5 fantastiska livsmedel som motverkar artros

mars 14, 2018
Visste du att dieter som är rika på fibrer hjälper dig att lindra inflammation och smärta associerad med artros?

Vet du vilka livsmedel som motverkar artros? Dina leder skyddar dina kondyler och har en fundamental roll i rörelsen av dina övre och undre extremiteter.

Att överanvända dem kan ge upphov till olika sjukdomar, som exempelvis artros.

Mellan varje led finns brosk som motverkar att dina ben gnuggas mot varandra. Med tidens gång kommer brosket dock minska, vilket kan leda till smärta och inflammation.

Din rörelse kommer därför reduceras kraftigt och även din frihet att göra olika aktiviteter.

Det kan vara väldigt svårt att prata om artros. Det är dock fler som lider av det än som skulle vilja prata om det. Det är inte lätt att prata om den starka smärta och oförmåga att röra sig som det involverar.

Det kan som tur är förhindras med livsmedel som motverkar artros.

Mer om artros

Artros i knän

Smärtan vid artros uppstår p.g.a. inflammatoriska processer och inte för att vävnaden bryts ned. Svullnaden är dock huvudreaktionen på nedbrytning av cellerna.

Trots detta finns det vissa perioder av artros som inte är smärtsamma (förutom i vissa fall där obehaget uppstår från ingenting).

En avgörande faktor är varje persons känslighet för smärta. Allas kroppar är annorlunda. Det har även att göra med ens smärttålighet. Med andra ord beror det på patientens känslighet.

Det intressanta med artros är att det visar sig slumpartat.

Livsmedel som motverkar artros

Din kost är har en direkt påverkan på din kropps hälsa. Från din hjärna till ditt hjärta, även utseendet på ditt hår och dina naglar, allt beror på din kost.

Artros kan också bli bättre eller sämre beroende på din kost. Kopplingen mellan detta har därför varit föremål för flera studier.

Det är dock viktigt att inte glömma att det är en kronisk sjukdom.

Det vetenskapliga samfundet bekräftar att fibrer är en av de huvudkomponenter i kosten som motverkar och behandlar sjukdomen.

Så tanken är att äta mer livsmedel som motverkar artros. Vi ska nu ta en titt på några av dem.

Kronärtskockor

Kronärtskockor är ett av de livsmedel som motverkar artros

Fiberinnehållet i kronärtskockor är till stor hjälp för att motverka artros

Att äta 1 dl per dag ger din kropp 10.3 gram fibrer.

Fullkorn

Som du antagligen har hört är fullkorn en av de bästa fiberkällorna, så de är toppen för att behandla symptom på artros.

Du kan äta fullkornsprodukter när som helst under dagen, men frukosten är det bästa tillfället.

Bönor

Bönor innehåller järn

Bönor har inte bara en god smak, utan även mycket fibrer: 2 dl ger dig nära 15 gram!

Det finns även mineraler som kalcium, magnesium, kalium och järn i bönor. Det är fantastiskt för att stärka leder och brosk.

Om du vill lägga till bönor i din kost kan du tillaga dem minst två gånger per vecka.

Hallon

2 dl hallon ger dig nära 8 gram fibrer.

De ger dig även en stor mängd kalcium och kalium, näringsämnen som är bra för att motverka artros.

Ärtor

Ärtor innehåller mycket fibrer

Ärtor är kända för sina antioxidantiska egenskaper och är bra för att förhindra artros.

De ger dig runt 16 gram fibrer per 2 dl.

Ärtor innehåller även stora mängder järn, som är ett bra komplement till fibrer.

Artros är tyvärr en nedbrytande sjukdom och det finns för närvarande ingen känd metod för att bota det. Du kan dock förhindra det och behandla det med livsmedel som motverkar artros.

MER FÖR DIG