15 skäl att ta magnesium varje dag

· november 20, 2015

Magnesium är ett ytterst viktigt mineral för hälsan eftersom magnesiumbrist är relaterad till en mängd sjukdomar, inklusive muskelsmärta, förändringar i nervsystemet, yrsel, ledbesvär och migrän.

Nedan kommer vi att förklara de främsta skälen till att du bör äta magnesium varje dag, och vilka livsmedel du bör inta för att få i dig den nödvändiga dagliga dosen för din kropp. Notera dock att inget är bra i överflöd, och att man inte ska överskrida de rekommenderade mängderna.

Det finns mycket få näringsämnen som innehåller alla de fördelarna som magnesium har. I själva verket är magnesium det fjärde mest förekommande mineralet i kroppens celler, efter kalcium, fosfor och kalium.

Fördelar med magnesium

  • Hjälper till att förhindra broskdegeneration och uppkomsten av sjukdomar som artros och ledvärk.
  • Detta är den främsta mineralen som bekämpar muskelbesvär. Den förhindrar problem som kramper, spasmer, stickningar, domningar och skakningar.
  • Reglerar onormal hjärtrytm.
  • Bekämpar högt blodtryck.
  • Förbättrar vissa sorters huvudvärk och smärta i käken eftersom de ofta orsakas av spänningar.
  • Behandlar svindel, som också skulle kunna orsakas av muskelspänningar i halsområdet.
  • Gör det lättare att anpassa sig till ljus, samt hjälper individer som har problem med mörkersynen och även de som är överkänsliga för ljud.
  • Ger energi och bekämpar trötthet, vilket är varför den rekommenderas under återhämtningsperioder och för människor som lider av kronisk trötthet, fibromyalgi eller allmän svaghet.
  • Återställer aptiten för dem som har förlorat den.
  • En kanadensisk studie visade att tillskott med magnesium har förmågan att lindra depression.
  • Förbättrar illamående och kräkningar.
  • Reglerar förstoppning genom att underlätta tarmfunktionen.
  • Lindrar mensvärk.
  • Reducerar sug efter salt och choklad.
  • Reglerar nervsystemet när det gäller sömnlöshet, ångest, hyperaktivitet, rastlöshet, panikattacker och fobier.
  • Bidrar till att skapa kollagen, som är grundläggande för skelett, senor och brosk. Om du lider av brist på kollagen bör du också tänka på att äta C-vitaminer och proteiner i samma måltid.

Livsmedel rika på magnesium

Det finns en hel del livsmedel som är rika på magnesium, och vissa kan överraska dig. Försök inkludera några av dem i varje måltid.

  • Kakao: ren mörk choklad har nästan 500 milligram magnesium per 100 gram
  • Mörka bladgrönsaker: mangold, sallat, spenat
  • Frukt: bananer, aprikoser, avokado, persikor, plommon
  • Nötter och spannmål: mandlar, cashewnötter, valnötter
  • Baljväxter: bönor och linser
  • Frön
  • Korn: fullkornsris, hirs, havre
  • Potatis
  • Pumpa
fullkornsris – sweetbeetandgreenbean1

Två enkla recept

Ett bra sätt att ta din dagliga dos av magnesium är genom att varje morgon blanda det i en smoothie med följande ingredienser: kakaopulver, mandelpulver, en mogen banan, havre- eller rismjölk, och – om du vill det lite sötare – lite honung eller farinsocker. Blanda väl och gör detta till din första måltid för dagen.. Det fungerar både för vuxna och barn och är jättegott.

banansmoothie – Foodmayhemcom1

Om du vill ha färre kalorier, eller om du letar efter ett annat alternativ, kan du tillreda en sallad för varje lunch och middag, som består av:

  • Rå salladskål eller bladspenat
  • Avokado
  • Tomater
  • Valnötter
  • Linsgroddar

Dressing med olivolja, citronsaft, och om du vill, lite havssalt eller himalayasalt.

Linsgroddar kan hittas i många mataffärer eller stormarknader, eller så kan du göra dem själv genom att lämna råa linser i en skål och hålla dem lätt fuktiga. Tillsätt lite vatten varannan timme de närmaste två eller tre dagarna, tills du ser att de börjar gro. Då är de redo att ätas. Att grodda är ett sätt att öka ett frös fördelar och få en extra dos av energi varje dag.

Komplett sallad - diekatrin1

Magnesiumtillskott

Det bästa är att få i sig näringsämnen från naturliga källor, men du kan välja magnesiumtillskott från apoteket eller en hälsokostbutik. De kan finnas i flera olika former. Några av dem är:

  • Magnesiumklorid: detta har en mycket bitter smak men är det mest rekommenderade.
  • Magnesiumcitrat: ett bättre alternativ om du lider av halsbränna eller om du inte står ut med smaken av klorid.
  • Magnesiumsulfat: denna form är perfekt för ett avkopplande bad – du häller det i varmt badvatten.

Hur mycket ska du ta? Den rekommenderade dosen är mellan 300 och 600 milligram per dag (oralt), utspridda över tre tillfällen så att kroppen kan absorbera magnesiumet ordentligt.

Vi rekommenderar dock att du rådfrågar din läkare eller terapeut innan du använder tillskott.

Bilder med tillstånd av diekatrin, Foodmayhem.com och sweetbeetandgreenbean.