5 frukter som balanserar ditt kolesterol

· november 19, 2018
Att inkludera dessa frukter i din diet kan vara till stor hjälp. De kan hjälpa dig att förbättra din generella hälsa och till och med reglera ditt kolesterol.

Kolesterol är något vår lever producerar och är viktigt för vår hälsa. En bra mängd är väldigt viktigt för välmående och inre balans. Trots det tror många att kolesterol är dåligt eller skadligt. Nyckeln är att hålla ditt kolesterol balanserat. Det är även viktigt att förhindra dåligt kolesterol, LDL, från att höjas.

LDL är dåligt eftersom det ansamlas i artärerna. Sakta men säkert försämrar det hälsan. Ytterligare något du borde komma ihåg är att våra kroppar producerar kolesterol. Om våra kroppar producerar rätt mängd kan kolesterol från andra källor försätta våra kroppar i riskzonen.

Det finns flera situationer i vilka man måste vara försiktig. Några av dessa är om man är över 40 år, överviktig eller har en familjehistoria med högt kolesterol. Då måste du vara försiktiga med vad du äter.

I den här artikeln vill vi dela med oss av lite information om att bekämpa högt kolesterol. Vi kan göra det genom att förändra vår livsstil, undvika en stillasittande livsstil och göra vår kost mer färggrann och smakrik.

Idag ska vi fokusera på vår kost. Och finns det något bättre sätt att göra kosten mer färggrann än med frukt? Med dem kan du dessutom balansera ditt kolesterol.

1. Avokado – mer än en smakrik frukt

Du kanske undrar: ”Kan avokado verkligen balansera mitt kolesterol?” Svaret är ja. Man behöver egentligen bara äta en halv avokado om dagen. Tillsammans med en nyttig diet kan det påverka ditt kolesterol på runt en månad.

  • Avokado är en nyttig källa till enkelmättade fetter som hjälper dig med hjärthälsan.
  • Detta fett blir till energi (det förvaras inte). Det minskar mängden lipider i våra kroppar och kan till och med reglera vårt blodsocker.
  • Niacin – även känt som vitamin B3 – hjälper till att balansera kolesterolet. Avokado är inte det enda livsmedlet som innehåller niacin. Du kan även äta sparris, ärtor, potatis, svamp, kronärtskockor och bönor. Alla dessa hjälper dig att få i dig vitamin B3.

2. Grapefrukt – utmärkt för att balansera ditt kolesterol

grapefrukt och juice

Om du kan äta grapefrukt så borde du. Anledningen: få frukter har så pass positiva effekter samtidigt som de minskar dåligt kolesterol.

  • Med det sagt är det även viktigt att förstå att grapefrukt bara är effektivt om du är konsekvent. Du måste äta en halv grapefrukt varje dag till frukost. Se även till att den är ekologisk.
  • Enligt en studie som publicerades i Journal of Agricultural and Food Chemistry har grapefrukt fantastiska fördelar. Om du har problem att balansera ditt kolesterol med läkemedel kan grapefrukt hjälpa dig att minska det.
  • De antioxidativa egenskaperna hos denna frukt är utmärkta och kan höja livskvaliteten avsevärt.

Kom dock även ihåg att grapefrukt kan reagera dåligt på vissa läkemedel. Du bör diskutera det med din läkare eller apotekare.

3. Apelsinjuice för bra kolesterol

För att förstå varför apelsinjuice hjälper dig att balansera ditt kolesterol måste vi först prata om steroler, eller steroidalkoholer.

  • Du har förmodligen hört talas om steroler. De har en kemisk struktur som liknar kolesterol.
    De är naturliga beståndsdelar som hittas i frukter såsom apelsin, grönsaker, torra frukter, frön och till och med vegetabiliska oljor.
  • Steroler minskar både det totala kolesterolet och LDL-nivåerna i kroppen. Apelsiner ger oss bara små mängder steroler, men de kan även göra något annat. Apelsiner ökar mängden HDL, bra kolesterol, i kroppen.

Så försök att äta apelsiner varje dag. Om du följer en balanserad diet kommer du märka resultaten nästa gång du besöker din läkare.

4. Jordgubbar – en nyttig frestelse

jordgubbsjuice

Jordgubbar är nyttiga och kan hjälpa till att sänka kolesterolet. Men de är bara bra om du äter dem i naturlig form; alltså utan socker eller choklad.

  • Jordgubbar minskar densiteten av lipoprotein, precis som andra bär. Det betyder lägre LDL-nivåer.
  • Om du kan ska du äta mellan 10 och 15 jordgubbar om dagen. Detta eftersom de även kan minska triglyceriderna tack vare sina antioxidativa effekter.

Enkla koständringar, såsom att öka hur mycket röda frukter man äter, kan vara hjälpsamt. Röda frukter inkluderar bland annat tranbär och till och med röda vindruvor. De hjälper direkt till att förbättra hälsan.

5. Ett äpple om dagen… sänker ditt kolesterol?

Ett äpple kan ätas på många olika sätt. Det kan vara med havregryn på morgonen, i en sallad med selleri och nötter till lunch eller till och med som äppeljuice på eftermiddagen. Ät det som du vill, men var konsekvent.

Anledningen till att äpplen hjälper dig att bibehålla goda kolesterolnivåer är på grund av skalet. Äppelskal innehåller både pektin och polyfenoler. Tack vare dem kan vi bättre bearbeta kolesterol. Vi kan till och med minska de inflammatoriska molekyler som ofta hittas i samband med hjärtsjukdom.

Vi vet att själva frukten aldrig räcker för sig själv, så du måste även göra andra koständringar. Det kräver ansträngning varje dag.

Något så enkelt som att lägga till frukt i dina sallader som en färgklick kan hjälpa till att balansera ditt kolesterol. En annan idé är att ta med dig ett äpple var du än går; det är ett nyttigt mellanmål när hungern slår till.