Symtom och förebyggning av höftförslitning

Visste du att gelatin kan hjälpa till att återställa brosk och förebygga att det slits ut? Du bör även dricka två liter vatten om dagen för att bibehålla vätskebalansen.
höftförslitning

Kvinnor tenderar att drabbas värst av den smärtsamma verkligheten som är slitna leder, osteoartrit och andra muskeltillstånd som kan påverka din livskvalitet. Höftförslitning är en av de vanligaste och farligaste ledtillstånden som finns, så det finns definitivt ett värde i att ta sig tid att lära sig om symtomen.

Vad orsakar höftförslitning?

Platt mage

Osteoartrit i höften påverkar brosket. Kom ihåg att höftleden även består av lårbenets huvud och höftskålen – en hålighet i höften där lårbenet passar perfekt. Runt detta område finns ett nätverk av muskelfibrer och ligament som förenar brosket och absorberar stötar. Du bör veta att höftförslitning kan inträffa på olika sätt:

  • Primärt: Ett resultat av slitage med tiden. Visar sig runt 60-65 års ålder.
  • Sekundär osteoartrit: Resultatet av lokala problem och ledproblem på grund av leder som hamnar ur led eller till och med dåligt näringsintag och benproblem. I dessa fall kan folk drabbas av höftproblem så tidigt som vid 30-35 års ålder.
  • Trauma: När Höft

    • Det första symtomet på artritiska problem är självklart smärta, men många tror att smärtan endast bör koncentreras nära höften, när den i verkligheten brukar inträffa vid skrevet. Den kan till och med stråla ned mot den lägre delen av låret, nå knät och gå tillbaka mot skinkorna.
    • Ibland när du rör på dig kan du känna en skarp, knäckande känsla.
    • Om din höft gör ont kan det vara ett muskulärt problem, men om din skrevregion börjar göra ont är detta ett direkt resultat av höftförslitning.
    • I början kan denna smärta vara relativt dov och endast dyka upp efter att du varit fysiskt aktiv. Till exempel efter en lång promenad eller efter att ha sprungit eller lyft vikter. När du vilar kommer smärtan försvinna.
    • Senare, när slitaget blir värre, kommer smärtan mer intensivt och det blir svårt att genomföra vanliga aktiviteter, som att gå uppför trappor. När du korsar benen kommer du känna en smärtsam knäckning, och så även när du vrider och vänder dig i sängen under natten. Du kommer även känna en brännande smärta i skrevet.

    Hur kan jag förebygga höftförslitning?

    Gelatin

    Du bör veta att om du lider av höftsmärtor bör du ta steg för att ändra din livsstil för att hantera detta tillstånd. Detta eftersom det i dagsläget inte finns något botemedel. Du bör försöka äta bra så att din kropp har alla näringsämnen den behöver, träna lätt så att du håller dig igång utan att slita ut dig. Följ din läkares instruktioner utan att missbruka antiinflammatoriska mediciner eller muskelavslappnare, eftersom de kan ha en negativ påverkan på din lever i det långa loppet. Å andra sidan, om  ditt mål är att förebygga höftförslitning och du inte redan lider av detta problem, bör du följa dessa rekommendationer.

    • Håll alltid en balanserad vikt.
    • Ägna dig åt lätt träning varje dag, framförallt övningar som inte kräver att du rör på höfterna, som gång, löpning eller simning.
    • Öka din konsumtion av vitamin C, A och D, eftersom dessa näringsämnen hjälper dig syntetisera kollagen. Du bör alltså definitivt försöka äta mer citrusfrukter, mango, ananas, morötter, meloner och jordgubbar, såväl som grönsaker som korsblommiga grönsaker, kronärtskocka och vitlök, som är väldigt bra mot ledsvullnad.
    • Gelatin är utmärkt för att återställa brosk, vilket är viktigt eftersom brosk, till skillnad från ben, kan växa tillbaka.
    • Tveka inte att ta magnesiumtillskott. Detta näringsämne är fundamentalt för att bibehålla god ledhälsa och är mycket bra för din generella hälsa. Be din lokala hälsokostbutik eller läkare att ta in detta tillskott.
    • Drick två liter vatten om dagen. Det är viktigt att du håller vätskebalansen eftersom även dina leder behöver vätska för att nära brosket. Du bör definitivt ha detta i åtanke.
    • Vissa personer använder även vitamintillskott som glukosaminsulfat, vilket är utmärkt mot höftförslitning. Det är ett naturligt sätt att stärka denna del av kroppen, såväl som dina ben och ditt brosk rent generellt. Du kan tala med din läkare om dess fördelar.