Naturliga behandlingar mot ledgångsreumatism

Ledgångsreumatism, reumatoid artrit, är en kronisk ledsjukdom som vållar funktionshinder på grund av den intensiva smärta som den orsakar i lederna.

Ledgångsreumatism förhindrar normal ledfunktion och påverkar känslighet och rörelse till en väsentlig grad. Därför rekommenderar vi att du börjar med en lämplig behandling tillsammans med naturliga läkemedel så fort du har fått en fastställd diagnos om din sjukdom. Det kan på så sätt förbättra ditt hälsotillstånd och minska smärtan. 

Träningsövningar för ledgångsreumatism

Majoriteten av reumatologerna som behandlar ledgångsreumatism och artros är överens om att personer som lider av denna autoimmuna sjukdom inte bör överge sina fysiska aktiviteter. Tvärtom, om de fortsätter utöva sina fysiska aktiviteter samt träna och stärka sina leder och muskler, så kommer sjukdomen att bli mindre aggressiv. Det kommer underlätta att leva ett mycket friare liv – även under sjukdomens omständigheter.

Yoga och Tai Chi är bara ett par av  de träningsformer som rekommenderas för personer som lider av ledgångsreumatism. Dessa aktiviteter håller inte bara kroppens leder och muskler i rörelse, utan stärker också benen och därmed förebygger risken att drabbas av benskörhet. Dessutom håller övningarna patienternas sinnen friska, vilket förebygger risken att drabbas av depression på grund utav sjukdomen.

Vilka livsmedel bör jag äta om jag har ledgångsreumatism?

Personer som lider av ledgångsreumatism bör äta livsmedel som har en smärtstillande verkan för att hjälpa till att lindra smärtan som orsakas av sjukdomen. Som tidigare nämnts bör man fortsätta hålla sig fysiskt aktiv samtidigt som man äter följande rekommenderade livsmedel:

  • Fiskolja: Verkar mycket effektivt vid minskning av inflammation. Fiskolja finns i kapslar och den vanliga rekommendationen är att den tas två gånger om dagen – en gång på morgonen och en gång på kvällen. Majoriteten av de personer som har provat fiskolja har upplevt mycket bättre framgångar med denna naturliga produkt än de föreskrivna läkemedlen från sin läkare.
  • Omega 3-fettsyror: Dessa har utmärkta antiinflammatoriska egenskaper. De är även utmärkta för hjärtat och eliminerar fett från blodet vilket är den främsta anledningen till att de rekommenderas till personer som har högt kolesterol och triglycerider, samt hjärt- och kärlsjukdomar. Dessa fettsyror finns i tonfisk, lax och sardiner.
  • Gammalinolensyra (GLA):  Denna syra finns i gurkörtsolja och i röda vinbärsfrön. GLA minskar inflammation och stelhet som orsakas av ledgångsreumatism.
  • Kryddor: Gurkmeja och ingefära har utmärkta antiinflammatoriska egenskaper och är lika effektiva som de föreskrivna läkemedel som ordineras av läkaren. De är även utmärkta eftersom de stärker immunförsvaret. Du bör dock vara noga med att inte överkonsumera dessa produkter eftersom de kan orsaka matsmältningsproblem när de konsumeras i stora mängder.

Några av de viktigaste råden att komma ihåg är de som avser rörlighet eftersom det är genom rörlighet som du uppnår bäst livskvalitet inför de kommande åren med smidighet och flexibilitet.