Banan och kanel kan hjälpa dig att sova

mars 11, 2017
Mat är en viktig faktor i att sova bra. Kolla in fördelarna med banan och kanel, och lär dig hur du gör ett gott te som främjar din sömn.

Livet går snabbare för varje dag. Jobbet tar lång tid och många gånger tar man jobbet med sig hem. Många har som tur är insett vikten av att ta hand om sig själv. De har lärt sig att sätta undan tid för sin egen hälsa. Problemet är att när det är dags för sängen, känner vi fortfarande mycket stress som hindrar oss från att sova. Det är här som banan och kanel kommer in i bilden.

Trött kvinna

Mat påverkar inte bara vår kroppsform, utan även kroppens interna funktioner. Det innebär att det finns produkter som kan hjälpa oss att slappna av och andra som ger oss energi. Idag vill prata om banan och kanel. Båda dessa har fått mycket negativ uppmärksamhet på grund av den söta smaken, som får många att tro att de främjar viktuppgång. Men så är det inte.

Kanel kan faktiskt hjälpa oss att bli av med fett. Samtidigt hjälper banan till att aktivera våra muskler när vi tränar.

Hur banan kan hjälpa oss att sova

bananer på fat

Du har säkert sett att tennisspelare äter banan mellan sina matcher? Anledningen till det är att de är rika på magnesium och kalium. Dessa motverkar kramp och ger kroppen energi.

Magnesium och kalium motverkar spasmer när man utövar en svår sport, eftersom de lindrar muskelspänningar. Men fördelarna går långt utöver detta. De reglerar även blodtrycket och tar bort skadliga substanser som ackumuleras i kroppen.

Som om det inte vore nog främjar de även produktionen av serotonin och melatonin. Dessa är fundamentala substanser för sömn. De minskar även mängden kortisol i kroppen, och med detta ångest. Det gör banan till en bra allierad för att få djup sömn.

Om du letar efter ett gott och hälsosamt tillskott rekommenderar vi att du kombinerar banan med kanel.

Hur kanel hjälper sömnen

Tro det eller ej, men kanel är perfekt för att bli av med sockret i mat. Det främjar även matsmältningen, vilket är väldigt hjälpsamt för att sova bra. Utöver det hjälper kanel med cirkulationen och reglerar blodtrycket, vilket underlättar avslappning.

Som du kan se ökar kanel bananernas effekt, samtidigt som det motverkar deras negativa påverkan. Så du kan äta banan och kanel utan att vara rädd för att gå upp i vikt eller få diabetes. Kom ihåg att läkare rekommenderar kanel för att motverka diabetes och vaskulära problem.

Låt oss titta på ett gott recept.

Te med banan och kanel

bananer i vatten

Ingredienser

  • 1 banan
  • 1/2 till 1 matsked kanel
  • Vatten

Tillredning

  • Låt vattnet koka upp i en kastrull medan du förbereder resten av ingredienserna.
  • Låt skalet sitta kvar på bananen. Tvätta den så bra du kan för att ta bort eventuella bekämpningsmedel.
  • Skär av båda topparna på bananen.
  • Lägg bananen i det kokande vattnet med skalet på i 15 till 20 minuter.
  • Därefter slår du av värmen och silar blandningen.
  • Ha i kanel.

Det är bäst om du dricker teet en timme innan du går och lägger dig.

  • Akilen, R., Tsiami, A., Devendra, D., & Robinson, N. (2010). Glycated haemoglobin and blood pressure-lowering effect of cinnamon in multi-ethnic Type 2 diabetic patients in the UK: A randomized, placebo-controlled, double-blind clinical trial. Diabetic Medicine. https://doi.org/10.1111/j.1464-5491.2010.03079.x
  • Abbasi, B., Kimiagar, M., Sadeghniiat, K., Shirazi, M. M., Hedayati, M., & Rashidkhani, B. (2012). The effect of magnesium supplementation on primary insomnia in elderly: A double-blind placebo-controlled clinical trial. Journal of Research in Medical Sciences. https://doi.org/PMC3703169