8 saker som bekämpar sköldkörtelrelaterat håravfall

Om du har problem med sköldkörteln blir ditt hår ömtåligt och skört. Det är en god idé att ge det näring från insidan och inte påfresta det – det kan förvärra ditt tillstånd.

Problem kopplade till sköldkörteln kan leda till förändringar i alla kroppsliga system, och när det gäller ditt hår kan problemen ändra cyklerna i dina kapillärer och orsaka alarmerande håravfall.

Även om de flesta ignorerar det finns det en koppling mellan hormonaktivitet i sköldkörteln och ditt hårs hälsa.

Det är därför det är så viktigt att förstå att din sköldkörtel stimulerar hårsäckarna, reglerar talgkörtlarna och deltar i produktionen av talg.

Därför är det inte överraskande att alla obalanser i sköldkörteln kan leda till kroniskt och allvarligt håravfall, som nästan alltid är svårt att kontrollera.

Patienter med hypotyreos och hypertyreos måste handskas med ömtåligt, torrt och skört hår.

Som tur är finns det gott om tips och behandlingar som kan hjälpa dig att stärka håret.

Härnäst vill vi dela med oss av sju av de mest relevanta tipsen.

1. Be om ett labbtest

medicinsk-undersokning

Om du misstänker att ditt håravfall beror på ett problem i sköldkörteln ska du träffa din läkare och be om ett komplett labbtest.

Det kommer hjälpa dig att förstå aktiviteten i din sköldkörtel och hur den kan påverka dig.

Kom ihåg att du utöver håravfall kan drabbas av andra symptom och hälsoproblem.

2. Se till att få korrekt dos sköldkörteltillskott

Efter att du tagit reda på vilken typ av sköldkörtelproblem du lider av kan du även få behandling genom tillskott med sköldkörtelhormon, som framtagits för att kontrollera dina symptom.

Det är dock viktigt att göra det under medicinsk uppsikt eftersom tillskottsdosen måste beredas i enlighet med din kropps behov.

3. Förbättra din kost

forbattra-din-kost

Man behöver givetvis inga hälsoproblem för att äta bättre, men det är viktigt för patienter med sköldkörtelproblem att göra det så snart som möjligt.

Eftersom okontrollerade hormoner kan begränsa din kropps förmåga att absorbera högkvalitativa näringsämnen är det en god idé att följa en balanserad och komplett diet.

Giftiga och inflammatoriska livsmedel kan förvärra symptomen så du borde sluta äta dem.

Du borde till exempel exkludera mjölkprodukter, gluten och genetiskt modifierade livsmedel (majs, sojabönor och vissa grönsaker) från din diet.

Öka istället ditt intag av följande:

  • Jod
  • Selen
  • Zink
  • Järn
  • Vitamin A, B och D

4. Få i dig kollagen

Kollagen är ett protein som är rikt på aminosyror, inklusive glutamin. Det stärker håret och ger det elasticitet, vilket är viktigt för att hålla det i bra skick.

Även om kroppen kan producera det på egen hand är det en god idé att komplettera det med andra källor, speciellt eftersom produktionen minskar med åldern.

Att få i dig kollagen gagnar även dina ben och leder, vilket minskar risken för kroniska sjukdomar.

Några rekommenderade livsmedel är:

  • Gelatin
  • Röda frukter
  • Citrusfrukter
  • Äggvita
  • Bönor
  • Fisk och skaldjur

5. Undvik plattänger och hårtorkar

varme-och-har

Varma redskap såsom locktänger, hårtorkar och plattänger är ett friskt hårs främsta fiende, speciellt om det redan försvagats av din sköldkörtel.

Dessa redskap kan påverka strukturen i själva hårstråna, vilket gör dem svagare och till slut får dem att gå sönder och falla av.

6. Drick mer vatten

Att dricka vatten gagnar inte barakroppens viktigaste system, utan är även viktigt för att bibehålla friskt hår.

Att dricka sex till åtta glas vatten om dagen kan hjälpa dig att undvika torr skalp och bibehålla god cirkulation.

7. Ha gelatin i ditt schampo

gelatin

Proteinerna och kollagenet som finns i ej smaksatt gelatin är väldigt fördelaktigt för att ta hand om och stärka ditt hår.

Till skillnad från kommersiella produkter har det inte några bieffekter och är väldigt billigt.

Regelbunden användning hjälper dig att undvika håravfall och andra problem som dyker upp på grund av obalanser i sköldkörteln.

Lägg bara till ett halvt paket gelatinpulver per 230 ml naturligt schampo.

8. Undvik stress

Stress kan förvärra sköldkörtelproblem, inklusive håravfall.

Man har visat att det har negativa effekter på dina kapillärer och är en av de huvudsakliga anledningarna till håravfall.

Kom ihåg att det är viktigt att följa en läkares rekommendationer och gå på regelbundna undersökningar om du lider av sköldkörtelproblem.

Tipsen vi nämner här kan användas som ett komplement för att ta hand om ditt hår.

Spara

Spara