Varför du inte bör tänka på problem som inte uppstått än

april 28, 2019
Många människor tenderar att oroa sig och tänka på problem, även om de inte vet om de någonsin kommer att inträffa. Men vi kan alla ta hälsosamma steg för att stoppa denna dåliga vana.

Många människor tenderar att oroa sig och tänka på problem, även om de inte vet om de någonsin kommer att inträffa.

Att tänka överdrivet mycket framåt i tiden kan inte leda till något bra. Faktum är att grubbleri gör att vi kan tänka oss problem innan vi ens vet om de kommer att inträffa.

Medan många av oss brukar grubbla så är det inte bra för din hälsa. Därför kommer vi idag att berätta varför du inte bör tänka på problem som ännu inte har materialiserats.

Nedan ser vi hur detta görs i praktiken.

Carmen kunde inte hjälpa det, utan tänkte ständigt på problem

Tänka på problem

Carmen var en 25-årig kvinna för vilken det var omöjligt att undvika att tänka på problem. Oavsett vad som hände, grubblade hon alltid och försökte förutse saker som kunde hända innan hon visste huruvida de skulle hända.

Förra veckan skickade hon till exempel ett meddelande till en vän som såg det men som inte svarade på det. Flera tankar började rusa genom Carmens sinne.

Kanske är hon arg. Var det något jag sa? Har det hänt något med henne?

Carmen tänkte före det som faktiskt hade hänt. Dessutom gjorde hon antaganden som kanske inte var sanna och det kan även påverka hennes relation till sin vän.

Istället för att tänka hälsosamma tankar – som att hennes vän kanske helt enkelt var upptagen – började hon oroa sig för de värsta möjliga sakerna. Då analyserade hon dem om och om igen, och blev alltmer orolig.

Denna process kallas grubblande.

Finns det någon som inte har upplevt det här?

Läs: Minska nervositet med dessa 5 örtmedel

Hur man går ifrån grubblande tankegångar

Kvinna vid fönster

Om du, som Carmen, ägnar mycket tid åt att tänka på problem, är det viktigt att du börjar med vanor i vardagen som kan hjälpa dig mycket i detta avseende.

Låt oss prata om några av dem:

  • Kom ihåg att inte allt är negativt. Varför räknar vi alltid med det värsta? Vi måste ersätta negativa tankar med positiva.
  • Öka din självkänsla. Du kanske tänker på problem som inte har materialiserats eftersom du har mycket låg självkänsla, och du behöver förbättra den. Kanske är du rädd för att bli övergiven? För att bli avvisad? Om så är fallet, ta hälsosamma steg för att förbättra din självkänsla.
  • Det är alltid bättre att fråga snarare än att tillåta att tankarna som snurrar i ditt huvud fortsätter utan ett slut i sikte. Det är bättre att vidta åtgärder. Bli av med dina tvivel genom att fråga den andra personen.

Som du kan se är det möjligt att inte tänka på problem som ännu inte har materialiserats.

Men du måste alltid vidta åtgärder och inte låta de negativa tankarna fortsätta att snurra runt i ditt sinne. Trots allt är konsekvenserna av att göra detta mycket obehagliga.

Upptäck: 7 giftiga känslor som hindrar dig från att vara lycklig

Fördelarna med att inte tänka på problem

Nu när du vet lite mer om att grubbla och hur man stoppar det, är det viktigt att du vet vilka fördelar du får om du lägger till alla ovanstående vanor i praktiken:

  • Farväl, ångest! Ångest får oss att bli stressade utan anledning och må dåligt angående en situation som vi bara skapar i våra sinnen.
  • Dina relationer kommer att förbättras. Om du inte föreställer dig det värsta eller antar det värsta, kommer du inte vara osäker eller arg, så dina relationer kommer förbättras.
  • Du kommer att förbättra din självkänsla. Du kommer att känna dig mycket mer säker på dig själv, och du kommer inte vara så inriktad på om andra kan bli arga (till exempel).

Att inte tänka på problem som ännu inte har uppstått kommer att vara en stor lättnad för dig. Du kommer känna dig mycket säkrare och lugnare. Dessutom kommer det inte längre att vara en konstant storm i ditt sinne, utan snarare tvärtom: frid och välbefinnande.

Det finns några övningar såsom ”tanke stopp”-tekniken som kan vara till stor hjälp om allt detta resonerar med dig. Även om det kan tyckas dumt, rekommenderar vi att du sätter den i bruk. Det är en övning som många psykologer ber sina patienter att göra.

På samma sätt kan bekämpning av tvångstankar också hjälpa dig att vara ärlig mot andra, att öppna upp och berätta för dem vad som händer i ditt sinne. Återigen, ryggsäcken belastad med bekymmer som du bär på ryggen kommer att bli lättare. Detta kommer att göra en stor skillnad.

Feiner, L. (2014, February 14). 8 Tips to Help Stop Ruminating. Retrieved from https://psychcentral.com/blog/8-tips-to-help-stop-ruminating/

Legg, T. (2017). How to Stop Ruminating: 10 Tips to Stop Repetitive Thoughts. Retrieved from https://www.healthline.com/health/how-to-stop-ruminating