Livsmedel som täpper till blodkärlen

mars 19, 2019
Man bör undvika att äta farliga fetter som kan täppa till artärerna så gott det går; istället ska man välja en balanserad kost som innehåller mycket frukt och grönt.

När blodkärlen är igentäppta kan blodet inte flöda som det borde. Detta ökar risken för att man drabbas av hjärt- och kärlsjukdom. Därför är det viktigt att man upprätthåller god arteriell hälsa och att man undviker ansamling av fett i kroppen för att därmed förebygga att man täpper till blodkärlen.

Det finns vissa livsmedel som kan orsaka kardiovaskulära problem eftersom de täpper till blodkärlen. Vill du veta vilka dessa är? Fortsätt läsa!

Varför täpps blodkärl till?

Det finns olika riskfaktorer som ökar sannolikheten att man drabbas av hjärtproblem som ett resultat av täppta blodkärl. Till exempel högt blodtryck, högt kolesterolvärde och fetma.

Det finns också andra orsaker och dessa är kopplade till människans vanor:

  • Rökning
  • Dricka alkohol
  • Att inte motionera
  • Äta fet mat

Så småningom ackumuleras fettet (eller plack) i artärernas väggar och gör dem smalare och stelare. Då detta sker kan blodet inte flöda så som det normalt borde.

I många fall upplever man inga symptom som resultat av täppta blodkärl (liknande som med högt kolesterol). Tyvärr vet man ofta inte om vad som sker i ens kropp förrän man får en hjärtinfarkt.

Därför är det väldigt viktigt att följa en balanserad kosthållning som är fylld med råa frukter och grönsaker, undvika industriellt bearbetad mat och att göra fysisk aktivitet.

Vilka livsmedel ska man undvika eftersom de täpper till blodkärlen?

Livsmedel som innehåller höga halter mättade fetter är de första som man ska sluta konsumera. Problemet är att de ofta är livsmedlen som upplevs som de godaste och de som orsakar mest beroende.

Det är väldigt viktigt att man är medveten om farorna som dessa livsmedel innebär så att man kan minska sin konsumtion av dem.

Livsmedel som täpper till blodkärlen är:

1. Kött

Rött kött.

Kött har högt innehåll av mättade fetter och kolesterol. Även varianter av kött som anses vara ”lätta” kan öka ens nivåer av LDL – det onda kolesterolet – i blodet.

Industriellt bearbetade köttprodukter som till exempel korv, bacon och skinka innehåller inte endast höga mängder mättat fett men dessutom mycket tillsatt salt som gör dem ännu värre för hälsan.

  • Att äta dessa produkter mer än två gånger i veckan bidrar till utveckling av hjärt- och kärlsjukdomar.

2. Ägg

Då det kommer till ägg är det äggulan som innehåller lipoproteiner som blockerar blodkärl.

Ett ägg innehåller fem gram fett och 186 mg kolesterol (mer än hälften av det rekommenderade dagliga intaget).

Det är däremot viktigt att notera att mängden fett är mindre då äggen kokas än då de steks.

3. Skinn från fjäderfä

Kan täppa till artärerna

Detta kan till exempel vara skinn från kyckling eller kalkon. De båda bidrar till ökad samling av fetter i artärernas väggar.

Till exempel kyckling steks eller friteras ofta utan att man tar bort skinnet innan. Även om det kan verka oskadligt är detta skinn högt i kalorier och lipoproteiner.

Endast ett friterat kycklingben har 10 gram fett och 160 kilokalorier. Innan man tillagar fjäderfä är det därför rekommenderat att man tar bort skinnet. Om man vill fritera eller steka det är det bäst att använda olivolja eller matfett, inte smör.

4. Mjölkprodukter

Vi äter ofta mjölkprodukter dagligen och inser inte att de kan vara väldigt skadligt för hälsan, speciellt då man väljer ”full mjölk” varianter.

Mjölk, ost, yoghurt, smör, glass och grädde… De bidrar alla till ansamlingen av plack och till att täppa till artärerna.

Till exempel smör är faktiskt gjort på grädde som är rikt på mättat fett. Det rekommenderas att man väljer produkter som är gjorda med lätt mjölk eller som har låg fetthalt, samt att man minskar sin dagliga konsumtion av mjölkprodukter.

5. Transfetter

Pommes

Många av livsmedlen som vi äter dagligen innehåller transfetter eller delvis härdat fett. De är en av huvudorsakerna till blockerade blodkärl.

  • De finns främst i industriellt bearbetad mat, margarin, bakelser och glasyrer.

Då man handlar rekommenderar vi att man tar en ordentlig titt på innehållet i livsmedlen för att veta mera om vilka fetter som har använts för produkten.

6. Bakelser och sötsaker

Popcorn innehåller smör, bakelser och munkar innehåller fett och socker, vissa kakor innehåller mjölkprodukter…

Sötsakerna som man äter till frukost eller på förmiddagen (till exempel en bulle eller kaka till fikat) är gjorda på ingredienser som är farliga för hälsan.

De har lågt innehåll av antioxidanter och fibrer och högt innehåll av fett, raffinerat mjöl och socker. Alla dessa ingredienser bidrar till att täppa till våra blodkärl.

Detta händer med alla typer av bakelser. Därför rekommenderar vi att man byter ut dem mot färsk frukt och hälsosamma mellanmål (till exempel granola eller socker fria bars).

7. Oljor och saltiga snacks

Majoriteten av oljorna som används i köket (majsolja, solrosolja med mera) har hög halt av mättade fetter. Dessa är inte fördelaktiga för vår kardiovaskulära hälsa.

De typiska snacksen som vi älskar att småäta av (pommes, jordnötter med mera) är gjorda med denna typ av oljor.

Vid matlagning rekommenderar vi att man använder omättade fetter så som olivolja eller rapsolja.

8. Skräpmat

I denna kategori kan vi nämna till exempel pizza och hamburgare, men det finns oerhört många exempel.

Alla dessa livsmedel och maträtter innehåller stora mängder fett och kolesterol. Dessutom innehåller de i många fall kemiska och artificiella ingredienser som får dem att smaka bättre och förbättrar deras prestanda i kommersiella förhållanden.

  • Cynthia A Daley et al. “A review of fatty acid profiles and antioxidant content in grass-fed and grain-fed beef”, Nutr J. 2010; 9: 10.
  • Ronan Lordan et al., “Dairy Fats and Cardiovascular Disease: Do We Really Need to Be Concerned?”, Foods. 2018 Mar; 7(3): 29.
  • Taraka V. Gadiraju et al. “Fried Food Consumption and Cardiovascular Health: A Review of Current Evidence”, Nutrients. 2015 Oct; 7(10): 8424–8430.
  • Leah E Cahill et al. “Fried-food consumption and risk of type 2 diabetes and coronary artery disease: a prospective study in 2 cohorts of US women and men“, Am J Clin Nutr. 2014 Aug; 100(2): 667–675.
  • Gebauer SK et al. “Vaccenic acid and trans fatty acid isomers from partially hydrogenated oil both adversely affect LDL cholesterol: a double-blind, randomized controlled trial”, Am J Clin Nutr. 2015 Dec;102(6):1339-46.