Tips för att förebygga slappa armar

Olika faktorer får din kropp att förlora sin fasthet. Över tid så förlorar huden sitt kollagen – ämnet som ger det sin elasticitet – och din hud börjar tänjas ut eller hänga. Upp- och nedgång i vikt kan också producera denna effekt. Det är normalt att tappa vikt medan slappa armar kvarstår.

Hur du gör armarna fastare

Först och främst så måste du överväga vilken strategi du ska använda. Du kommer aldrig se resultat om du tränar i en vecka och sedan slutar. För att få starka och fasta armar så måste du vara konsekvent, ha disciplin och träna regelbundet. Var alltid försiktig och pressa inte din kropp för långt. Kom även ihåg att du alltid bör tala med en läkare för att få reda på om du kan genomföra specifika övningar.

Ha en balanserad diet

Alla känner till fördelarna med att gå ned i vikt och ha en balanserad diet. En hälsosam diet passar bättre med träning eftersom du kommer känna dig mindre uppsvälld och inte lika seg. Försök att äta magert kött (fisk, kyckling), fibrer och hälsosamma fetter (olivolja, mandlar och avokado).

Saker du kan göra utanför ditt hem

Utöver att gå till gymmet så är simning ett utmärkt alternativ. Logiken är enkel: i vattnet så blir rörelser dubbelt så jobbiga att genomföra. Detta resulterar i att du bränner fler kalorier och tränar dina muskler mer intensivt. Den främsta fördelen med att träna i vatten är dock dess låga åverkan på dina ben och muskler. Risken att skada sig blir betydligt mindre.

Träna dina biceps

Har du hantlar? Hitta dem! Om du inte har några så är det inget problem. Du kan även genomföra viktlösa övningar eftersom vikten av dina armar kommer ha god effekt. En annan ekonomisk och praktisk idé är att fylla en liten (500ml) flaska med vatten och använda den som hantel.

Hantel

Sätt dig ner och gör armsträckningar. Stöd armbågen mot knät och för din hand med vikten upp mot axeln. Gör 3 set med 15 repetitioner. Du kan göra en andra runda med 3 set av 15 i enlighet med hur mycket du vill träna.

Träna dina triceps

Du måste stå upp för att genomföra denna övning. Separera dina ben så att fötterna håller axelbredd. Håll en hantel med båda händerna bakom ditt huvud. Dina armar ska vara böjda. Lyft hanteln uppåt så att den är över huvudet och pekar mot taket. Du bör sträcka ut dem nästan helt och hållet, men utan att använda dina armbågar. Kom ihåg att det är viktigt att dina armar inte öppnar sig för mycket. Avståndet mellan dem ska inte vara bredare än dina axlar. Gör 3 set med 15 repetitioner. Du kan givetvis repetera fler gånger, och dessutom göra övningen med en arm i taget.

En annan övning som du kan göra med denna muskel är triceps-åsnesparken. Du måste gå ner på alla fyra på marken eller i en säng för att göra denna övning. För att göra det enklare ska du använd en hand för att stödja dig. Sträck ut din arm så att den är parallell med din kropp. Böj sedan armbågen så att din hand med vikten i pekar mot marken och är vinkelrät mot din kropp. Upprepa denna övning med varje arm i 3 set på 15 repetitioner.

Armdopp

Ytterligare ett set att göra dina armar fastare är armdopp. Följande övning är ett sätt att göra dem och ger resultat utan att vara för svår, till skillnad från de som görs på golvet. Ställ två stolar med ryggarna mot väggen. Lägg dina handflator på en stolsits vardera. Håll ryggen rak och dina armar utsträckta. Böj dina armar med ditt bröst i mitten och dina armar bakåt. Se till att inte öppna armbågarna och försök hålla dem parallella med din kropp. Gör 3 set på 15 repetitioner.

Glöm inte dessa detaljer

  • Kom ihåg att stretcha innan du börjar din rutin och efter att den är klar. Dina muskler måste värmas upp så att du inte skadar dig.
  • Försök att göra båda övningarna under ett träningspass. Idén är att träna en muskel och dess motpart. Du kan göra en runda på 15 repetitioner av den ena och sedan den andra, varpå du vilar.
  • Om du är nybörjare så kan du göra detta set med övningar tre gånger per vecka och öka frekvensen när du känner dig redo.
  • Ha i åtanke att du inte bör använda tunga hantlar för dessa övningar. Du bör vilja uppnå fasthet snarare än stora muskler. Nyckeln till fasta armar är repetition.
  • Komplettera övningarna med en hälsosam diet som är rik i fibrer och protein.
  • Ackompanjera övningarna med aerobicsträning, så som att promenera en halvtimme varje dag. Detta kommer ge dig mer syre, få dig att känna dig full av energi och göra dig mer villig att genomföra dina armövningar.
  • Du bör inte träna mer än vad din kropp tillåter. Detta kommer endast skada dina muskler och trötta ut dig. Det är mycket enklare att hålla en träningsrutin i längre än en vecka om du inte är trött varje gång du gör den.
  • Var realistisk med dina mål. Förvänta dig inte att få resultat på en vecka. Fortsätt köra. Att vara konsekvent är nyckeln här.
  • Kom ihåg att rådfråga en läkare eller träningsexpert om du känner obehag eller om du har frågor om övningar.

Vad tycker du om dessa övningar för att förebygga slappa armar? Superenkelt, eller hur? Nu är det dags att faktiskt göra dem. Om du är konsekvent så kommer du se resultat när du minst anar det.