Hur du gör dig av med åderbråck och ådernät

Vanlig massage kan hjälpa till att förbättra cirkulationen i benen och minska närvaron av ådernät. Du ser ännu bättre resultat när det kombineras med essentiella oljebehandlingar.

Åderbråck och ådernät, eller ytliga blodkärl, är allvarliga problem som går bortom att inte vilja visa upp sina ben. De kan orsakas av ett antal faktorer och intensiv behandling krävs för att behandla dem ordentligt.

I dagens artikel vill vi dela med oss av tips på hur du gör dig av med åderbråck och ådernät naturligt och effektivt.

Vad orsakar åderbråck och ådernät?

Du har kanske sett ett enstaka, lila blodkärl och inte tänkt mycket på det, men det är en god idé att hålla koll på situationen och se till att det inte utvecklas till ett allvarligare problem.

Kom ihåg att endast en läkare kan ställa en exakt diagnos på ditt tillstånd, men det är bra att försöka ta reda på vad som får åderbråck och ådernät att dyka upp.

Om de inte behandlas kan åderbråck med tiden bli ännu smärtsammare, och de kan till och med hindra dig från att gå ut eller göra dina dagliga sysslor.

Som tur är kan man med ihärdighet göra sig av med dem en gång för alla.

Att ändra några av dina dagliga vanor kan avsevärt påverka dina chanser. Åderbråck kan inträffa på grund av:

  • Fetma
  • En stillasittande livsstil
  • Rökning
  • Familjehistoria
  • Cirkulationsproblem

Vi rekommenderar att läsa: Så kan du förebygga åderbråck

Tips för att hantera åderbråck och ådernät

Bensmärta

Ibland rekommenderar folk att du ändrar dina dagliga vanor utan att du förstår riktigt varför.

Tipsen i dagens artikel gör inte bara att dina åderbråck eller ådernät kan se lite bättre ut, utan hjälper dig även att göra något åt andra hälsoproblem som du kanske har känt av.

Bättre cirkulation

Lågintensiv träning, såsom att gå ut med hunden, ta en promenad i parken, cykla eller simma är alla utmärkta aktiviteter för bra cirkulation.

Du kan också försöka hålla dina ben upphöjda när du är hemma – även när du sitter i soffan. Det är inte bra att sitta eller stå under längre perioder, så kom ihåg att byta position så ofta som möjligt.

Tappa vikt

Fetma eller övervikt är en stor orsak till åderbråck och ådernät, detta eftersom dina ben tvingas bära mer vikt samtidigt som venerna måste jobba hårdare för att pumpa upp blodet tillbaka till hjärtat.

Försök att bibehålla en diet som hjälper dig att äta mindre så att du tappar de där extrakilona.

Ha på dig stödstrumpor

De som reser i arbetet väljer ofta att bära stödstrumpor. Du kan köpa dem på apotek eller i andra butiker helt receptfritt och sedan bära dem hela dagen, inte bara när du sitter eller står i samma position en längre stund.

Oavsett är det en god idé att först prata med din läkare om vilket slags stöd du behöver och hur länge du ska bära strumporna för att behandla eller undvika framtida problem.

Massera dina ben

Varje eftermiddag eller kväll när du kommer hem från jobbet (eller till och med några gånger per vecka om du inte tror att du klarar av det varje dag) ska du prova att massera dina ben för att förbättra cirkulationen.

Komplettera din massage med lite essentiella oljor, såsom lavendelolja, olivolja, eukalyptusolja eller en annan doft du gillar.

Sov med benen upphöjda

Du kan göra det på en rad olika sätt, men det bästa är att lägga kuddar under fotlederna så att benen ligger högre än din överkropp. Du kan även lägga betongblock under sängens fötter så att dina ben höjs upp högre än ditt huvud.

Ytterligare ett sätt att förbättra blodcirkulationen är att låta dina ben vila mot bröstet i några minuter. Du kan till exempel placera fotlederna eller hälarna på väggen samtidigt som du lägger dig ner på golvet, sängen eller soffan.

Ät bättre mat

Det är också en god idé att äta mer antioxidanter. Det hjälper dig att hålla venerna friskare och starkare på samma gång. Att lägga till mer bioflavonoider i kosten kan dessutom hjälpa dig att minska uppkomsten av ådernät.

Bioflavonoider hittas i citrusfrukter, såsom apelsiner och grapefrukt.

Naturliga kurer för åderbråck och ådernät

Du har redan lärt dig några sätt att minska dina åderbråck och ådernät, och du vet redan att kosten är en viktig del i denna process. Nu vill vi dela med oss av några av de bästa huskurerna för att göra sig av med ådernät och åderbråck.

Tranbär

Tranbär

Tranbär hjälper till att förbättra blodcirkulationen eftersom de är kärlvidgande och hjälper till att tunna ut blodet, samtidigt som venväggarna stärks. Utöver det är de rika på de bioflavonoider vi nämnde ovan.

Försök att äta minst en näve tranbär om dagen, antingen för sig själva eller i en sallad.

Ringblomma

Denna blomma är fördelaktig både för din hud och inre hälsa. Ringblomma, eller calendula, kan förbättra din venstruktur samtidigt som åldrandeprocessen, som inträffar över tid som ett resultat av dåliga vanor, saktas ner. Det är för att ringblomma kan reparera skadad vävnad, minska inflammation och eliminera svullnad i lemmarna.

Du kan köpa en naturlig ringblomssalva i hälsokostbutiker och applicera den på benen varje kväll innan du går till sängs. Du kan även göra din egen salva hemma.

Ingredienser

  • 1 näve ringblomsblad
  • Lite vatten

Beredning

Mosa blombladen med vattnet tills du får en smet. Applicera på områden med åderbråck eller ådernät varje kväll. Skölj på morgonen. Gör det varje dag i minst en månad.

Se även: 6 huskurer för svullna händer

Trollhassel

Åderbråck

Denna ört har sammandragande egenskaper som hjälper till att öppna ditt cirkulationssystem och lindra tyngden från åderbråck. Du bör dricka den i teform.

Ingrediens

  • 1 tesked torkade trollhasselblad
  • 250 ml kokande vatten

Beredning

Gör ett te precis som du skulle göra med vilken annan ört som helst. Drick när det har nått sin bästa temperatur.

Om du föredrar att applicera den på huden kan du använda trollhasselvatten. Bered det precis som ett te, men istället för att dricka det kan du låta det svalna och applicera på dina ben med en trasa eller bomullstuss.