Vilka drycker orsakar mest viktökning?

Det skulle verkligen vara intressant om vi kunde rensa bort alla dessa drycker som orsakar viktökning och som bidrar till ökat kaloriintag, eller som direkt påverkar vätskebalansen i vår kropp, ur våra liv. Trots att många verkligen dricker två liter vatten om dagen, som Världshälsoorganisationen rekommenderar, dricker bara en liten procentdel av dessa rent vatten. Tillägget av socker och kalorier som vi får i oss genom olika drycker påverkar både vår figur och vår hälsa.

Vi dricker ofta olika smaksatta drycker, sockrade drycker, juicer, sötade infusioner, alkoholhaltiga drycker och dylikt tillsammans med vår mat, eller för att släcka törsten och kanske till och med för att förebygga uttorkning. Vet vi egentligen hur och varför dessa drycker påverkar oss så mycket?

Alkoholhaltiga drycker

Alkohol och övervikt går hand i hand. För det första, så innehåller alkoholhaltiga drycker stora mängder av kalorier som vår lever måste arbeta hårt för att bearbeta. Överdriven alkoholkonsumtion skadar även levern, och om levern dessutom är upptagen med att bearbeta alkoholen kan den inte bränna andra fetter som vi tagit in.

Låt oss också prata om hur alkohol ofta ökar vår aptit istället för att mätta den. Vår hunger blir vår figurs värsta fiende. Kom också ihåg att alkohol är klassat som en mild drog eftersom det är beroendeframkallande. Tänk också på att det även kan ta stora ansträngningar att hålla vår alkohol konsumtion på en måttlig nivå. Man skulle tillexempel kunna ta ett glas vin till matten eller dricka en öl tillsammans med vänner någon enstaka gång istället för några dagar i veckan.

”Förfriskningar” eller läsk

Sötade drycker är också en av huvudanledningarna till övervikt. Alla läskedrycker innehåller socker som kommer från den billigaste, genetiskt modifierade majssirapen med lägsta möjliga kvalitet. För att skapa en beroendeframkallande effekt får dessa drycker också oftast en distinkt glukos injektion. Detta ger upphov till extremt höga nivåer av sötningsmedel.

Lightdrycker kan tyckas vara mindre hälsofarliga, men de är ofta sötade med aspartam som anses vara extremt farligt för hälsan. Det bästa vore om man kunde undvika all typ av tillsatt sötma i vår diet, eller att man använder naturliga sötningsmedel, såsom som sötflockel. Detta tar inte bort socker från våra liv helt och hållet, men det minskar i alla fall vårt sockerintag.

Läskedrycker förser inte bara vår kropp med skadliga sötningsmedel, det skapar även överdrivna nivåer av natrium i kroppen. Höga nivåer av natrium orsakar också risken för vätskeansamlingar. Detta gör vår figur inga tjänster. Om man dricker läskedryck ofta orsakar det dessutom stora påfrestningar på både lever och njurar.

Fruktjuicer

Det finns inget nyttigare, godare, eller något som ger oss så mycket energi som naturliga fruktjuicer. Det är ännu bättre om de dessutom är organiska, alltså att frukterna inte har blivit besprutade med kemikalier eller industriella insektsmedel. Om du bestämmer dig för att köpa denna typ av juice, se då till att de är organiska och att de garanterar att hela processen (från skörd till färdig juice) upprätthåller fruktens goda kvaliteter.

Andra juicer, som inte är färskpressade, innehåller inte bara väldigt lite frukt men är dessutom gjorda med smaktillsatser, ohälsosamma färgämnen och tillsatt socker. Det är därför bäst att göra sin egen juice hemma på färska och hälsosamma frukter och grönsaker.

De bästa dryckerna

Vi kan därför, utan tvivel, rekommendera helt vanligt vatten som den bästa törstsläckaren. Det bästa vore om vi kunde dricka mineralvatten från Alperna eller liknande ställe. Mineralvatten är tämligen billigt och kan köpas i de flesta affärer och dryckesmaskiner.

De bästa hälsodryckerna är olika typer av teer (tillexempel örtte), färskpressad frukt- och grönsaksjuice, mjölk från vete, ris eller mandel, tillsammans med andra rostade korn och frön blandat i vatten, som tillexempel kaffe.