8 enkla sätt att motverka uppsvälld buk

03 mars, 2019
Utöver att anamma en balanserad kost kan du även utföra massage för att minska obehaget som kommer med uppsvälld buk. Lär dig mer i den här artikeln!

Upplever du uppsvälld buk och vet inte hur du ska bli av med problemet? Idag vill vi ge dig en uppsättning rekommendationer som kan hjälpa dig att lindra det snabbt och enkelt.

1. Massage för att minska gaser

Ibland blir du uppsvälld för att gaser ansamlas. Som tur är kan du undvika problemet med en enkel massage.

Hur gör man?

  • Placera fyra fingrar horisontellt över mitten av buken, med naveln som referenspunkt. Punkten under pekfingret är precis vad du är ute efter.
  • När du hittat området ska du varsamt massera det i 2-3 minuter i medsols riktning.
  • Du kommer veta att du gör rätt om din salivproduktion ökar.

Vi rekommenderar att läsa: 5 fördelar med att äta äpplen

2. Massage för att bekämpa vätskeretention

Stödstrumpor

Om du försöker minska mängden vätska som hålls kvar i dina vävnader och kan få din buk att se svullen ut kan en enkel massage hjälpa.

Hur gör man?

  • Återigen ska du använda naveln som referenspunkt. Vad du är ute efter är området runt två fingrar över den.
  • Applicera tryck på detta område och massera det i 2-3 minuter medsols, och sedan motsols.

3. Massera för att öka tarmaktivitet

Nästa massage kan hjälpa dig att öka aktiviteten i tarmarna och undvika förstoppning, som kan vara en av orsakerna till uppsvälld buk.

Hur gör man?

  • Den här gången vill du fokusera på området fyra fingrar under naveln, och massera det medsols i 2-3 minuter, följt av motsols.
  • Dessa enkla rörelser hjälper till att främja peristaltiska sammandragningar.
  • Utöver att lindra förstoppning hjälper det dig att undvika uppsvälld buk.

4. Drick vatten med citronsaft för att undvika uppsvälld buk

Citronvatten

Visste du att ett glas varmt vatten med citronsaft 15-20 minuter innan frukost kan hjälpa dig att reglera produktionen av magsyror och lindra symptom på halsbrännaDet undviker rapningar och förebygger bildningen av gaser i tarmarna. Vidare är det en utmärkt källa till vitamin C.

5. Hoppa över latten till frukost

Kaffe med mjölk är en av de vanligaste dryckerna till frukost. Om du försöker bevara hälsan hos matsmältningssystemet bör du dock glömma latten och beställa något bättre. Kom ihåg att mjölk stimulerar produktionen av magsyror. Kaffe har en liknande effekt i magen, och tillsammans ökar de surheten till ännu högre nivåer.

Hur gör man?

  • Om du inte klarar dig utan lite mjölk på morgonen kan du byta ut den mot yoghurt. På så sätt får du i dig lite nyttiga bakterier för matsmältningen.

6. Drick inte alkohol på tom mage

Dricker rödvin

Kom ihåg att alkoholhaltiga drycker också stimulerar produktionen av magsyra. Det är ett problem när magen är tom eftersom det saktar ner magens arbete och skadar väggarna i organet. Om du regelbundet dricker alkohol bör du även vara medveten om att det tar död på mikrofloran i magen och tarmarna.

Det bästa du kan göra är att dricka med måtta, och alltid med lite mat i magen.

7. Sluta äta fet mat

Att regelbundet äta fet mat är något du bör undvika till varje pris. Försök komma ihåg att feta livsmedel såsom snabbmat och söta desserter är tunga och kan sakta ner din matsmältning. Ju svårare för din kropp att smälta, desto mer gaser produceras.

Om du vill undvika tungheten och obehaget som associeras med denna typ av mat rekommenderar vi att du följer en mer balanserad kost med gott om frukter och grönsaker. Din kropp kommer definitivt märka skillnaden.

Se även: Avkok för att rensa levern

8. Ät livsmedel med fibrer, men med måtta

Livsmedel med mycket fibrer är ett utmärkt alternativ, men var försiktig med att inte överdriva. Se till att få i dig den rekommenderade dagliga dosen av frukt, grönsaker, bär och baljväxter, men utan att gå till överdrift. För mycket fibrer kan orsaka större gasproduktion och uppsvälldhet. Det kan till och med sakta ner funktionen hos dina tarmar.

Prova på dessa tips om du lider av uppsvälld buk.

  • Meisel, H., Bernard, H., Fairweather-Tait, S., FitzGerald, R. J., Hartmann, R., Lane, C. N., … Wal, J. M. (2001). Nutraceutical and functional food ingredients for food and pharmaceutical applications. British Journal of Nutrition. https://doi.org/10.1079/BJN2001324