3 exotiska frukter och grönsaker du kanske inte har sett

21 januari, 2019
Är du trött på att äta samma frukt hela tiden? Ta en titt på några av dessa konstiga exotiska frukter och grönsaker som du kanske inte har hört talas om!

Läkare och nutritionister rekommenderar att man äter fem frukter per dag. Många tycker dock att det är ganska tråkigt, men så behöver det inte vara! Det finns många exotiska frukter och grönsaker att välja mellan.

Det finns en oändlig lista på olika fruktvarianter, men du har antagligen inte hört talas om alla. Att lägga till frukt i kosten innebär att du gör din kropp starkare med många olika vitaminer, fibrer och  vatten.

  • Det ger dig en sockerdos som motverkar sötsuget och får dig att känna dig mättare.
  • Du stärker ditt immunförsvar.
  • Du snabbar upp din matsmältning och håller figuren i form.
  • Grönsaker har samma fördelar, men de har ett högre fiberinnehåll.
  • Som du säkert vet blir det du äter en rustning mot sjukdomar och hjälper dig att bli av med gifter.

Vi rekommenderar därför att du provar dessa exotiska frukter och grönsaker – om du kan hitta dem, det vill säga!

Tre exotiska frukter och grönsaker

Fragaria Nilgerrensis

Fragaria Nilgerrensis

Denna konstiga frukt är en korsning av två olika jordgubbar. De smakar som jordgubbar, men när du biter i dem känner du även av en juice som påminner om ananas. Som väntat har de mycket vitaminer, som vitamin A, C och B9. Dessa motverkar problem med hjärna och hjärta, inkluderat neuropatiska problem som migrän.

Bären innehåller dessutom mycket kalium, vilket gör dem effektiva för att ta hand om dina ben och din muskelstruktur, vilket är anledningen till att många atleter äter dem. Bären hjälper även med att metabolisera kolhydrater. De ger din kropp energi utan alla riskerna med att gå upp i vikt.

Tamarillo

Skivade tamarillos på bord

Tamarillo kallas även trädtomat eftersom de liknar tomater. Deras smak är dock mycket sötare och de är därför perfekta för barn. Det gör dem även bra för folk med sötsug, eftersom de erbjuder mycket vatten och en minimal mängd kolhydrater. Därför kan man njuta av den intensiva smaken utan risken för att gå upp i vikt.

  • De är rika på vitamin B, C och A.
  • De innehåller mycket magnesium, vilket är bra för dina tänder och ditt hjärta.
  • De hjälper även till att forma protein, vilka är ovärderliga för att stärka dina muskler.

Strandsiljor

Blommande strandsiljor

De har en något kryddig smak, men ett stort innehåll av vitamin C. De är också en fantastisk antioxidant, eftersom de skyddar dig från smärtor. Du kan använda strandsiljor i sallader och fiskrecept. De används även som en naturlig huskur för att behandla matsmältningsbesvär.

Som du kan se finns det flera exotiska frukter och grönsaker att prova på. De ger dig samma fördelar som de som är lite vanligare, men de kan vara roligare att äta!

  • Nutraceutical and Medicinal Potential of the Morus Species in Metabolic Dysfunctions. Post Graduate Program in Health and Development in the Central-West Region of Brazil, Federal University of Mato Grosso do Sul-UFMS, Campo Grande, Brazil.(2019). https://www.mdpi.com/1422-0067/20/2/301
  • The nutritional composition and health benefits of New Zealand tamarillos.C E Lister, S C Morrison, N S Kerkhofs & K M Wright. Crop & Food Research Confidential Report No. 1281. (2005). http://www.tamarillo.com/vdb/document/153
  • Basic report: 11435, rutabagas, raw. (n.d.) ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3151?fgcd=&manu=&lfacet=&format=&count=&max=50&offset=&sort=default&order=asc&qlookup=11435&ds
  • Rutabagas, cooked, boiled, drained, without salt Nutrition Facts & Calories. (n.d.). Retrieved October 26, 2017, from http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2611/2