Har du haft en dålig dag?

Lös dina problem och låt dina orosmoment flyga iväg innan du går och lägger dig. Om du inte lyckas vila ut ordentligt kommer nästa dag fortsätta på samma sätt.
gråta

Du kommer hem, stänger dörren och suckar av trötthet. Du har haft en dålig dag. Vad är det mest hälsosamma sättet att ta itu med det?

Vi vill att du reflekterar över det i den här artikeln.

Ta inte med dig en dålig dag till sängen

bita

Man kommer ofta hem och går till sängs så snart som möjligt för att försöka glömma att man haft en dåligt dag. Fungerar det? Nej, det gör det inte, och det har två konsekvenser:

  • Dålig sömnkvalitet, svårigheter att sova och ångest.
  • Risken är stor att när du stiger upp på morgonen igen finns problemen kvar.
  • Det är bäst att du hanterar problemen innan du somnar. Det blir då mer betryggande att gå till sängs.

Det viktiga med bra och dåliga dagar

fötter

Livet är fyllt av bra dagar att njuta av och dåliga för att man ska lära sig. Det är vanligt att man har en dålig dag, men det viktiga är vilken inställning man har i dessa stunder.

  • Det finns de som lever för att förstora upp allt negativt som kan hända under dagen och de säger saker i stil med, ”Mig händer det alltid något dåligt” eller ”Allt går fel och jag har alltid otur”, men det hjälper inte.
  • Man kan inte ha full kontroll över allt som händer under dagen. Det kommer att komma bra och dåliga stunder och man måste kunna lära sig av de dåliga stunderna som får en att reflektera över möjliga förändringar.
  • Bara för att du har haft en dålig dag ska du inte springa iväg från det som hänt. Tänk och reflektera över vad du kan göra imorgon för att få en bättre dag.
  • Bara för att du har haft en dålig dag idag måste inte morgondagen vara likadan. En positiv attityd är den bästa rustningen i livet.

Vikten av känslomässig frigörelse

kopp

Om du behöver gråta så gör det. Behöver du vara för dig själv så var det. Vi måste alla avreagera oss då och då. 

  • Unna dig en stunds ensamhet där du kan läka dina sår. Ta fram ett block och skriv ner vad du tänker på: ett ord, en mening, ett tecken. Försök sedan att strukturera dina interna idéer för att förstå hur du känner dig och varför du känner dig på detta sätt.
  • Vad kan du göra för att må bättre? Det är en enkel strategi som kan vara väldigt hälsosam.

Låt andra hjälpa dig

barn

Om du har haft en dålig dag och måste gå hem och vara ensam kan det vara skönt att ta ett avkopplande bad och gå till sängs tidig. Är det bra? Ja, men inte alltid. Ibland kan det vara bra att prata med någon, en person som kan lyssna och vet vad du går igenom.

Låt andra hjälpa dig. Livet är inte ett tomt rum där man går ensam fram. Prata med din partner eller ring en vän för att prata om den dåliga dagen.

Det finns säkert andra som känner igen sig i dina problem, och du kommer då inse att du inte är ensam. Vi har alla dåliga dagar.

Du förtjänar en present

fjärilar

Har du haft en dålig dag? Ge dig själv en present. Ibland kan det vara något så enkelt som att ta en promenad i parken, ta en kaffe, en glass eller titta på en film; något som kan ge dig en mental paus.

Det är inte själviskt att ge sig själv en present. Det är sådant som hjälper dig att möta nästa dag. Det är normalt att ha dåliga dagar men det viktiga är hur man bemöter dem.

Imorgon kommer vara en ny dag och solen stiger igen om du bemöter den med optimism. Varför inte ge det ett försök?

Spara