8 livsmedel som rensar dina artärer

· februari 15, 2017
För att uppmuntra artärhälsa och undvika problem med blodflödet måste man äta mat som hjälper till att rensa blodet och bibehåller bra kolesterolnivåer.

Visste du att det finns några effektiva livsmedel som rensar dina artärer på naturlig väg? I den här artikeln berättar vi om dessa.

På senare år har man sett en avsevärd ökning av hjärtproblem. Dessa inkluderar problem med kolesterol, triglycerider och artärobstruktion.

Diet- och hälsoexperter säger att vi måste börja uppmärksamma maten vi äter om vi inte vill skada oss själva.

Vad som är ännu värre är epidemin av stillasittande livsstilar, som dessvärre kan ha väldigt tragiska konsekvenser.

Hjärtsjukdomar har kallats de tysta mördarna, eftersom de långsamt skadar livsviktiga organ.

Som tur är har det visat sig att koständringar kan hjälpa. De finns viss mat som rensar dina artärer och renar ditt blod. Med andra ord kan vissa livsmedel hjälpa till att rensa bort avfall från blodomloppet.

Vi listar nedan åtta livsmedel som rensar dina artärer.

1. Vitlök

Vitlök rensar dina artärer

Vitlök har brukats i både matlagning och alternativ medicin.

De huvudsakliga fördelarna kommer från en substans vid namn allicin. Denna kemikalie bekämpar skada som orsakas av fria radikaler och högt kolesterol.

Allicin hjälper genom att minska nivåerna av dåligt kolesterol – LDL. Denna typ av kolesterol anses vara den huvudsakliga orsaken till de flesta artärblockeringar.

Vitlök innehåller även vitaminer, mineraler, fibrer, m.m. Alla dessa hjälper din cirkulations- och hjärthälsa.

2. Havre

Att äta havre varje dag är en god vana. Det kan hjälpa till att skydda din hjärthälsa.

Havre är framförallt bra eftersom det har kompletta kolhydrater. Det kan dessutom absorbera upp till sju gånger sin vikt i vatten.

Havre minskar kolesterolets förmåga att fästa sig vid artärväggarna; detta eftersom det är en löslig fiber.

Det sägs faktiskt att de som äter havre regelbundet uppvisar fantastiska fördelar och är mycket mindre benägna att bli överviktiga.

3. Cayennepeppar

cayennepeppar

Cayennepeppar innehåller en antioxidant som bekämpar oxidering av dåligt kolesterol i artärerna. Denna antioxidant kallas för capsaicin.

Genom att regelbundet äta cayennepeppar kommer du märka av flera hälsofördelar. Två av dessa är mindre risk för trombos samt kontroll av högt blodtryck.

Många rekommenderas att äta det. Det kan framförallt hjälpa de som lider av fetma, riskerar hjärtattack eller är i riskzonen för stroke.

4. Citron

Citroner är bra av många anledningar, främst tack vare det höga innehållet av vitamin C. Det är en antioxidant som kan sänka blodtrycket och minska arteriell inflammation.

Tack vare sina naturliga oljor, antioxidanter och vitaminer är citroner ett mirakellivsmedel. De rensar dina artärer och renar blodet, och kan till och med göra sig av med överflödigt fett.

5. Granatäpple

granatapple

Granatäpplen är fantastiska. Fytokemikalierna de ger innehåller kraftfulla antioxidanter – beståndsdelar som skyddar cirkulationssystemet mot oxidering av fetter.

Att äta granatäpple regelbundet kan hjälpa till att minska mängden plack i artärerna.

De hjälper även kroppen med produktionen av kväveoxid i blodet. Det hjälper blodkärlen att hålla sig vidgade, vilket främjar blodtrycket.

6. Olivolja

olivolja

Extra jungfruolivolja är ett utmärkt sätt att hjälpa ditt hjärta. Oljan kan vara speciellt användbar i att bekämpa dåligt kolesterol.

Oljan är ett hälsosamt fett som oxiderar mindre än andra vegetabiliska oljor.

7. Avokado

Avokado innehåller mycket fettsyror och antioxidanter, som hjälper till att bekämpa fria radikaler.

Att äta en halv avokado om dagen kan minska mängden fetter i kroppen. Det kan även öka din metabolism och minska risken för ateroskleros.

8. Tomater

tomatjuice

Tomater har väldigt kraftfulla antioxidanter. De rensar dina artärer och minskar mängden kolesterol och plack i dem.

De kan ätas råa, såsom i sallader eller i juiceform. På så sätt kan man dra maximal nytta av deras fördelar. Antioxidanten lykopen är dock starkare i tillagade tomater.

Hur ofta äter du dessa livsmedel? Försök att använda dem så ofta du kan för att åtnjuta fördelarna.

Spara