Är popcorn nyttigt?

Popcorn

Det finns en hel del av oss popcornälskare där ute. När vi går på bio eller tittar på en film hemma äter vi ofta dessa läckra korn. Men vad innehåller popcorn? Är popcorn nyttigt? I den här artikeln kommer vi att upptäcka den mörka sidan av popcorn.

Majs i dess organiska tillstånd är ett korn med högt fiberinnehåll och en bra källa till folinsyra, vitamin C och niacin (vitamin B3). Nypoppade popcorn med naturliga majskorn har varit mycket populära under flera generationer som läckra och naturligt hälsosamma snacks. Dock är sorterna som är avsedda för kommersiella mikrovågsugnar fundamentalt annorlunda; varken naturliga eller nyttiga. De kommer med ett antal gifter som är inblandade i flera hälsoproblem, inklusive Alzheimers sjukdom, lungsjukdomar och kronisk njursvikt, bara för att nämna några.

Bekvämligheten, den enkla tillredningen och den berusande doften är tre skäl för att göra popcorn i mikrovågsugn, men här är tre goda skäl till varför du inte bör göra det.

Det tillsatta smöret är dåligt för hälsan

Smörtillsatsen som används i mikropopcorn kan orsaka sjukdomar. Diacetyl är en kemisk produkt som används i mikropopcorn som ger produkten dess smak och doft. En studie som publicerades den 1 augusti 2012 i tidskriften ACS of Chemical Studies in Toxicology visade att diacetyl ökade nivåerna av beta-amyloidproteiner i hjärnan. Denna gruppering är en indikator på Alzheimers sjukdom. Diacetyl skadar också nervceller. Denna studie varnade för allvarlig neurologisk toxicitet som överexponering för denna kemikalie kan orsaka. Även produkter som inte innehåller vanligt diacetyl använder liknande artificiella smöraromer som tyvärr är andra former av diacetyl.

Den icke-vidhäftande innerväggen i påsarna är toxisk för levern och immunförsvaret

Vad innehåller dina popcorn?Perfluoroktansyra är en syntetisk kemisk substans använd på innerhöljet av påsar med mikropopcorn. Dess tillämpning förhindrar interaktion med vätskor eller fetter, vilket skapar en icke-vidhäftande yta i påsens innervägg. Det är cancerframkallande, giftigt för djur och människor och blir fortfarande kvar i miljön i en odefinierad form. Förhöjt kolesterol, kroniska njurproblem och andningsproblem som astma och andra lungsjukdomar är några av de hälsoproblem som är förknippade med perfluoroktansyra.

Hos dem som äter mikropopcorn visar studier att 20% av perfluoroktansyran i blodet kommer från popcornen som konsumeras. 80% av dessa giftiga gaser avges när du öppnar påsen och därefter fortsätter de att minska även om de alltid är närvarande efter öppnandet.

Hydrerade oljor

Majoriteten av mikropopcorn framställs med någon form av modifierad olja, vanligen kokos- eller sojaolja, omvandlad till transfetter som täpper igen blodkärlen och orsakar hjärtsjukdomar och kroppslig inflammation. FDA’s riktlinjer för märkning tillåter producenterna att runda av transfettvärden till noll om det finns mindre än 0,5 gram av dem per portion i förpackningen. De tillåts även tydligt ange ”inget transfett” när det fortfarande kan vara högst ett halvt gram per portion.

Vad är alternativet?

Det naturliga alternativet till mikropopcorn är naturligtvis att göra popcorn från grunden hemma, vilket är förvånansvärt lätt att göra, utan farorna hos dess paketerade motpart och med alla majsens fördelar. Receptet är som följer:

  • Värm 2 msk olja eller smör i en stor kastrull på medelhög värme.
  • Tillsätt en 1/2 kopp ekologiska majskorn.
  • Blanda dem med oljan och täck med lock.
  • Majskornen kommer att börja poppa inom mindre än en minut. När det poppande ljudet slutar är de klara. Strö över havssalt och/eller någon annan naturlig arom, såsom färsk svartpeppar eller en blandning av kryddor.
Foton med tillstånd av Antonio Fiol och Thomas.