Diafragmabråck: Naturliga kurer för behandling

Övervikt och även graviditet är två faktorer som kan leda till uppkomsten av diafragmabråck, och det är därför bra att du tänker över din kost.
Diafragmabråck

Vi kommer idag att berätta allt du behöver veta om diafragmabråck, även kallat hiatusbråck: vad det är och de naturliga kurer som finns tillgängliga – allt i denna artikel.

Vad är diafragmabråck? Vilka är symtomen?

Matstrupen är ansluten till magen genom ett hål som kallas hiatus, som ligger i mellangärdet. När detta hål blir så stort att en del av matstrupen och magsäcken kan pressas upp genom det kan du få olika symtom. Det är vanligtvis inte farligt, men det är en av de största orsakerna till gastroesofageal refluxsjukdom (GERD).

Symtomen på diafragmabråck inkluderar:

  • Brännande smärta i bröstet
  • Gasbildning
  • Sura uppstötningar
  • Hosta
  • Hjärtklappning
  • Fetma
  • Våldsamma sammandragningar
  • Kräkningar

Varför uppstår diafragmabråck?

  • Tunga lyft
  • Dålig hållning
  • Förstoppning
  • Långvarig stress
  • Frekvent ångest

Läs även: Lindra ångest med dessa huskurer

Tips och naturliga kurer för diafragmabråck

Tack vare dessa råd och livsförändringar är det möjligt att minska, behandla och motverka diafragmabråck.

Minska stress

diafragmabråck

Att ha höga stressnivåer skapar många problem, bland annat diafragmabråck. Om du är mycket nervös och uppjagad, har många problem och inte sover bra kan du utveckla denna åkomma.

Försök att slappna av. Kom ihåg att du bara har ett liv och din hälsa kommer först, därefter kommer jobbet, pengar och vad helst annat du kan stressa upp dig över.

För att minska stress kan du meditera, praktisera tai chi, yoga eller åka på semester. Du kan även ta en dag till att inte göra någonting alls (läsa, se på en film, sova, laga mat, mm.)

Undvik att bära tunga föremål

Det finns många faktorer som kan påverka uppkomsten av diafragmabråck. Om du exempelvis ofta lyfter tunga föremål, om dina barn har blivit för tunga att lyfta… allt påverkar.

Du kan även få problem med höfterna och armarna.

Ha en balanserad kost

diafragmabråck

Övervikt kan orsaka diafragmabråck, så det är bra om du kontrollerar din vikt.

Utför en renande diet tre dagar i sträck för att rensa bort fett och vätskeansamlingar från kroppen. Ät bara råa frukter och drick mellan två och tre liter vatten per dag. Därefter börjar du följa en mer balanserad kost som består av mycket frukt, grönsaker, baljväxter och torkade frukter.

Börja använda mer olivolja, citron och vinäger i din matlagning och undvik läsk, alkohol, friterad mat, snabbmat och laktosprodukter.

Ta en tesked olivolja varje morgon innan frukost.

Drick naturliga drycker

Naturliga juicer förbättrar hälsan och hjälper dig att gå ner i vikt. Det finns vissa som är speciellt bra för diafragmabråck, exempelvis de med morötter, rödbetor och aloe vera.

Du kan använda de kombinationer du tycker om, och även blanda råa frukter och grönsaker med andra ingredienser som honung, aloe vera och stevia.

Försök att äta mandlar och dricka grönt te (två koppar dagligen) för lindra svullnad i kroppen och minska de symtom som har uppkommit. Te är också bra för att motverka tumörer och inflammationer i matstrupen.

Träna efter förmåga

Om du har diafragmabråck är det möjligt att du inte kan göra alla typer av övningar, som exempelvis lyfta vikter. Försök att istället praktisera yoga, simning, pilates, tai chi eller gå på promenader, mm.

Läs gärna denna artikel: Träning som tonar dina armar

Gör saker som gör dig glad

diafragmabråck

Om du är deprimerad, ledsen eller har liknande problem kan det vara på tiden att du tar tag i det. Det kan, utöver att du mår bättre, även lindra symtomen från diafragmabråck.

Vad finns det för möjligheter? Tusentals! Du kan måla, dekorera, läsa en kurs eller leka med dina barn i parken. Du kan besöka vänner eller familj som du inte har sett på ett tag, bereda en speciell måltid för din partner, dansa, läsa böcker du tycker om, mm. Det är helt upp till dig!