11 naturliga kurer för värmevallningar

november 4, 2017
Värmevallningar är ett av de mest irriterande symptomen på klimakteriet. Lär dig om 11 naturliga kurer för värmevallningar och andra klimateriesymptom.

Värmevallningar är enligt många det mest irriterande symptomet på klimakteriet. Men vad är de egentligen och finns det naturliga kurer för att motverka värmevallningar?

Värmevallningar beror på ett funktionsfel i kroppens centrala termoregulatoriska centra på grund av förändringar i östrogennivåerna.

En värmevallning känns som en plötslig våg av intensiv värme som sträcker sig ut från halsen mot ansiktet. Det kommer tillsammans med hjärtklappning, ångest, stora svettningar och rodnad av huden.

I den här artikeln ska vi ta en titt på några naturliga kurer för värmevallningar.

Finns det naturliga kurer för värmevallningar?

1. Beteendeförändringar

Andas och slappna av

Beteendemodifikation kan vara väldigt effektivt mot värmevallningar.

  • Det finns avslappnings- och andningstekniker som man kan använda för att kontrollera stress.
  • De hjälper även kroppen att släppa ut serotonin – en substans som avsevärt minskar värmevallningarnas intensitet.

2. Kost- och örttillskott

I många år har bruket av ört- och kosttillskott använts för att minska värmevallningar.

Dessa måste man dock använda med försiktighet eftersom vissa substanser inte har studerats tillräckligt i rigoröst kliniska försök, och kan ge oönskade bieffekter.

3. Soja

Sojamjölk och sojabönor

Soja är ett utmärkt tillskott för att minska symptom på klimakteriet och till och med för att förebygga bröstcancer. Det är även effektivt för att behandla milda värmevallningar.

4. Linfröolja

Den här oljan är rik på fettsyror som är väldigt effektiva för att lindra symptomen som kommer av värmevallningar och klimakteriet.

Bland annat är det tack vare att linfrön är rika på fytoöstrogener – ett hormon som finns i växter och som är väldigt likt östrogen.

Därmed hjälper oljan till att balansera hormonerna för kvinnor i övergångsåldern.

5. Nattljusolja

Nattljusolja återfuktar huden

Nattljusolja erbjuder ytterligare en skjuts för kvinnors reproduktiva hälsa. Den återfuktar och fräschar upp huden, utöver att också reglera produktionen av östrogenhormoner.

Den är dessutom en bra kur för att förbättra sömnkvaliteten tack vare sina stora mängder gammalinolensyra och för att öka produktionen av prostaglandin.

6. Rödklöver (Trifolium pratense)

Rödklöver innehåller mycket isoflavoner, vilket är aktiva ingredienser som hjälper till att minska intensiteten hos och frekvensen av värmevallningar.

7. Salvia

Te på salvia är en av flera naturliga kurer mot värmevallningar

Salvia kan användas på olika sätt. Örten är väldigt fördelaktig för att lindra värmevallningar, utöver att förbättra tillstånd såsom matsmältningsproblem, huvudvärk, migrän etc.

Ett av de mest intressanta sätten att nyttja salvia är som ett ekologiskt te.

8. Vitamin C och E

Vitaminer är väldigt fördelaktiga för kroppen. En av de mest fördelaktiga är utan tvekan vitamin C, som finns i många livsmedel, bland annat citrusfrukter. Kiwi har dock den mest koncentrerade mängden – ännu mer än både apelsiner och citroner.

Vitamin C har även förmågan att minska frekvensen av värmevallningar.

Samtidigt har vitamin E viktiga antioxiderande egenskaper med förmågan att minska symptomen på värmevallningar.

Utöver att få i dig det genom maten kan du även köpa tillskott som innehåller vitamin E.

9. Naturlig progesteronkräm

Progesteronkräm kan vara användbart

I många fall är det inte brist på östrogen som orsakar värmevallningar, utan snarare hormonobalanser.

I dessa fall är det rekommenderat att använda en naturlig progesteronkräm som balanserar hormonerna under klimakteriet och minskar värmevallningar såväl som andra symptom.

10. Homeopatiska kurer

Det finns också ett antal homeopatiska alternativ för att bekämpa värmevallningar, även om det inte finns några vetenskapliga belägg för att de fungerar:

  • Ferrum fosforicum (används för att minska rodnad)
  • Sanguinaria canadensis (bekämpar värmevallningar i ansiktet, på halsen och öronen)
  • Kalium phosphoricum

11. Kalcium

Kalcium stärker benen

Kalcium är bra för kvinnor med symptom under klimakteriet och är den sista av våra naturliga kurer för värmevallningar. Det måste intas genom kosten för att kunna absorberas ordentligt.

Några livsmedel som är rika på kalcium är:

  • Mejeriprodukter (såsom lättmjölk och lättyoghurt)
  • Broccoli
  • Musslor
  • Sardiner
  • Grönsaker

Fördelarna med dessa livsmedel kan förbättras ytterligare med hjälp av kalcium och vitamintillskott för att täcka eventuella brister.