Medicinska egenskaper hos ingefära

maj 17, 2015

Ingefära är en växt med asiatiskt ursprung. Den är känd över hela världen för sina kulinariska användningsområden, men det finns även medicinska egenskaper hos ingefära. Denna aromatiska växt har en kryddig smak och är mycket effektiv när det kommer till att motverka olika sjukdomar.

Ingefära har använts under många år som en grundläggande krydda i asiatisk mat. Experter har visat att det även har en läkande effekt på hjärtat och vid matsmältningssjukdomar.

Medicinska egenskaper hos ingefära

Här är det stora utbudet av egenskaper hos denna medicinalväxt:

Smärtstillande och antiinflammatorisk

Använd den som en kompress vid ledvärk orsakad av kyla eller artrit. Var konsekvent när du använder den för att uppnå snabba och tillfredsställande resultat.

För hjärtat

Hjärthälsan förbättras av ingefära

Ingefära kan användas som behandling vid kardiovaskulära sjukdomar. Det minskar kolesterol i dina artärer och hjälper till att skydda ditt blod.

Cirkulation

Det är bra för blodcirkulationen. Det rekommenderas för de människor som lider av kalla händer och fötter.

Huvudvärk

Ingefära hjälper till att motverka huvudvärk och smärtsam migrän. Konsumera det 3 gånger per dag för att få de bästa resultaten.

Illamående och kräkningar

När ingefära konsumeras som ett avkok kan den hjälpa dig att bli av med yrsel och känslan av att vilja kräkas. Det rekommenderas för gravida kvinnor som känner illamående under de första graviditetsveckorna. Du bör dock inte överdriva din konsumtion av denna växt.

Matsmältningsproblem

Gastrit

Denna naturmedicin lindrar magkatarr, magsyra, svullen mage, spasmer, irriterad tjocktarm och många fler sjukdomar. Den styr gallan som produceras och hjälper din ämnesomsättning.

Förkylningar och infektioner

Ingefära rekommenderas för lindring av öroninflammation, urinvägsinfektion, allergier och förkylningar. Det lindrar också hosta och hjälper till att rena dina luftvägar.

Fler tips

Ingefära bör förvaras hel, på en torr plats och på avstånd från värme och solljus. Det kan också blandas med följande för att bereda olika typer av teer:

Utöver ovanstående kan du också äta ingefära vid dina måltider. Det är känt som en av de mest populära och utsökta kryddorna i hela världen.

Kom ihåg…

Det är alltid bäst att använda de resurser som naturen ger oss. Den är en viktig källa för att återställa din hälsa. De medicinska egenskaper hos ingefära vi talat om idag är fördelaktiga för att motverka en hel del sjukdomar som kommer med åldern.

Tänk också på att allt som konsumeras i överskott ger konsekvenser och biverkningar. Om du märker av några oväntade reaktioner när du äter mycket ingefära bör du sluta konsumera det i minst 4 dagar och konsultera en specialist som kan ge dig råd kring denna medicinalväxt.

  • Vasala, P. A. (2012). Ginger. In Handbook of Herbs and Spices: Second Edition. https://doi.org/10.1533/9780857095671.319
  • Ernst, E., & Pittler, M. H. (2000). Efficacy of ginger for nausea and vomiting: A systematic review of randomized clinical trials. British Journal of Anaesthesia. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.bja.a013442
  • Grzanna, R., Lindmark, L., & Frondoza, C. G. (2005). Ginger—An Herbal Medicinal Product with Broad Anti-Inflammatory Actions. Journal of Medicinal Food. https://doi.org/10.1089/jmf.2005.8.125