Varför har du ryggsmärta?

Ett av de vanligaste problemen idag är ryggsmärta, från nacken till midjan. Ryggproblem kan orsakas av en rad problem, men framförallt dålig hållning, brist på sömn eller för mycket fysisk aktivitet. Vill du ha svar på frågor om din ryggsmärta? Läs följande artikel.

Vad är det? Varför? När började det? De vanligaste frågorna om ryggsmärta

Alla kan drabbas av ryggsmärta, men det finns vissa faktorer som ökar risken för vissa problem, som livmoderhalsproblem, missbildningar av ryggraden, mm.

Ålder

När du blir äldre blir även din ryggrad det. Det är därför du börjar uppleva mer smärta i ryggen när du når 30- eller 40-årsåldern, eftersom ben och muskler försvagas med tiden.

Att få för lite träning

Personer som inte tränar regelbundet eller sportar löper högre risk att drabbas av ryggsmärta. Att ha en stillasittande livsstil är starkt kopplat till ryggproblem.

Att vara överviktig

Ryggradssmärta

Personer som är överviktiga eller lider av fetma löper också större risk att drabbas av rygg- och ryggradssmärta, eftersom det är dessa delar av kroppen som håller upp hela din vikt.

Genetik

Ärftliga faktorer kan också vara anledningen till rygg- eller nacksmärta. Var uppmärksam på fall av ryggsmärta eller problem hos dina föräldrar, far- och morföräldrar, fastrar, morbröder, och så vidare. Artrit i ryggraden och andra åkommor kan ofta vara genetiska.

Ditt arbete

De sysslor du genomför dagligen kan leda till ryggsmärta – till exempel om du lyfter tunga föremål, knuffar eller bär saker, och till och med om du står upp eller sitter hela dagarna. Alla dessa löper större risk att drabbas av ryggsmärta.

Rökning

Rökning

Det finns en överraskande nära koppling mellan ryggsmärta och rökning. Detta eftersom personer som röker har svårigheter att leverera nödvändiga näringsämnen till sina lumbala diskar. Utöver det gör rökning det svårare för kroppen att återhämta sig från trauman och frakturer.

Tidigare tillstånd

Diskbråck, muskelspänningar, skolios, artrit, ryggradsförträngning, njursten, fibromyalgi, infektioner, endometrios och diskskador är alla väldigt vanliga orsaker till ryggsmärta. Om du misstänker att du lider av någon av dessa åkommor bör du tala med din läkare för att få rätt diagnos och rätt behandling av smärtan.

Dålig sömn

Alla ovannämnda åkommor och problem kombinerat med dålig sömn förvärrar din ryggsmärta. Att inte få tillräckligt med sömn, att ha för tjock eller tunn kudde, en gammal madrass eller att ha fel ställning under natten kan orsaka stora ryggsmärtor.

Hur du stärker din rygg

Ett av de bästa sätten att lindra ryggsmärta är genom att ha en stark och frisk ryggrad. Ta en titt på följande tips för hur du uppnår detta:

Bibehåll god hållning

Att ha god hållning är vitalt för en frisk rygg. Huka dig inte framåt (med axlarna framåtlutade och bröstet insjunket) hela dagen när du arbetar vid skrivbordet. Välj en ergonomisk kontorsstol som stödjer din rygg bra från midja till nacke. Prova att använda kuddar som stöd om du behöver. Ha alltid axlarna i linje med dina öron och tänk dig att det finns en bräda bakom din rygg. Inledningsvis kan det verka obekvämt, men med tiden kommer du att märka skillnaden.

Om ditt jobb kräver att du bär tunga föremål bör du alltid böja på knäna när du plockar upp dem. Lyft med benen och böj inte ryggen framåt – det kan orsaka skada på ryggraden.

Hållning

Övningar

Du kan genomföra en mängd olika övningar för att stärka din rygg, men att lyfta vikter är inte rekommenderat om du har kronisk ryggsmärta; åtminstone inte inledningsvis. Den bästa träningsrutinen består av simning, pilates, yoga, cykling och vandring. Allt du behöver är en halvtimme om dagen för att börja må bättre. Övningarna du väljer kommer att hjälpa din generella hälsa utöver din ryggrad.

Stretchning

Detta är viktigt, framförallt om du har ett jobb som kräver att du sitter ner hela dagen. Flera gånger om dagen bör du gå upp från stolen och göra några enkla övningar för att se till att ryggen inte sitter i samma position hela tiden. Se till att stretcha din nacke, midja, axlar, och till och med huvudet. Stretchning bör göras långsamt och bestämt utan plötsliga rörelser.

Höj dina armar som om du försöker ta på taket med händerna och gör cirklar med handlederna. Vrid på huvudet från sida till sida och rulla sedan huvudet till vardera sida, som om du försöker röra axeln med örat. Det finns många utmärkta yogapositioner som kan hjälpa dig att stretcha ryggen.

Diet

Hur hälsosam tycker du att din diet är? Vad du äter påverkar hälsan hos din ryggrad, och om du äter gott om magert protein, frukter, grönsaker, och hälsosamma fetter kommer att du märka av förbättringar i ryggen. Omega 3-fettsyror och B-vitaminkomplex är framförallt rekommenderade för att lindra problem med ryggraden och nervsystemet.

Massage

Vila

Här vill vi besvara två frågor: vad kan du göra för att undvika ländryggssmärta och hur mycket bör du försöka?

Först av allt bör du uppmärksamma positionen du sover i. Om din madrass eller kudde är för gamla eller obekväma bör du prova att byta ut dem. Om du sover på sidan kan du prova att istället sova på rygg. Få mellan sex och åtta timmars sömn per natt.

När du går till sängs bör du behandla det som en ritual: stäng av telefonen och andra elektriska apparater, försök att sova innan elva, och ta inte med dig jobb eller skolarbete till sängen.

Meditation

Personer som mediterar har mindre ryggsmärta än de som leder stressiga och mindre medvetna liv. Meditation förbättrar även ditt humör, gör dig mer produktiv, förlänger ditt liv, och gör framförallt att du får en bättre hållning. Detta tack vare sittpositionen vid namn lotus (den vanligaste positionen för meditation). Prova att meditera varje morgon i runt tio minuter.