6 tips på hur du kan förbättra njurarnas hälsa

mars 28, 2019
Oroar du dig för dina njurars hälsa? Har du riskfaktorer för njursvikt eller annan njursjukdom? Om så är fallet, notera dessa rekommendationer och skydda dina njurar innan du får några komplikationer.

Dina njurar är bönformade organ, var och en har en storlek på ungefär en knytnäve, som ligger nära mitten av ryggen strax under din bröstkorg. Läs om hur du kan förbättra njurarnas hälsa.

Deras funktioner är viktiga för din övergripande hälsa, eftersom de är dedikerade till att hålla ditt blod rent och kemiskt balanserat.

Bland annat är de ansvariga för att kontrollera volymen extra cellulära vätskor, elektrolytnivåer och pH för den interna miljön.

Dessutom deltar de i segregeringen av vissa hormoner som reglerar produktionen av röda blodkroppar och de har nyckelrollen vid kontroll av blodtrycket.

På grund av detta är det viktigt att anta hälsosamma vanor för att främja att de fungerar väl och förhindra utveckling av sjukdomar.

I den här artikeln vill vi dela 6 grundläggande tips som alla bör använda sig av för en bra hälsa.

Notera!

1. Hälsosam kost

Skydda njurarna med bra kost

Även om många förbiser det, har matvanor mycket att göra med njurarnas goda eller dåliga funktion. Att se över din kost är ett viktigt steg i att skydda njurarna.

Medan ekologiska livsmedel är bra för din detox ökar bearbetade livsmedel och socker risken för problem och infektioner.

Förslag:

  • Öka din konsumtion av frukt och färska grönsaker.
  • Konsumera källor till omega 3 fetter, som frön, nötter och fet fisk.
  • Byt ut raffinerat korn med hela korn.
  • Begränsa förbrukningen av rött kött och livsmedel med hög fetthalt.
  • Undvik intag av konserverad kött och chips.
  • Ha ett måttligt salt- och sockerintag

2. Förbättra njurarnas hälsa genom att dricka mer vatten

Dagligt intag av vatten är en vana som främjar att alla system fungerar i kroppen.

Det är viktigt att filtrera toxiner från blodet och avgifta kroppen genom urinen, vilket ett gott vattenintag främjar.

Förslag:

  • Drick minst 6 till 8 glas vatten om dagen.
  • Drick te, fruktjuice eller mat med högt vatteninnehåll.
  • Undvik söta eller industriella läskedrycker.

3. Undvik tobak

Skydda njurarna genom att sluta röka

Även om vi associerar rökning med andningssjukdomar, är det viktigt att notera att det också är relaterat till andra kroniska sjukdomar. Giftiga föreningar som finns i en cigarett får resa genom blodbanan, vilket påverkar hjärt- och njurhälsan.

I själva verket löper rökare upp till tre gånger större risk att utveckla njursvikt jämfört med icke-rökare.

Förslag:

  • Undvik att röka cigaretter. Om du har svårt att ge upp, sök professionellt stöd.
  • Om du inte röker, undvik exponering för cigarettrök.

4. Begränsa din förbrukning av läkemedel

Vi är vana vid att behandla alla våra sjukdomar med mediciner som föreskrivs av läkaren eller med receptfria mediciner.

Vad vi ofta inte inser är att ett överdrivet intag av dessa läkemedel kan försämra njurfunktionen.

Förslag:

  • Ta bara mediciner vid behov, helst under överinseende av en specialist.
  • Undvik missbruk av smärtstillande medel, antibiotika och anti-inflammatoriska läkemedel.
  • Ta bara den föreskrivna dosen, kontrollera alltid eventuella biverkningar.
  • Välj naturliga behandlingar för att behandla milda åkommor.

5. Fysisk träning för att förbättra njurarnas hälsa

Förbättra njurarnas hälsa med träning

Regelbunden fysisk träning hjälper dig inte bara att behålla en hälsosam vikt utan främjar även kroppens övergripande välbefinnande.

Det bidrar till att optimera ämnesomsättningen och till att optimera avlägsnandet av avfall som ackumuleras i blodet.

Samtidigt är det ett naturligt sätt att motverka högt blodtryck och vätskeretention, två faktorer som stör njurarnas funktion.

Förslag:

  • Dedikera minst 30 minuter om dagen för en träningsrutin.
  • Om du inte har tid att gå till ett gym, träna hemma.
  • Träna minst 3 gånger i veckan.

6. Gör en njuravgiftning

Njurarna är utsöndringsorgan som, när de är i gott skick, har möjlighet att rena sig själva.

På grund av den stora ackumuleringen av toxiner och dieter med hög halt av natrium och fett är det ofta nödvändigt att stödja dessa processer för fullständig avgiftning.

Förslag:

  • Drick infusioner med diuretika och med renande egenskaper.
  • Anta en detox plan, undvik konsumtion av fetter, sockerarter och salt.
  • Inkludera frukter och detox smoothies i din kost.

Orolig för njurarnas hälsa? Har du riskfaktorer för njursvikt eller sjukdom? Om så är fallet, notera dessa rekommendationer och skydda njurarna innan du får några komplikationer.

Självklart är det vid vissa fall viktigt att söka medicinsk kontroll för att mer exakt få reda på om det finns allvarligare problem med din njurfunktion.

  • Treves, S. T., Packard, A. B., & Grant, F. D. (2014). Kidneys. In Pediatric Nuclear Medicine and Molecular Imaging. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-9551-2_12
  • U.S. Department of Health and Human Services. (2009). The Kidneys and How They Work. National Institutes of Health. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  • Raila, J., & Schweigert, F. J. (2001). The role of the kidneys in vitamin metabolism. Berliner Und Munchener Tierarztliche Wochenschrift.
  • Kurts, C., Panzer, U., Anders, H. J., & Rees, A. J. (2013). The immune system and kidney disease: Basic concepts and clinical implications. Nature Reviews Immunology. https://doi.org/10.1038/nri3523