Fyra livsmedel man bör undvika för att gå ner i vikt

· februari 17, 2019
Vilka livsmedel bör man undvika oavsett vilken diet man följer om man vill tappa vikt? Vi berättar det i den här artikeln!

När vi tänker tappa några kilon är det vanligt att vi endast fokuserar på det vi kan äta. Det är däremot också viktigt att beakta de livsmedel man bör undvika för att kunna gå ner i vikt. Detta kommer att underlätta valen när man planerar sin veckomeny eller när man går ut och äter. Har du tänkt på det?

Nu ska vi presentera en lista på livsmedel som det är bäst att hålla sig undan från en stund. Om du i något skede får ett sug efter något av dem eller om det inte finns något annat val, så är det såklart okej. Men tanken är att man inte ska överdriva. Är du redo? Notera dessa livsmedel och undvik dem.

Livsmedel man bör undvika för att uppnå viktnedgång

1. Friterad potatis

Potatischips är ett livsmedel man bör undvika för att kunna gå ner i vikt oavsett vilken metod eller diet man följer, och visst har du hört det förut. Dock behöver inte potatis uteslutas från menyn. En kokt, ångkokt eller bakad potatis förser kroppen med energi och fibrer.

Potatis

Däremot bör du undvika potatis som har genomgått en friteringsprocess. Detta inkluderar:

  • Chips
  • Pommes frites
  • Friterad potatis med stora mängder salt eller andra tillbehör

Problemet med dem är att redan en väldigt liten portion har ett otroligt högt kaloriinnehåll. Dessutom är portionerna som dessa friterade potatisar kommer i aldrig så små att du inte skulle överstiga rekommenderade kaloriintaget för dagen eller måltiden. Studier visar att konsumtion av denna typ av livsmedel påverkar den allmänna hälsan samt ökar din kroppsvikt på en väldigt kort tid.

Om du har ett sug efter chips är det bättre att tillaga egna i ugnen. För att få god smak på dem kan du tillsätta lite kryddor och leka med nya smaker. Om du föredrar mera traditionell smak kan du tillsätta salt och peppar.

Du kommer mätta ditt sug utan alla onödiga kalorier och utan att sätta din hälsa på spel.

2. Mellanmål som bara är kolhydrater

En annan kategori av livsmedel man bör undvika för att banta är kolhydrater. Detta innebär bland annat kakor, kex, riskakor, müsli, granolabars och bröd. Trots att dessa är enkla att få tag på och billiga alternativ för mellanmål så är de fulla av enkelt socker som orsakar blodglukossvängningar.

Mariekex är inget bra mellanmål

Dessutom ger de en mättnadskänsla för en väldigt kort tid. Detta innebär att du kommer att vara hungrig igen efter en liten stund och din kropp har inte fått den näring den behöver.

Det ideala alternativet är att mätta sitt sug och sin hunger under förmiddagen och eftermiddagen med hälsosamma livsmedel. Det innebär att mellanmålet innehåller fibrer, kolhydrater och proteiner. Några bra alternativ är till exempel:

  • Lågkaloriost med frukt
  • 1 äpple med jordnötssmör
  • Yoghurt med havregryn och några mandlar

3. Sockerfyllda drycker

Nästa livsmedel man bör undvika för att kunna tappa vikt är drycker med stora mängder socker. Detta innebär inte endast läskedrycker. Håll i åtanke att det även innebär kaffe från maskiner, kommersiella juicer och alla andra drycker med raffinerat socker.

Läsk

Det har visat sig att hög konsumtion av denna typ av drycker accelererar viktökning. Därför är det viktigt att både barn och vuxna undviker sockrade drycker så mycket som möjligt.

Det bästa alternativet för att undvika dessa drycker är att alltid bära med sig en flaska vatten. Om du föredrar att dricka vatten med smak kan du bereda infusioner med lite frukt, mynta eller kanel.

För att ersätta kaffemaskinen kan du välja att ta med dig hembryggt kaffe. Då kan du ha kontroll över hur mycket socker kaffet innehåller och dessutom kommer det säkerligen vara godare kaffe av bättre kvalitet.

4. Vitt bröd, kakor och liknande

Sist ut på listan över livsmedel man bör undvika är de som är gjorda med raffinerat vitt mjöl. Vitt bröd innehåller dessutom oftast höga halter socker som påverkar blodglukosnivåerna.

Vitt bröd är ett livsmedel man bör undvika

Dessutom är produkter som tillverkas av vitt mjöl fattiga på fibrer. Därför kan konsumtion av två skivor vitt bröd per dag öka risken för fetma.

Kakor, kex och andra liknande produkter innehåller ohälsosamma transfetter. Även om de kan vara jättegoda är det bäst att undvika dem helt och hållet. Om du får lust att äta en kaka, välj då en med fullkorn. De är inte lika lätta att få tag på och det tar en stund innan smaksinnet vänjer sig, men de är hälsosammare.

Det bästa är om du tillagar desserter hemma med fullkornsmjöl, frön och mörk choklad. Då kan du mätta suget utan att gå upp i vikt och utan att sätta din hälsa på spel.

  • Boticario Boticario, C. (2012). Nutrición y alimentación: mitos y realidades. Aldaba36, 79-88.
  • Gómez-Miranda, L. M., Jiménez-Cruz, A., & Bacardí-Gascón, M. (2013). Estudios aleatorizados sobre el efecto del consumo de bebidas azucaradas sobre la adiposidad en adolescentes y adultos: revisión sistemática. Nutrición Hospitalaria28(6), 1792-1796.
  • Rivera, J. R. E., Velásquez, F. M., Velásquez, M. D. R. M., & Velásquez, J. A. M. (2005). Efecto de la adición de proteína de soya en la textura de un pan blanco. Agrofaz: publicación semestral de investigación científica5(1), 775-782.