Njut av goda och nyttiga sallader alla dagar i veckan

november 24, 2017
Sallad är en mycket nyttig rätt som kan göras med massor av olika ingredienser, och kan modifieras så att du inte blir uttråkad av de vanliga kombinationerna.

Många föredrar förrätter, men sallad kan vara väldigt aptitligt om man kollar upp nya och spännande recept varje dag. Idag ska vi lista 7 goda och nyttiga sallader – en för varje dag i veckan.

Hur man gör salladsdressing

Innan vi listar våra sju nyttiga sallader ska vi prata om hur man gör en nyttig dressing till dem.

  • Kallpressad, högkvalitativ olja: oliv, sesam, kokos, nöt.
  • Äppelcidervinäger eller citronsaft.
  • Havssalt (med måtta!). Försök alltid undvika bordssalt eller vanligt salt eftersom det bara är natriumklorid utan mineraler. Havssalt är däremot rikt på mineraler

Nyttiga sallader för varje dag i veckan

1. Rucola, gurka, päron och pinjenötter

Gurksallad med pinjenötter

Den här salladen är uppfriskande och framförallt bra för att bli av med överflödiga vätskor som ansamlas i kroppen och gör oss uppsvällda. Detta tack vare de vätskedrivande egenskaperna hos gurka och päron.

Rucola, känd för sin bittra och kryddiga smak, hjälper till att förbättra funktionen hos levern. Salladen är alltså utmärkt för att rensa levern efter en lång helg.

Avslutningsvis berikar pinjenötterna salladen med extra doser protein, mineraler och essentiella omega-6-fettsyror.

2. Linser, vattenkrasse och groddar

Den här salladen med linser är bra som den är tack vare sitt höga näringsvärde.

Den är rik på vegetabiliskt protein, mineraler och aminosyror, och har förmågan att förbättra kroppens naturliga försvarsmekanismer, vilket hjälper dig att förebygga infektioner.

Den är även antioxidativ, renande och vätskedrivande, vilket gör den perfekt för att hjälpa dig att återhämta dig efter en helg av onyttig mat. Den ger dig gott om energi och vitalitet.

3. Frisésallad, roquefortost och valnötter

Fyllda salladsblad

Den här goda och nyttiga salladen kommer fylla dig med optimism och lycka mitt i veckan. Kombinationen av de tre ingredienserna har visat sig vara en storfavorit bland många.

Den fräscha och bittra smaken av frisésallad blandar sig med krämigheten och smaken av roquefortosten, medan valnötterna gör den härligt krispig.

Man serverar den vanligtvis genom att separera de hela salladsbladen och fylla dem med ost och valnötter.

4. Grönkål, morötter och rödbetor

Torsdagens sallad är väldigt näringsrik och fyller oss med energi som vi behöver för att orka fram till helgen. Den är även utmärkt för att reglera matsmältningssystemet och förebygga näringsbrister såsom anemi.

  • Den här salladen görs genom att hacka de tre ingredienserna och dressa dem en bra stund innan de ska ätas (minst en timme) för att försvaga smaken av grönkålen.
  • Genom att göra det får du en tallrik full av smak och färg, perfekt tillsammans med fisk eller kött.

5. Tomat, vitlök och mozzarella

Italiensk sallad

Den här salladen i italiensk stil är väldigt lätt att göra och passar perfekt till fredagar när man inte har speciellt mycket tid eller ork till att laga mat.

Tomat och mozzarella är en klassisk kombination, men du kan även komplettera dem genom att lägga till finhackad vitlök eller vitlök utspridd på tallriken innan du lägger dit de andra ingredienserna.

Du kan även tillsätta färska basilikablad.

6. Avokado, peppar och lök

Vi måste självklart inkludera avokado på listan eftersom det är ett superlivsmedel, fullt av vitaminer, mineraler, essentiella fettsyror, proteiner och fibrer.

Mosa avokadon och gör en sallad i guacamole-stil genom att lägga till finhackad lök och peppar.

Du kan äta salladen med rostat bröd eller kex. Passar det inte perfekt för lördagskvällen?

7. Sallad, sparris, tonfisk och hårdkokt ägg

Sallad med ägg

Våra nyttiga sallader avslutas med söndagens, en riktig klassiker. Det är en komplett måltid som man kan äta medan man slappnar av och njuter, utan stress på ledighetens sista dag.

  • Utöver traditionella salladsblad, som har lugnande egenskaper, får du även i dig två portioner animaliskt protein i form av tonfisk och ett hårdkokt ägg.
  • Sparris ger tallriken lite fräschhet samtidigt som den tillhandahåller vätskedrivande egenskaper.
  • Du kan även lägga till hemgjord majonnäs.
MER FÖR DIG