3 effektiva sätt att främja bra hårtillväxt

27 mars, 2019
Det finns många sätt att främja bra hårtillväxt, men att försöka äta bra och finna tid att slappna av är två av de mest effektiva.

Håravfall är ofta associerat med manlig flintskallighet. Det är dock faktiskt ett problem som drabbar både män och kvinnor. Det kan ha många orsaker: gener, stress, årstidsskiftningar… Så det är logiskt att undra vad du kan göra för att främja bra hårtillväxt, och här ska vi ge dig några tips.

Det må alltid vara rekommenderat att träffa en hudläkare om du märker av problem i detta området, men det är även viktigt att vara uppmärksam på vad du äter. Ja, du läste rätt – din kost spelar en avgörande roll.

Som vi ofta säger är din blodkvalitet det som fastslår kvaliteten på din hälsa. Ditt hår får också näring från håret, vilket betyder att du måste äta rätt mat om du vill ha bra hårtillväxt. Det är även viktigt att hålla koll på dina ångestnivåer och ditt humör. Vissa människors känslomässiga tillstånd visar sig i denna del av kroppen. Om det stämmer på dig kan du läsa nedan och få reda på hur du kan lösa ett problem som ofta glöms bort.

1. Ät bra för att främja bra hårtillväxt

Vacker hårtillväxt

Ät balanserade måltider

Vad menar vi med “balanserade”? Vi talar om att inkludera alla näringsämnen som din kropp behöver för att fungera bra.

Det betyder att du ska inkludera följande livsmedelsgrupper i dina recept:

  • Protein: kött, fisk samt ägg
  • Kolhydrater: balkväxter, pasta samt spannmål (de sista två bör vara fullkorn)
  • Fibrer, glukos och syra: frukt och grönsaker
  • Nyttiga fetter: nötter, olivolja, avokado samt fettfria mjölkprodukter

Det är viktigt att hålla koll på sina måltidsstorlekar. Protein och grönsaker bör vara de huvudsakliga deltagarna i dina måltider, eftersom det är från dem du får det mesta av dina vitaminer. Kolhydrater och glukos ger dig energin du behöver för din ämnesomsättning. Samtidigt stöder fett ditt immunförsvar och regenererar cellerna som krävs för bra hårtillväxt.

Välj livsmedel rika på järn och zink

bruna linser i sked

Järn har hand om att transportera syre i kroppen. De mest effektiva källorna är magert kött, linser, soja och sojaprodukter, såsom tofu.

Och sedan har vi zink. Du behöver detta mineral för att reparera vävnader i kroppen, så det ansvarar för att hålla hårsäckarna i gott skick. Du kan hitta det i mörk choklad, vetegroddar, squash och pumpa.

2. Undvik starka kemikalier på hårsalongen

Alla gillar vi att få en ny look hos frisören. Men stylister använder ofta produkter, såsom väldigt starka hårsprejer, som över tid skadar den silkeslena texturen på håret. De goda nyheterna är att det finns saker du kan göra hemma för att ta hand om håret utan att använda kemikalier.

kvinna plockar hår från en borste

Vidare rekommenderar vi alltid att man lär sig det bästa sättet att tvätta håret. Vi vet att det är lockande att tvätta det varje dag, men försök att inte göra det och lär dig hur du gör det mer effektivt. Avslutningsvis ska du undvika att sova med blött år, eftersom det är väldigt dåligt för skalpen.

3. Avvara tid för dig själv för bra hårtillväxt

Som vi sa ovan kan ångest försvaga ditt hår. För att motverka det måste du avvara minst 90 minuter om dagen för att göra något du verkligen älskarDet kan röra sig om till exempel en sport, att läsa, gå på bio med vänner – allt som hjälper dig att koppla bort.

Kvinna i bassäng

Kom ihåg att ditt mål är att ha roligt. Vad betyder det? Att släppa taget om dina dagliga orosmoln.

Det är din chans att vara ditt livs mittpunkt. Fokusera på varje ögonblick. Dessa tre riktlinjer kan därför hjälpa dig att främja bra hårtillväxt på ett säkert och enkelt sätt. De har inte några bieffekter och är bra för resten av kroppen också. Du tar alltså hand om hela din kropp.

Är du redo att påbörja processen och berätta för oss hur det går? Känner du till en annan metod som kan hjälpa?

Suro Reyes, J. Á., Fernández, L. M. G., Ruiz Ávila, J., & Bouhanna, P. (2007). El pelo. Generalidades y funciones. Dermatologia Cosmetica, Medica y Quirurgica, 5(4), 218–223.