana är ett naturligt tillskott som är perfekt för kvinnor som lider av sömnsvårigheter, något som ofta uppstår under klimakteriet.

  • Det har en lugnande verkan som får kroppen att slappna av, och lindrar även ångest samt motverkar insomnia.
  • Valeriana är också bra för att motverka värmevallningar och muskelspänningar.

Observera: Det rekommenderas att du endast tar det på kvällen eftersom man kan bli dåsig.

Visste du att du kan använda naturliga ingredienser när du upplever obehag under klimakteriet? Det är vanligt att man går igenom kroppsliga förändringar, men du kan använda ovanstående örter för att hantera klimakteriet och lindra obehagen som uppstår.