10 naturliga ingredienser för att rena röklungor

· maj 8, 2017
Förutom att lägga till dessa ingredienser i ditt dagliga liv är det viktigt att du slutar använda tobaksvaror för att verkligen rena dina röklungor.

Lungorna utgör en viktig roll i ditt liv. Om du har varit rökare kan dina lungor ha gifter i sig. Här listar vi flera naturliga ingredienser som kan hjälpa till att rena röklungor.

Rena röklungor med livsmedel

Lungorna ansvarar för att tillhandahålla syret du behöver för att leva och gör sig av med koldioxid genom utandning. De filtrerar också ut andra aggressiva ämnen och förhindrar uppkomsten av vissa sjukdomar. Men eftersom de är så komplexa och känsliga organ är det lätt att påverka dem så att de inte längre kan fungera optimalt. De vanligaste fallen är när folk blir beroende av tobaksprodukter, som utsätter lungorna för gifter och andra ämnen som är skadliga för hälsan.

Därför är det viktigt att rökare försöker sluta med vanan så gott det går, för att förbättra sin livsstil och rena röklungor så gott det går. Här är 10 ingredienser som kan hjälpa till på traven.

 

1. Grapefrukt
grapefrukt-i-glas

Grapefrukt kännetecknas av ett högt innehåll av antioxidanter som avsevärt förbättrar funktionen hos dina lungceller. Aktiva föreningar i grapefrukt motstår cellulära maligniteter, en viktig faktor för att förebygga tumörer. Rökare som regelbundet äter grapefrukt kan minska risken för att utveckla cancer och andra lungsjukdomar.

2. Vitlök

Vitlök innehåller mycket svavelliknande ämnen och har anti-inflammatoriska och antioxidanta effekter som skyddar dina lungor. Att äta rå vitlök minskar risken för kroniska sjukdomar för både aktiva och passiva rökare.

3. Timjan

färsk-timjan-i-skål

Timjan har verksamma ämnen som är mycket bra för att vårda dina luftvägar. Eterisk timjanolja och timjanblad kan användas som en naturlig kur för att lindra stockning i bröstet. Timjan har också antibiotiska egenskaper som minskar förekomsten av bakterier och virus som kan ge problem med lungorna.

4. Oregano

Både kryddan och oljan har en hög koncentration av karvakrol och rosmarinsyra, vars effekter är mycket positiva för luftvägarna. Konsumtion och användning av oregano i aromaterapi är två bra sätt att lindra andningssvårigheter och ta bort eventuella överskott av toxiner.

5. Ingefära

ingefära-infusion

Ingefära har antibiotiska, antiinflammatoriska och aromatiska egenskaper som effektivt behandlar bronkial- och andningsproblem. Det är tack vare det faktum att det vidgar blodkärlen och stimulerar avlägsnandet av överflödigt slem för ordentlig regenerering av lungpassager och möjligheten att rena röklungor.

6. Morot

Morötter innehåller vitaminerna A, C, E och K, som är viktiga för vävnader och epitelceller, samt anses vara en oumbärlig grönsak i kosten. För att neutralisera de negativa effekterna av nikotin och andra aggressiva ämnen rekommenderas det att du äter dem råa.

7. Eukalyptus

eukalyptus-olja

Eukalyptus är en av de mest populära växterna för din lunghälsa. Växten kommer ursprungligen från Australien och är en av de äldsta kurerna för att lugna irritation och inflammation i lungorna. Eukalyptus rekommenderas för att ta bort överflödigt slem från näsgångarna och för att kontrollera andra vanliga symtom relaterade till förkylningar och influensa.

8. Mynta

Mynta är en aromatisk växt som används för en mängd kulinariska och medicinska ändamål. Mynta innehåller aktiva ämnen som minskar inflammation och andra symtom relaterade till andningssvårigheter. Mintkarameller, ångor och bad är några sätt du kan använda dig av mynta för att rengöra röklungor.

9. Aloe vera-juice

aloe-vera-renar

Den naturliga juicen som erhållits från aloe vera-växten besitter kraftfulla renande ämnen och aktiva substanser som kan rena röklungorna. Juicen är mycket mer fördelaktig när du kombinerar den med ett par matskedar honung och några droppar citronsaft.

10. Lakritsrot

Lakritsroten är mycket populär i hela världen och är lätt att identifiera tack vare sin unika arom. Lakrits har anti-inflammatoriska, lugnande och avsvällande egenskaper som underlättar avgiftning och lindrar blockerade luftvägar.

Helst ska du ackompanjera dessa kurer med åtgärder för att sluta röka. Även om det inte är lätt i början kommer du att med initiativ och en önskan att förbättra din hälsa klara det på nolltid.

Bylka, W., Matlawska, I., & Witkowska-Banaszczak, E. (2005). [Expectorant herbal medicines in respiratory tract diseases in tobacco smokers]. Przeglad Lekarski. https://doi.org/10.1518/HCS-2012.945289401.039

Morris, A., Beck, J. M., Schloss, P. D., Campbell, T. B., Crothers, K., Curtis, J. L., … Weinstock, G. M. (2013). Comparison of the respiratory microbiome in healthy nonsmokers and smokers. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. https://doi.org/10.1164/rccm.201210-1913OC

Yoo, K. M., Lee, C. H., Lee, H., Moon, B. K., & Lee, C. Y. (2008). Relative antioxidant and cytoprotective activities of common herbs. Food Chemistry. https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2007.07.006