Oroar du dig för mycket över vad andra tycker?

november 2, 2017
Om du oroar dig över vad andra tycker och lägger mer vikt vid det än dina egna åsikter lägger du din lycka i deras händer.

Bryr du dig om vad andra tycker? Försöker du alltid vara andra till lags eller ta beslut för att få andras godkännande i så stor utsträckning att det får dig att må dåligt?

Du stänger bara in dig själv i en ond cirkel av sorg och förödelser, för andra har väldigt annorlunda åsikter. Ibland kommer du till och med känna dig förvirrad: vem lyssnar jag på och vem ska jag ignorera? De goda nyheterna är att du kan ändra på det. Det finns vissa saker du gör utan att inse det som avslöjar din oro över vad andra tycker om dig.

Läs även: Låt inte andra få dig att känna dig skyldig

Sluta värdera dig själv genom andras ögon

Kvinna med beslutsångest över vilka glasögon hon ska köpa

Att värdera dig själv genom andras ögon visar tydligt att du har problem med självkänslan. Om någon säger att du är attraktiv idag känner du dig attraktiv. Men nästa dag säger personen motsatsen, varpå du byter åsikt.

Det hindrar dig från att se dig själv som du är. Det slutar med att du blir besatt av hur andra ser dig och oroar dig över ditt utseende. Börja titta dig i spegeln och var uppmärksam på din egen åsikt om dig själv. Skjut andras åsikter åt sidan.

Din åsikt ska alltid komma först, för det är den viktigaste.

Upptäck: Kritik: De som är lyckliga skvallrar inte om andra

Du måste inte vara perfekt, oavsett vad andra tycker

Kvinna med handen framför sig

När du börjar oroa dig över vad andra tycker om dig börjar du anamma olika vanor som skapar en bild av den perfekta personen. Givetvis är det omöjligt och något som gör dig utmattadDu börjar säga förlåt när du inte har gjort något fel, för du axlar ansvar som inte är dina.

Din besatthet över att vara perfekt får dig att känna dig skyldig för nästan allt, för du kommer inte tolerera minsta misstag. Du ändrar dina planer för att passa andra. Om du en dag till exempel är hemma och inte känner för att gå ut men dina vänner har planer tvingar du dig själv att gå för att vara dem till lags och inte behöva hitta på en ursäkt.

Att säga ”jag känner inte för det” är inte ett alternativ. Du vill trots allt vara perfekt. Därför kommer du alltid prioritera andra och göra saker som du inte vill för att göra dem nöjda. Framförallt kommer du alltid vara stressad eftersom du försöker komma överens med alla omkring dig. När du sedan stöter på en situation där du inte kommer överens med någon drabbas du av ångest.

Du behöver inte vara perfekt och du kan inte förvänta dig att komma överens med alla. Det är ett stort misstag att inte göra vad du känner för i favör för att se bra ut inför andra. Börja tänka mer på dig själv, på vad du verkligen känner. Du har inget att förlora på att prova på detta nya sätt att tänka.

Börja ta självsäkra beslut

Kvinna vid skiljeväg

Allt ovan får dig att lida av förfärlig osäkerhet i varje beslut du måste ta. De behöver inte nödvändigtvis vara viktiga; även små, simpla saker får dig att tvivla på dig själv. Det är för att du alltid har ha strålkastaren riktad mot andra, och du oroar dig över hur de kommer reagera på dina beslut. Du är rädd för att de inte kommer godkänna vad du valt, så du tvivlar på dig själv.

Försök istället tänka att du tar beslutet för din egen skull snarare än andras. Rikta strålkastaren mot dig själv och tvivla inte. Många framgångsrika människor hade inte andras stöd, men i slutänden stod det klart att beslutet de tog var det bästa de kunde tagit.

Innan du går: Att inte ta beslut är värre än att begå misstag

Om du tänker på det är vad andra tycker inte särskilt viktigt; det är mycket viktigare att tänka på dig själv. Prioritera dig själv; sluta sätta andra först och låta dina beslut vara beroende av andras reaktioner.

Ansvaret för hur du leder ditt liv är bara ditt, för vid dagens slut är det din väg du vandrar och dina fötter som går.

Låt dig inte oroas över vad andra tycker, ge högre vikt till dig själv.

  • Van Allen, L. (2004). Give yourself permission to balance work and life. Nurse Leader. https://doi.org/10.1016/j.mnl.2004.01.009
  • Neff, K. D. (2011). Self-compassion, self-esteem, and well-being. Social and Personality Psychology Compass. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2010.00330.x
  • Pyszczynski, T., Solomon, S., Greenberg, J., Arndt, J., & Schimel, J. (2004). Why do people need self-esteem? A theoretical and empirical review. Psychological Bulletin. https://doi.org/10.1037/0033-2909.130.3.435