Varför du bör äta choklad

Choklad är ett av de livsmedel som människor brukar använda för att finna tröst när de känner sig nere, trötta eller ledsna. Men är det bara ett enkelt trick eller kan choklad verkligen ge din kropp vad den behöver för att må bättre? Dess innehåll av vitaminer, mineraler, fibrer, antioxidanter och tryptofan är svaret och bekräftar alla dess hälsofördelar.

I denna artikel kommer vi förklara varför din kropp ber om choklad, vad du får genom att äta den, och hur du kan dra nytta av dess många naturliga och välgörande egenskaper.

Choklad eller kakao?

Det är möjligt att när du känner suget att omgående äta choklad är vad din kropp verkligen ber om kakao. Det är viktigt att nämna detta eftersom kakao är mycket hälsosamt, medan allt fett och socker i choklad i sin tur inte är speciellt hälsosamma, särskilt i mjölk- eller vitchoklad, chokladglass, krämer, mm.

kakao

Därför rekommenderar vi att du väljer den renaste chokladen eller kakaopulvret du kan hitta, med en hög andel kakao (minst 70%).

De 7 fördelarna med att äta choklad

Varför använda kakao?

Det första steget är att hitta kakao av hög kvalitet och ekologisk, om möjligt. Du kan tillaga många recept som normalt kräver choklad med denna kakao och även nya tack vare dess struktur:

  • Kakao och honungsmjölk, en läcker drink både om det är varmt eller kallt
  • Kakaosockerkaka eller marmelad
  • Banan, valnöt och kakaosmoothie till frukost – börja dagen med energi
  • Kakaosås, citronsaft och farinsocker för att ersätta varm choklad som garnering
  • Gör smält grädde genom att blanda grädden från nötter (t.ex. mandlar eller jordnötter), kakao och farinsocker
  • Kakaoinfusion – en avkopplande och uppfriskande dryck

choklad-drink

När din kropp saknar något…

Kakao eller ren choklad innehåller några viktiga ingredienser för att bibehålla god hälsa och det är därför din kropp ber dig att äta choklad när några av dem saknas. Det innehåller vitaminer, mineraler, fibrer, antioxidanter, tryptofan… Av den anledningen kommer vi förklara nedan när det är bra att äta choklad.

För att förbättra ditt humör

Kakao innehåller tryptofan, en aminosyra som ökar serotoninproduktionen, en signalsubstans som sänder en signal i nervsystemet som gör dig glad. Det är därför kakao lindrar oro, irritabilitet, depression, mm. Det är oftast när du känner dig nere som du känner behovet av att äta choklad, och därför ska du inte tveka, men välj istället choklad av hög kvalitet med en stor procentsats kakao. Glöm inte att söka efter andra lösningar eller kosttillskott för att balansera ditt humör.

choklad-4

Mot stress

Kakao är rik på antioxidanter, ännu mer än grönt te. Det är därför du ofta vill äta choklad när du är stressad eftersom stressen oxiderar kroppen. Dessa antioxidanter hjälper också till att förhindra åldrande och risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. För att öka dess antioxiderande egenskaper är det bäst att äta den på fastande mage.

För att koppla av

Kakao är ett av de livsmedel som är rikast på magnesium, en mineral som ger näring åt ditt nervsystem och muskulatur. Du bör få i dig detta varje dag. I själva verket rekommenderar många terapeuter att ta det som ett komplement, eftersom många lider av brister i dagens kosthållning. Försök att ta ett magnesiumtillskott om du äter för mycket choklad, och du och dina chokladbegär kan gå ner.

För att stärka ben och tänder

Tack vare dess kalciuminnehåll hjälper kakao till att stärka ben och tänder, bland andra egenskaper. För att dra nytta av detta är det viktigt att äta sockerfri kakao, eftersom vitt socker försämrar upptaget av kalcium i kroppen.

För att höja immunförsvaret

Kakao innehåller C-vitamin som du behöver få i dig varje dag, eftersom den bidrar till att öka ditt försvar och förhindra många sjukdomar, liksom att ge näring till dina ben, tänder och hud. Vem skulle inte vilja ha en kopp varm choklad när man är förkyld eller kall?

Att vitalisera dig själv

När du känner dig särskilt trött eller stressad hjälper kakao dig att få energi. I dessa fall blandar du ren kakao med honung och kanel, och ta en matsked varje morgon.

Bilder med tack till webmink, Lotus Carroll och IITA Bildarkiv.