De fantastiska hälsofördelarna med äppelcidervinäger

Visste du att äppelcidervinäger inte bara är bra, men det har också många stora hälsofördelar? Läs vidare så ska vi berätta om några av dessa.
De fantastiska hälsofördelarna med äppelcidervinäger
Elisa Morales Lupayante

Skriven och verifierad av idrottspedagog och nutritionist Elisa Morales Lupayante.

Senaste uppdateringen: 13 november, 2022

Har du hört talas om hälsofördelarna med äppelcidervinäger? Det är inte bara är något man tillsätter i salladsdressingen så att den smakar gott, utan denna sorts vinäger har faktiskt många hälsofördelar. Läs mer om dem nedan och lär dig hur de kan förbättra hälsan för din kropp!

De många hälsofördelarna med äppelcidervinäger

Äppelcidervinäger är inte bara gott i matlagningen. Det hjälper också till att förebygga hälsoproblem och förbättrar ditt välmående. Eftersom det är surt, kan äppelcidervinäger rengöra och reglera din kropp.

Äppelcidervinäger innehåller många näringsämnen, såsom vitaminer, essentiella syror, enzymer, pektin, cellulosa och mineraler. Dessutom innehåller det spårämnen som kalcium, magnesium, järn, fosfor, fluor, bor och kisel.

Pektin finns i stora mängder i äppelcidervinäger. Det hjälper till att reglera nivåerna av socker och kolesterol som finns i kroppen. Cellulosa är å sin sida viktigt för att bibehålla en god tarmhälsa. En av de bästa fördelarna med äppelcidervinäger är att det kan hjälpa din kropp att bygga upp mineraler.

Att konsumera äppelcidervinäger varje dag kan också hjälpa till att ge kalcium till dina ben och kalium till dina muskler. Dessutom bidrar det till att stabilisera  din ämnesomsättning. Äppelcidervinäger är också känd som “ungdomens elixir”, eftersom det kan hjälpa till att upprätthålla ungdomlighet i kropp och utseende.

Det finns många fördelar med äppelcidervinäger

Vad händer när man konsumerar äppelcidervinäger?

Äppelcidervinäger kan förbättra tarmrörligheten, vilket hjälper till att undvika förstoppning, regenerera dina tarmbakterier, eliminera toxiner och lugna reumatiska smärtor. Dessutom är äppelcidervinäger ett diuretikum, vilket är viktigt vid viktminskning.

Att konsumera äppelcidervinäger regelbundet är också bra för kvinnor som går igenom klimakteriet. Det hjälper till att kontrollera värmevallningar, svaghet, plötslig trötthet, nerver och stress, som är typiska biverkningar vid klimakteriet.

Kan hjälpa vid värk och smärtor

Äppelcidervinäger kan också hjälpa dig att hantera förkylning, influensa, svullnad i buken, halsvärk, tandvärk och högt blodtryck.

Det är även effektivt vid huvudvärk, särskilt migrän. För att behandla detta rekommenderar vi att du tillsätter tre matskedar vinäger i en halv liter kokande vatten och sedan andas in ångan.

Äppelcidervinäger kan också lindra muskelsmärtor om du applicerar den i kompress på den drabbade kroppsdelen. På samma sätt kan du använda det för att hantera kliande utslag, brännskador, eksem och solbränna. Vi rekommenderar att du applicerar en blandning av vatten med vinäger, i rumstemperatur eller kallare.

Äppelcidervinäger för värk och smärtor

Med alla dessa hälsofördelar borde alla ha äppelcidervinäger hemma! Oavsett om du väljer att tillsätta det i salladsdressing eller köttgrytor för att förhöja smaken eller använda det i de behandlingar vi har visat dig ovan, får du del av dess hälsofördelar på ett eller annat sätt.

Sammantaget är äppelcidervinäger en naturlig produkt som har flera viktiga hälsofördelar. Så lägg till den i kosten så snart som möjligt och börja ta del av alla av dess näringsmässiga fördelar.

Detta kanske intresserar dig
5 ovanliga användningar för äppelcidervinäger
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
5 ovanliga användningar för äppelcidervinäger

Dessa ovanliga användningar för äppelcidervinäger är inte bara avsevärt billigare än kommersiella lösningar, utan i många fall även mer effektiva!



  • Brouns F, Theuwissen E, Adam A, Bell M, Berger A, Mensink RP. Cholesterol-lowering properties of different pectin types in mildly hyper-cholesterolemic men and women. Eur J Clin Nutr. 2012 May;66(5):591-9. doi: 10.1038/ejcn.2011.208. Epub 2011 Dec 21. PMID: 22190137.
  • Holscher HD. Dietary fiber and prebiotics and the gastrointestinal microbiota. Gut Microbes. 2017 Mar 4;8(2):172-184. doi: 10.1080/19490976.2017.1290756. Epub 2017 Feb 6. PMID: 28165863; PMCID: PMC5390821.
  • Shmerling RH., Apple cider vinegar diet: does it really work? Harvard Health Publishing, 2018.