Mat som orsakar svullen mage

Att känna sig uppblåst efter en måltid är ganska vanligt och det är oftast inte ett problem du behöver oroa dig över. Men det kan vara en ganska jobbig känsla som till och med skapar problem för din utstyrsel, eftersom kläderna inte passar på sättet du vill när du har en svullen mage. Obehaget kan även göra dig på dåligt humör och irritabel.

Det är därför vi i denna artikel ska visa dig vilken mat primärt orsakar detta obehag så att du kan undvika det, eller i alla fall äta mindre av det. Att ha en utvidgad eller uppblåst mage gör att du känner dig gasig och kan göra ont. Så ta en titt på listan nedan.

Matkällor…

  • Grönsaker så som broccoli, blomkål och kål är ganska kända för att orsaka de ovanstående symtomen. Om det har hänt dig förut är det bättre om du minskar intaget av denna mat.
  • Att få i sig för mycket salt från maten kan också göra dig påtaglig för att magen svullnar upp. Kroppen bevarar ofta vätskor, vilket bidrar till svullen mage. Minska din konsumtion av salt och undvik därmed obehag, tillsammans med andra hälsofaror om du lider av högt blodtryck.
  • Bönor är ganska välkända för att orsaka obehag i magen efter att du ätit dem, fastän vissa inte lider av det lika mycket som andra och kan äta dem utan problem.
  • Mjölkprodukter. Om du har gått ett tag utan att äta mjölkprodukter, eller om du är laktosintolerant, kan du känna obehag i magen, kramper, eller till och med få diarré. Det är väldigt viktigt att du tar upp det med din doktor. Det kan bli värre om du inte behandlar det.
  • Kolsyrade drycker. Det är inte bara att de är är ohälsosamma på alla sätt, utan de innehåller även höga halter av kalorier och socker som kan göra dig obehagligt gasig och uppblåst. Det är bättre att ersätta läskdrycker med hälsosamma juicer eller med något ännu bättre – vatten.
  • Friterad mat står också på listan av rätter som orsakar svullen mage. Maten är svår att smälta och stannar i matsmältningssystemet en lång tid, där den ligger och skapar gaser.
  • Tuggummi kan också orsaka obehag. Anledningen är att du sväljer mycket luft när du tuggar, vilket byggs upp i magen.

läsk

Varje gång du sätter dig ner för att äta är det bästa du kan göra att glömma all oro och alla dispyter, samt lägga ifrån dig din telefon, mm.  Situationer som dessa gör att folk äter fortare, utan att tugga ordentligt. Det orsakar sedan obehag eftersom magen inte kan smälta maten ordentligt.

Långsam matsmältning gör att mat ligger och jäser i kroppen, vilket skapar gaser och förstoppning. Om du är spänd, sätt dig inte ner för att äta. Det är bättre att lugna ner dig och när du känner dig lite bättre kan du försöka igen. Att äta medan du är spänd eller nervös är ganska vanligt, men det gör att du känner dig ‘tung’ i magen.

Fastän symtomen för maginflammation kan temporärt uppkomma efter att du ätit vissa typer av mat betyder det inte alltid att det är ett seriöst problem. Men om du utöver att känna dig gasig och uppblåst även upplever diarré, kräkningar, eller något annat symtom behöver du prata med din doktor.

Naturliga behandlingar mot svullen mage

Ingefära

Ginger1svenska

Ingefära har naturliga antiinflammationsegenskaper, vilket gör att det rekommenderas för att motverka svullen mage eller spänningar orsakade av dålig matsmältning. Det hjälper till att minska obehaget av gas.

Tillsatser

Tillsatser gjorda på kamomill, mint, pepparmint och kryddsalvia är väldigt bra på att ta hand om maginflammation. Utöver dessa tillsatser kan du även lägga en tesked kanelpulver i en kopp varmt vatten, vilket är ganska effektivt. Låt det stå i minst 15 minuter. Du kan även söta det med honung, beroende på vad du tycker om.