8 naturliga sätt att stärka dina ben

Visste du att du inte bara tränar musklerna när du tränar med vikter, utan även stärker benen? Det hjälper dig att undvika riskerna för osteoporos och möjliga frakturer.

Har du någonsin undrat om du behöver stärka dina ben? Kan du tänka dig en bra tidpunkt i livet att göra det på?

Den mänskliga kroppen innehåller 206 ben som varierar i längd, bredd och funktion, och tillsammans utgör de ditt skelettsystem.

Dina ben är sammankopplade med leder, som låter dem röra sig. De separeras av brosk, vilket hindrar dem från att gnuggas mot varandra och slitas ut.

Generellt är de huvudsakliga uppgifterna för skelettsystemet att:

  • Stödja hela din kroppsvikt
  • Tillåta rörelse
  • Skydda dina vitala organ som ligger under eller bakom dem

Med tanke på hur viktigt skelettsystemet är är det mycket viktigt att du tar hand om det och följer korrekta råd för att stärka dina ben och hålla dem friska.

Som tur är finns det naturliga alternativ som kan hjälpa dig med det.

1. Ät grönsaker

Generellt sett är grönsaker ett utmärkt sätt att stärka dina ben och bibehålla god hälsa.

Vitamin C främjar produktionen av benbildande celler. De antioxidativa effekterna kan hjälpa och till och med reparera skada som redan finns i skelettsystemet.

Att äta grönsaker låter dig öka bendensiteten, vilket handlar om mängden kalcium och andra mineraler som finns i dina ben.

Ju högre bendensitet, desto mindre risk för att drabbas av problem såsom osteopeni och osteporos.

Se även: 6 fördelar med broccoli för din hälsa

2. Ät protein

Om du inte äter tillräckligt med protein kan andelen kalcium som absorberas av dina ben börja minska.

Kom ihåg att alltid vara försiktig och konsumera protein med måtta, eftersom för mycket av det kan komplicera processen med att stärka benen.

Man uppskattar att runt 100 gram protein om dagen kan vara fördelaktigt för att:

  • Bibehålla benmassan under klimakteriet.
  • Minska risken för frakturer vid hög ålder.

3. Ät livsmedel som är rika på kalcium

Daglig konsumtion av dessa livsmedel är nyckeln till att stärka dina ben. Detta eftersom kalcium är en av de viktigaste mineralerna som utgör din benstruktur.

  • Det mest effektiva sättet att absorbera kalcium är att konsumera det dagligen via olika livsmedel.
  • Även om du kan ta kalciumtillskott kommer de inte absorberas lika bra som livsmedel.

Om du endast konsumerar en bråkdel av ditt dagliga behov kanske det inte kommer vara tillräckligt för att hjälpa dig undvika en brist, vilket kan orsaka problem i det långa loppet.

4. Få tillräckligt med vitamin D

D-vitamin hjälper din kropp att absorbera och fixa kalcium i benen. Du kan få i dig vitamin D genom att äta fisk, lever och ost eller genom att utsätta dig för solen.

Många har fortfarande en brist på detta vitamin och måste ta tillskott för att nå optimala nivåer.

Ett bra sätt att stärka dina ben är genom att ta 30-minuterspromenader varje dag i en park. 

5. Undvik kalorisnåla dieter

Dessa dieter kommer, utöver att sakta ned din ämnesomsättning, minska muskelmassan och öka ångestnivåerna samtidigt som de negativt påverkar din benstruktur eftersom du förlorar bendensitet.

När du försöker gå ned i vikt är det viktigt att bibehålla en varierad och balanserad kost för stärka benen samtidigt.

Det betyder att du måste konsumera en god dos grönsaker med protein och en liten portion nyttiga fetter.

6. Kollagen

Även om det inte finns tillräckligt med vetenskapligt bevis för att stödja alla dess påstådda fördelar kan konsumtion av detta tillskott hjälpa dig att stärka dina ben eftersom det är en av de huvudsakliga beståndsdelarna av protein i kroppen.

Personer med artrit vet redan att konsumtion av gelatin, eller kollagen, hjälper till att minska smärtan som associeras med denna sjukdom.

7. Ät livsmedel som är rika på magnesium och zink

Utöver kalcium kan du även hitta magnesium och zink i dina ben. Tillsammans med vitamin D kan magnesium även främja absorptionen av kalcium.

Zink tillhandahåller bildandet av benmärgsceller och förbygger stor förlust av bendensitet.

För att få i sig detta mineral bör du lägga till följande i din kost:

  • Spenat
  • Räkor
  • Linfrön
  • Pumpafrön
  • Rött kött

8. Viktträning

Viktträning är ett väldigt effektivt sätt att förbättra bendensiteten och minska utlösarna för inflammation och smärta.

Det främjar inte bara ökningar i muskelmassa, utan hjälper dig även att stärka dina ben.

Av denna anledning förbättrar tonåringar och unga vuxna som tränar med vikter styrkan och massan i benen.

Vi rekommenderar att läsa: Lindra seninflammation med sju huskurer

Att stärka dina ben är väldigt lätt

Som du kan se är det inte så svårt att hålla benen starka och friska. Inkludera bara vissa livsmedel i din kost och få gott om träning för att öka bendensiteten.

Med alla dessa små förändringar kommer du löpa mindre risk att utveckla osteoporos och benfrakturer senare i livet.