Kontrollera hypertoni med dessa 7 livsmedel

· november 18, 2017
För att förbättra cirkulationen och undvika komplikationer med hypertoni är det viktigt att du inkluderar mat i kosten som låter dig kontrollera vätskeretention och reglera inflammation. Lär dig mer i den här artikeln!

Vill du kontrollera hypertoni? Det är en kronisk åkomma som påverkar det kardiovaskulära systemet och karaktäriseras av en ökning av blodtrycket.

Att ha högt blodtryck, vilket innebär ovanför ”det normala”, ökar risken för:

  • artärskador
  • stroke
  • andra hjärtåkommor som kan resultera i döden

En person lider av det när blodtrycket är 140/90 eller högre. Även om man anser det ett normalt tillstånd är det ändå skadligt för de som är i riskzonen eller för de som tar medicin för att kontrollera hypertoni.

Problemet är att det har en tendens att vara asymptomatiskt under de första stadierna av sjukdomen. Det innebär att det inte är så lätt att upptäcka när det först börjar utvecklas. Därför är det viktigt att man regelbundet går till läkaren, speciellt om det finns familjemedlemmar som lider av hypertoni eller upplever andra riskfaktorer.

Det är också fördelaktigt att öka intaget av vissa livsmedel som förbättrar kontrollen av blodtrycket. I den här artikeln kommer vi dela med oss av de 7 bästa.

Kontrollera hypertoni med:

Linfrön

Linfrön i skålar

Linfrön är en naturlig källa till protein och essentiella omega 3-fetter. När de absorberas av kroppen kan de hjälpa till att kontrollera hypertoni samt det dåliga kolesterolet.

Regelbundet intag förbättrar livet hos personer med högt blodtryck. Det minskar även risken för kardiovaskulära problem och kontrollerar inflammation i vävnaden. De är ett bra näringskomplement och är även bra för att kontrollera ångest och vikten.

Bananer

Bananer har en söt smak och är bra för att kontrollera hypertoni. De har ett stort innehåll av kalium som hjälper till att reglera den inflammatoriska processen i kroppen. Detta hjälper även med vätskeretention som påverkar blodtrycket.

Fet fisk

laxfile på planka

Fet fisk är en naturlig källa till omega-3. Det är en typ av fett som hjälper till att rena artärerna för att kontrollera höga nivåer av triglycerider, kolesterol och högt blodtryck. Detta protein är en renare och hjälper till att motverka inflammation. Fisk är därför perfekt för att hjälpa med blodflödet i kroppen. De har även protein av hög kvalitet och andra viktiga näringsämnen som hjälper till att förbättra den fysiska och mentala hälsan.

Selleri

Selleri innehåller en hög koncentration av fytokemikalier och antioxidantiska föreningar som ger fantastiska fördelar för patienter med hypertoni. Om man intar det dagligen i måttliga mängder kan man kontrollera de inflammatoriska processerna och underlätta borttagandet av vätskeretention i kroppen. Selleri innehåller även viktiga mineraler som hjälper till att minska mängden kortisol, ett hormon som är kopplat till stress och högt blodtryck.

Lök

Skalad rödlök

Man använder lök för att smaksätta många rätter och den är även rik på svavel. Svavel minskar inflammation, högt kolesterol och högt blodtryck. Lökens naturliga juicer hjälper till att rena artärer genom att ta bort överskott av skadliga fetter som dåligt kolesterol och triglycerider. Lök innehåller även viktiga antioxidanter som stoppar oxidativ skada som kommer med tidigt åldrande av artärerna.

Cayennepeppar

Måttligt intag av cayennepeppar är bra för att kontrollera hypertoni. Den aktiva komponenten capsaicin förbättrar cirkulationen och gör också så att man undviker plack som ackumuleras och gör artärerna hårdare. Det är därför en bra komponent för att motverka de negativa effekterna av fria radikaler. Dessa är kopplade till hypertoni hos vuxna.

Kokosnötsvatten

Kokosnötsvatten i glas

De flesta kan inte föreställa sig hur fördelaktigt det är att regelbundet dricka kokosnötsvatten. Det är rikt på mineraler och antioxidantiska egenskaper, och utöver att återfukta kroppen hjälper vattnet till att kontrollera cirkulationen och blodtrycket. Det fungerar som en naturlig diuretika, och är perfekt för att stimulera borttagandet av vätskor som ackumulerar i vävnaden. Det för även med sig fibrer och mindre mängder hälsosamma fetter som stärker och skyddar hjärtat.

Att kontrollera hypertoni med en hälsosam kost är det bästa sättet att motverka risker och konsekvenser av högt blodtryck. Börja inta dessa livsmedel och komplettera dem med en komplett och balanserad kost.

Chobanian, A. V., Bakris, G. L., Black, H. R., Cushman, W. C., Green, L. A., Izzo, J. L., … Roccella, E. J. (2003). Seventh report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure. Hypertension. https://doi.org/10.1161/01.HYP.0000107251.49515.c2

Centers for Disease Control and Prevention (CDC). (2016). High Blood Pressure Fact Sheet. Division for Heart Disease and Stroke Prevention.

Hollenberg, N. K. (2001). Effects on blood pressure of reduced dietary sodium and the dietary approaches to stop hypertension (DASH) diet: Editor’s comments. Current Hypertension Reports. https://doi.org/10.1007/s11906-001-0052-4