Hur man bekämpar vätskeretention

vätskeretention

Vätskeretention är en av de främsta orsakerna till viktökning och kan bero på flera orsaker, till exempel en stillasittande livsstil, graviditet, klimakteriet, cirros, hjärtsvikt, undernäring och annat. I allmänhet består det av svullnad som uppstår i olika delar av kroppen, särskilt vrister, armar, ben, mage och handleder. Fortsätt läsa för att lära dig hur man bekämpar vätskeretention i den här artikeln.

Vätskeretention är ganska vanligt under graviditeten eftersom kvinnor då genomgår hormonella förändringar som kan yttra sig i svullna vrister och fötter. Det är inte ett särskilt oroande tillstånd, men om problemen blir omfattande är det bäst att tala med en läkare.

Hur man undviker vätskeretention

Ett mycket viktigt steg för att förebygga vätskeretention är att minska natriumintaget eftersom salt gör att kroppen samlar på sig vätskor som den inte behöver. Dessutom är det centralt att dricka mycket vatten eftersom detta löser upp föroreningar i kroppen och eliminerar dem.

Tips för att behandla och förebygga vätskeretention

Ät vätskedrivande mat

Att äta livsmedel som är vätskedrivande är viktigt eftersom de avgiftar kroppen och även hjälper dig att gå ner i vikt. Vad vi ibland uppfattar som extra kilon är faktiskt bara inflammation som orsakas av vätskeansamling.

  • Vattenmelon rekommenderas i första hand på grund av dess höga vatteninnehåll.
  • Äppelcidervinäger hjälper till att balansera kaliumnivåer, vilka kan ändras av vätskeretention.
  • Grönt te är ett utmärkt vätskedrivande medel och innehåller antioxidanter.
  • Apelsiner. Tack vare den höga C-vitaminhalten främjar apelsiner njurfunktion och påskyndar avlägsnandet av gifter ur kroppen.
  • Kronärtskockor kan användas i te för att minska i vikt tack vare dess vätskedrivande egenskaper.
  • Blåbär förebygger urinvägssjukdomar, är en av de bästa antioxidanterna som finns, och hjälper till att avlägsna gifter.
  • Maskros är en av de mest kraftfulla växterna för att avlägsna överflödigt vatten ur kroppen.
  • Persilja hjälper också till att eliminera vätskor. Det rekommenderas i form av te för att förebygga fetma och hjärtsjukdomar.
  • Lök kan användas om du lider av reumatism, njursvikt eller gikt.

Motionera

MotionDet är viktigt att få ordentligt med motion, så som promenader, löpning, cykling, simning och så vidare. Gör det du gillar mest. Kom ihåg att vätskeretention kan orsakas av en stillasittande livsstil, och motion bidrar till att förbättra ditt totala välbefinnande. Träning låter även sinnet vila och hjälper alla kroppens organ att fungera som de ska.

Undvik mat med natrium

Som vi sagt ovan orsakar natrium vätskeretention, så vi rekommenderar att minska intaget av livsmedel med natrium så mycket som möjligt. Observera att vissa saker du äter varje dag kan ha mycket höga halter av natrium, så som korv, konserveringsmedel, alkohol och mycket mer.

Dessutom är lågt natriumintag rekommenderat eftersom detta ämne kan höja risken att drabbas av njursten och magcancer, och det kan även försämra ditt smaksinne.

Ät mat som är rikt på kalium

Sallad HjärtaKalium är en väsentlig faktor för en frisk och balanserad kropp. Det är en av de elektrolyter som ansvarar för att reglera blodtrycket och avlägsnar överskott av vätskor.

Kalium finns i vissa frukter, särskilt kiwi, melon, apelsiner och bananer. Det är också närvarande i grönsaker som kronärtskockor, kål, rödbetor, potatis och avokado.

Ät mat med magnesium

Magnesium hjälper också till att avlägsna överflödig vätska från kroppen, reglera insulinnivåer och förhindra hjärtproblem. Magnesium hjälper till att ta upp kalcium för benhälsa, lindrar migrän och kan minska risken för typ 2-diabetes.

Rekommenderade livsmedel

  • Kli, antingen i form av vete eller som havre, är rikt på magnesium.
  • Torkade örter leta särskilt efter koriander, mynta och persilja. Kom ihåg att förutom att äta dem för att få i dig magnesium kan du använda dem för att smaksätta dina vardagsrätter.
  • Linfrön har antioxidativa egenskaper, förebygger hjärtsjukdomar och ger ett bra tillskott av magnesium.
  • Solrosfrön innehåller magnesium och vitamin E.
  • Mjölk, antingen i pulverform, pastöriserad, hel eller kondenserad, har en hög halt av magnesium, såväl som andra vitaminer som A, D och E.

Slutligen…

Att få tillräckligt med sömn är viktigt för att förebygga vätskeretention. Om dina fötter är svullna, lägg benen i högt läge när du har utrymme. Och om du märker att du har gjort ändringar i dina matvanor och dagliga rutiner, men det fortfarande inte löser problemet, är det bäst att rådgöra med din läkare för att utesluta en allvarlig sjukdom.

Vi hoppas att våra råd om hur man kan bekämpa vätskeretention har varit till nytta och att du införlivar dessa livsmedel i din dagliga kost samt att du helt och hållet utesluter livsmedel som inte är bra för kroppen.

Ha en bra dag alla!