Att vara tyst handlar om mer än att inte tala

januari 13, 2019
Att förbli tyst hjälper dig att få en anledning att tala, att analysera dina situationer och dig själv, att bli medveten om hur du ska reagera. Tystnad berikar dig. Kommer du att släppa in den i ditt liv?

Att vara tyst är inte bara att inte säga något. Denna till synes passiva handling går mycket längre än så. Frånvaron av ord betyder inte att de har försvunnit. Ibland kanske du tror att du slutar kommunicera när du är tyst, men egentligen förmedlar du mycket mer än du anar.

Se: 5 mindfulnessövningar för bättre sömn

Du är förmodligen inte medveten om hur mycket tid du spenderar med att tala om saker som inte är särskilt logiska.

Det har vanligtvis ett mål: att fly från diverse rädslor och osäkerheter.

Att vara tyst gör att du känner dig ensam

Kvinna i vatten

Är du rädd för ensamhet? Att vara tyst är svårt eftersom det får dig att känna dig ensam. Du kanske är van vid att vara omgiven av ljud och människor.Du har blivit lärd att befara att inte ha en familj som stödjer dig, människor som älskar dig eller vänner som vill vara med dig. Det är därför blotta tanken på att försvinna in i tystnad kan leda till en spiral av terror.

Att tala är hur du distraherar dig från det. Du spenderar tid med att tala om saker du gjort, vad du planerar att göra eller vad du vill göra. Sedan kommunicerar du dina önskningar och frustrationer. Du manifesterar allt genom dina ord, men du tänker aldrig på att bara vara tyst.

Att förbli tyst bjuder in dig att reflektera och blicka inåt. Hur attraktiv denna idé än må låta är den också skrämmande.

Upptäck: Tålamod och tystnad: Dygder hos kloka människor

Ensam på mur

Du kommer inte bara hitta lösningar på dina problem, såsom att lära dig att vara ensam med sig själv, utan även konfrontera fel och misstag du begått.

Att endast visa ditt bästa jag

Rädslan för ensamhet som får dig att tala när du inte behöver får dig att endast visa upp ditt bästa jag när du är med andra människor. För att göra det kommunicerar du med ord, för tystnad kan få andra att tro att du har någon form av problem.

Du har satt på dig en mask inför andra, och ibland börjar till och med du tro på dina egna lögner. När du inte ger dig själv en enda chans att dyka ned i ditt sinne är det ett tydligt tecken på att det finns något med dig som du inte gillar.

Är du lycklig? Vem är du, egentligen? Dessa frågor bör få dig att le och ge ett snabbt och koncist svar.

Kvinna med mask

Men så är förmodligen inte fallet. När var senaste gången du verkligen njöt av stunden du var i? Ord kan hjälpa dig att gömma allt du måste konfrontera, men även ge upphov till panik.

Njut av tystnad

Du kanske har överraskat dig själv vid flera tillfällen genom att prata med dig själv. Kanske var det när du var hemma utan någon annan. Det är något du inte kan kontrollera. Det är också ett sätt att undvika den förfärliga tystnad du hatar så mycket.

Tänk dig dock att du är i ett mörkt, tomt rum och inte kan komma ut förrän du verkligen är tyst. Inledningsvis kan det vara svårt. Du kommer att börja prata med dig själv, gråta, skrika… Men i slutänden kommer du att tröttna.

Du kommer lära dig att vara tyst när du har fått slut på ord och inte har något annat val än att njuta av din tystnad. Det är då du kommer upptäcka följande:

  • Du kommer bli medveten om rädslan du har för att vara ensam, men du kommer också inse att du faktiskt inte är ensam. Du har dig själv!
  • Du kommer att sluta skuldbelägga andra för vad som händer med dig och börja ta ansvar för dina tidigare misstag.
  • Du kommer lära känna både dina bra och dåliga sidor, och du kommer att förstå dem.
  • Du kommer se hur värdelöst det är att försöka få andra att gilla dig och att vara någon du inte är. Du kommer inse att äkthet är det bästa av allt.
Hängande nycklar

Att vara tyst hjälper dig att få en anledning att tala, att analysera dina situationer och dig själv, att bli medveten om hur du ska reagera härnäst. Många gör det utan att tänka på det, för de är inte vana vid frånvaron av ord.

Tystnad berikar dig. Kommer du att släppa in den i ditt liv?

  • Manocha, R., Black, D., Sarris, J., & Stough, C. (2011). A randomized, controlled trial of meditation for work stress, anxiety and depressed mood in full-time workers. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. https://doi.org/10.1155/2011/960583
  • Pagis, M. (2010). Producing intersubjectivity in silence: An ethnographic study of meditation practice. Ethnography. https://doi.org/10.1177/1466138109339041