Livsmedel för att bibehålla normala hemoglobinnivåer

mars 19, 2019
Det är inte lätt att återställa hemoglobinnivåerna, men du kan göra det med livsmedel förutsatt att du inte har drabbats av något mer allvarligt tillstånd.

En dag klättrar du upp på en stege och inser att du känner dig extremt trött. Du inser sedan att ditt hjärta slår för hårt utan någon uppenbar orsak. Du blir rädd och går till läkaren. Det är som tur är inte lika allvarligt som du trodde. Läkaren säger att du har låga hemoglobinnivåer och att du helt enkelt har anemi, men det är bra om du vet hur du kan bibehålla normala hemoglobinnivåer.

Du suckar av lättnad. Du går ut från mottagningen och plötsligt börjar du undra vad du kan äta för att bibehålla normala hemoglobinnivåer.

Tro det eller ej, men denna situation är väldigt vanlig.

Det bästa sättet att hjälpa med detta problem är genom maten, så i den här artikeln kommer vi dela med oss av några råd.

Vad kan man äta för att bibehålla normala hemoglobinnivåer

Lever

Leverpastej på bröd.

Lever är rikt på järn och är viktigt för hemoglobinet. Det finns dock många personer som inte vill prova lever.

Vi rekommenderar iallafall att du provar det. Du kommer vänja dig vid det och det kommer bli väldigt hälsosamt för dig att äta. Faktum är att det är det livsmedel som är bäst för ens hemoglobinnivåer.

Det finns också väldigt aptitretande recept så att du ska kunna inkludera lever i kosten på bästa sätt.

Baljväxter

När det kommer till växtbaserad mat så är det ibland svårt att hitta järn.

Du behöver därför extra hjälp med att hitta grönsaker med mycket C-vitamin. Baljväxter är bra att använda sig av. De är inte bara bra för varmrätter. Du kan också använda dem i sallader.

Grönsaker som är rika på c-vitamin

Olika typer av frukt och grönt.

Givet vad vi har sagt ovan så kommer vi nu ta upp en lista på grönsaker med mycket C-vitamin.

Om du använder dem kommer du att kunna förbättra alla dina rätter och återfå normala hemoglobinnivåer.

  • Paprika, speciellt om den är rå
  • Broccoli
  • Brysselkål
  • Chili
  • Spenat
  • Persilja
  • Morötter
  • Rödbetor

Mat med mycket folsyra

Folsyra är inte bara viktigt då man är gravid. Det är också bra för hemoglobinnivåerna, eftersom det hjälper dig att skapa röda blodkroppar.

Vi är dock bara vana vid att ta tabletter med folsyra under graviditeten och vi känner därför inte till vilka andra källor man kan få det från.

Därför vill vi ta upp en annan lista med livsmedel som kommer hjälpa dig med dina hemoglobinnivåer.

  • Sparris
  • Apelsin
  • Avokado
  • Vetegroddar
  • Bönor
  • Soja
  • Pumpafrön

Du kan använda ovanstående livsmedel med exempelvis gröna grönsaker, baljväxter och lever som vi har tagit upp ovan.

Oljig fisk

Oljig fisk på tallrik.

Oljig fisk har alla de fördelar som de ovanstående livsmedlen har. Den står dock ut eftersom den har ett högt innehåll av B-vitamin, vilket är viktigt för produktionen av röda blodceller.

Öka ditt intag av:

  • Lax
  • Sardiner
  • Tonfisk
  • Makrill

Hur man äter för att återfå normala hemoglobinnivåer

Det har förekommit ett ökat intresse för gastronomi. Som ett resultat av detta har vi lärt oss att de traditionella sätten att tillreda mat inte alltid är de mest lämpliga.

Vi rekommenderar att man minskar ner på tillagningstiden. Då man värmer upp maten så förändras matens komposition. Det är därför bäst att man bara använder tillräckligt med värme för att det ska bli ätbart.

  • När det kommer till grönsaker så bör du leta efter varianter som har lite tuggmotstånd, eftersom de är de mest näringsrika.
  • När det gäller kött och fisk så är det bäst att inte tillaga det alltför länge.

Så länge som det inte är ett symptom på en mer aggressiv sjukdom så kommer det vara enkelt att kontrollera hemoglobinbrist. Ät bara vissa livsmedel lite oftare och du kommer snart börja känna dig bättre eftersom du nu har kunnat bibehålla normala hemoglobinnivåer.

  • Li RR, Yu QL, Han L, Cao H. Nutritional Characteristics and Active Components in Liver from Wagyu×Qinchuan Cattle. Korean J Food Sci Anim Resour. 2014;34(2):214–220. doi:10.5851/kosfa.